Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL - teoretisk maks hastighet?


Anbefalte innlegg

Hadde du lest hva jeg skrev, så ligger det i praksis UNDER dette igjen. Med andre ord (lik prosentfordeling) så ligger praksis på ~60% av teori. 60% av 0,36 er 0,216mbps. Så forskjellen på å ha tlf eller ei ikke akkurat stor.

 

Hvilken utdanning jeg har? Vel, jeg går pr. dags dato på sivilingeniørutdanningen ved NTNU, uten at det gjør meg til ekspert. Men dette er et område som jeg kan svært godt. Lån deg en bok som heter "Computer Networks", skrevet av A.S. Tanenbaum. Teorien står bl.a. nevnt der. Det er ikke så vrient.. Blir bl.a. brukt i faget Kommunikasjon, tjenester og nett på NTNU. Kanskje du finner noe om det der også?

 

Tro meg på dette, med ADSL, er standarden slik. Du roter ikke med andre xDSL - typer? Alá SHDSL?

 

Som FirstMile skriver bruker ikke engang VDSL de nederste 3,1 khz (som er det telefonen din bruker).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man oppnår kun 8 Mbit på ADSL full aksess (bare ADSL på kobberparet, ikke telefon samtidig)

Hvis man har telefon (enten ISDN eller PSTN) samtidig med ADSL (delt aksess) vil du aldri kunne oppnå 8 Mbit.

Det er et faktum (hentet fra fagboka mi)

 

Hilsen Zuul

 

Det er tull.... ADSL og vanlig telefontrafikk kjører på to forskjellige frekvenser... De er ikke påvirket av hverandre! Og forresten leverer Firstmile 12 megabit over telefonledningene.... :lol::lol::lol: 8) 8) 8)

Lenke til kommentar
Fordelen med kabelmodem i forhold til ADSL er at det for fremtiden ikke er en maksimal hastighet for kabel. Selv om hastighetene er sammenlignbare nå, så er det tekniske potensialet for kabelmodem i framtiden større. På kabel kan hastigheten økes og prisen gå ned nesten i det uendelige. Kabel kan ha en hastighet på 100 mbps hvis en fjernsynskanal utnyttes fullt ut. Brukes flere kan denne formidable hastigheten økes mange ganger. ADSL har en praktisk begrensning på 2 mbps, og vil aldri komme over den hastigheten. Dette er fordi signalet går på gamle telefonlinjer som allerede er utnyttet på en helt utrolig måte.

 

Kabel går på kobber, kobber gir maks 10mbit per kanal.

Lenke til kommentar
Zuul: Du sitter og sier at det ikke er praktisk mulig med mer enn 2mbit/s. Flere av de som poster har linjer som fungerer på 4mbit/s og 8mbit/s. Du må gi deg :wink:

 

Dette har vel ikke Zuul sagt, det var Ken@th, var det ikke?

Lenke til kommentar

Adsl har en teoretisk topphastighet på 13.44Mbps hvis man bruker 224 kanaler ned til brukeren. Imidlertid er dette teknisk umulig (iallfall ekstremt vanskelig) å oppnå, så man har valgt å begrense ADSL-standarden til 8Mbps. Selv denne hastigheten er kun tilgjengelig når man sitter nært nærmeste tilknytningspunkt. Dette kommer av egenskapene til kobberet signalet går over.

 

Altså er 8Mbit en kunstig grense, valgt fordi man trengte en standard man kunne holde seg til, og 8Mbit ble valgt fordi det gir en god tradeoff mellom utnyttelse og dekningsgrad.

 

Og det du sier om at hvorvidt man har telefon på linja samtidig skal ha noe å si er rett og slett feil, grunnene står i en tidligere posting her. Aner ikke hvorfor de lærer bort sånt på VKII, som regel pleier grunnen til at dere lærer halvsannheter/feil å være at dere skal lære å få ting til å virke, mens hvordan de virker er mindre viktige, mens vi på universitetsnivå (jeg går datateknikk på ntnu) er mer interesserte i hvorfor og hvordan ting virker, også i teorien. Dere skal bruke den teknologien som finnes i dag; mens vi også skal kunne designe neste generasjon av utstyret.

