Gå til innhold

På jakt etter ny ISP, trenger en hvor man kan bruke PC-router (smoothwall/pfsense etc)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, vi har idag ADSL fra Tele2, men da de nå blir kjøpt opp av NGT så er vi på jakt etter en ny leverandør. Dette pga dårlige erfaringer med NGT fra tidligere.

Samtidig så ønsker jeg å sette opp en PC, og bruke denne som router/modem, er det noen spesiell leverandør som er ekstra greie å ha med å gjøre på dette området? Jeg ønsker å koble PCen rett i telefom/modem splitteren uten bruk av ett anned modem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten modem vil ikke maskinen din få gjort noen ting. Du må ha et modem som koder om signalene som kommer inn (og ut selvfølgelig).

Skrevet (endret)

Men kan ikke en PC-router gjøre dette da? Jeg mener å ha gjort det tidligere med Clarkconnect og NGT. Har testet litt forskjellige OS nå, og f.eks. PFsense har jo mulighet for å legge inn bl.a. brukernavn og passord for PPPOE.

Endret av disconnected_
Skrevet

Jeg ønsker å installere f.eks. PFSense på ei maskin. Denne maskina vil ha 3 NICs, ett for WAN, og 2 for hver sin LAN-sone.

Jeg ønsker så å koble WAN-NICet rett i splitteren uten å måtte bruke f.eks. ett Speedtouch-modem i bridged mode.

Skrevet

Nettverkskortet i maskinen din vil ikke skjønne signalene som kommer fra telefonlinjen din, så det kan du bare glemme desverre.

Skrevet

Ok, takk skal dere han, men hva med ISPer? Er det noen som har gode modem for dette, og som kan være behjelpelige om det skulle bli nødvendig (brukernavn og passord o.l.).

Skrevet

På noen aksesser leverer Telenor modem i Birdge mode, og på andre med PPPoE.

Jeg vet at Ventelo Privat leverer alle sine aksesser med modem i bridge mode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...