 

Og til han som mente det ikke er noen maksimal hastighet på kabel: det er det, uten at jeg klarer å finne de eksakte tallene for maks overføringshastighet over coax-kabel akkurat nå. Kabel har store ulemper i forhold til adsl. For det første er adsl punkt-til-punkt, noe som vil si at enhver bruker får sin båndbredde uavhengig av hva folk rundt ham bruker nettet til. Med kabel, derimot, sendes all data ut til alle brukere på det samme subnettet, noe som vil si at andres bruk påvirker båndbredden din. Jeg antar dette har blitt hindret ved at leverandørene har lagt inn sperrer på bruk hos hver enkelt bruker, men dette løser ikke problemet med at man kun kan legge til et begrenset antall brukere på hvert subnett, og hvis man skal over dette antallet må man dele opp subnettet, noe som er dyrt og upraktisk.

En annen ulempe er sikkerheten, fordi all informasjon til alle abonnenter på et subnett med kabel vil få all informasjonen til alle de andre. Disse vil normalt være kryptert, men jeg vil helt klart foretrekke at naboen ikke får dataene mine, fremfor at han får dem i kryptert form.

 

Tror det jeg har skrevet nå skal være eksakt; kilde er Tanenbaum - Computer Networks - Fourth Edition.

Lenke til kommentar
Kabel går på kobber, kobber gir maks 10mbit per kanal

 

Eh... nei!?! Vet ikke helt hva du snakker om, men både kabeltv og 100Mbit/Gbit ethernet kjører da vitterlig på mer enn 10mbit pr. kanal (hva mener du med kanal, forresten? Ledningspar?)

 

Coax har _mye_ større potensiell overføringshastighet enn 10Mbit/s.

Lenke til kommentar

går mcse no og ut ifra MCP1 litteraturen til microsoft har adsl en topphastighet på 9000/640 kbps

 

Frekvens området til adsl går faktisk over vanlig telefonlinje bare ørlitegrann men dem overlapper hverandre litt. Dette viste faktisk telehor om den gangen de introduserte isdn og "lurte" oss vanlig borgere til å hamstre inn isdn i bøtter og spann. Dsl kunne vært i stua vår for lenge siden.

Er ikke helt sikker på hvordan dem klarte å unngå de mhz ene men.

Lenke til kommentar
Kabel går på kobber, kobber gir maks 10mbit per kanal

 

Eh... nei!?! Vet ikke helt hva du snakker om, men både kabeltv og 100Mbit/Gbit ethernet kjører da vitterlig på mer enn 10mbit pr. kanal (hva mener du med kanal, forresten? Ledningspar?)

 

Coax har _mye_ større potensiell overføringshastighet enn 10Mbit/s.

 

Mente at jeg leste en gang at en coaxkabel kan overføre opptil 4 elller 40 gigabit/s....... 8)

Lenke til kommentar
går mcse no og ut ifra MCP til microsoft har adsl en topphastighet på 9000/640 kbps

 

Tja; det kan like godt være 640/9000 f.eks, eller 5000/4000 eller hva som helst annet av kombinasjoner. Grunnen til at man har mer opp enn ned er kun at det er det bruksmønsteret de fleste har, og derfor har leverandørene valgt å legge seg på en mye høyere hastighet ned enn opp.

Lenke til kommentar

Tror det jeg har skrevet nå skal være eksakt; kilde er Tanenbaum - Computer Networks - Fourth Edition.

 

Eksamen i morgen i Kommunikasjon, tjenester og nett?

 

Skal ikke se helt bort ifra det :) Får bare håpe jeg står, nå da.

 

Du får skrive en referanse til forumet på eksamensbesvarelsen din, slik at sensor ser at du er en skikkelig nett-kjenner! :smile:

Lenke til kommentar
går mcse no og ut ifra MCP til microsoft har adsl en topphastighet på 9000/640 kbps

 

Tja; det kan like godt være 640/9000 f.eks, eller 5000/4000 eller hva som helst annet av kombinasjoner. Grunnen til at man har mer opp enn ned er kun at det er det bruksmønsteret de fleste har, og derfor har leverandørene valgt å legge seg på en mye høyere hastighet ned enn opp.

 

 

max download er 9mbps og max upload er 640

 

tatt fra mcp course 2151b

Lenke til kommentar

Siterer meg selv:

Dette er tull, så da inneholder fagboken din en feil.

 

Forskjellen på adsl m/telefon og uten er ikke stor. Dersom du har adsl uten telefon får du tilgang til 6 analoge kanaler mer (hver på 4312,5Hz). På vanlig tlf-linje uten restriksjoner er båndbredden på ca. 1.1MHz. Denne blir vanligvis delt opp i 256 kanaler. Kanal 0 går til tlf-bruk og kanal 1-5 brukes for å skille mellom tlf og adsl (unngå forstyrrelser). 2 kanaler går til kontroll. Da har du 248 kanaler igjen. Av disse er det vanlig å bruke 32 til upstream og resten til downstream. M.A.O. er det 224 nedlastingskanaler og ved bruk av 15bit/baud (QAM - modulasjon) ved 4000 baud, er båndbredden til nedlasting teoretisk sett 13,44Mpbs. MEN, det er aldri god nok signal-til-støy-rate til å kunne ha denne hastigheten. 8 Mbps er mulig på korte distanser og over høykvalitetskabler.

Forskjellen er altså 6 kanaler mer. Gitt at de 13,44Mpbs blir fordelt over de 224 kanalene, utgjør hver kanal 0,06Mbps. Det betyr at du kan få 0,36 TEORETISKE Mpbs mer ved å ikke ha telefon.

I følge standarden er også maks upload ~1Mbps. Likevel er det heller ingenting som forhindrer din ISP i å omfordele kanalene, så da er det feilinformasjon i bokji. :wink:

Lenke til kommentar

Teoretisk ja !  

Hva med praksis ?

Det er det JEG snakker om :wink:  

(selv om praksis ikke er topicen i denne tråden  :oops: )  

 

I praksis i Norge så har du ikke lov til å tilkoble ADSL Annex A utstyr til det offentlige telenettet, kun ADSL Annex B.

 

I dag får du Delt aksess om du har tlf og full aksess om du ikke har telefon.

Hastigheten er dønn lik uansett om du har ikke har telefon, pots eller isdn.

 

Det står i fagboken "VKII Telekommuikasjon" samt i flere bøker  

på høyskoler/universiteter.  

Tror du de driver med vranglære når de skal utdanne  

telemontører eller ??

 

Har jeg ikke det minste problem med å tro 8)

Lenke til kommentar
går mcse no og ut ifra MCP til microsoft har adsl en topphastighet på 9000/640 kbps

 

Tja; det kan like godt være 640/9000 f.eks, eller 5000/4000 eller hva som helst annet av kombinasjoner. Grunnen til at man har mer opp enn ned er kun at det er det bruksmønsteret de fleste har, og derfor har leverandørene valgt å legge seg på en mye høyere hastighet ned enn opp.

 

 

max download er 9mbps og max upload er 640

 

tatt fra mcp course 2151b

 

NextGenTel selger jo adsl med opplastingshastighet opp til 864Mbps, så her tar nok mcp course 2151b feil. Og jeg står selvsagt på det jeg har sagt om at det er opp til leverandøren å allokere kanaler for trafikk opp/ned over adsl, samme hvor mye over 640Kbit opplastingskanalen da vil havne.

Lenke til kommentar
går mcse no og ut ifra MCP til microsoft har adsl en topphastighet på 9000/640 kbps

 

Tja; det kan like godt være 640/9000 f.eks, eller 5000/4000 eller hva som helst annet av kombinasjoner. Grunnen til at man har mer opp enn ned er kun at det er det bruksmønsteret de fleste har, og derfor har leverandørene valgt å legge seg på en mye høyere hastighet ned enn opp.

 

Det er hardwaren som begrenser dette mere enn noe annet, for å få billig hardware så lager de generelt ikke ting som konfigureres utover 8Mb ned og 1Mb da dette ikke er i tråd med ADSL standarden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...