Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det mulig å sende et statussignal via Internett?


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet om det finnes en mulighet til å sende et status signal (åpen / lukket) via internett, og ta det ut igjen som et åpent / lukket signal?  Skal ikke ha noen PC til dette, men tenkte meg en boks i hver ende. Hvis noen vet om noe så kom gjerne med en link.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpenbart er det mulig. Det er nesten direkte banalt å gjøre hehe ;)

 

Om du brukte PCer til det så hadde det jo bare vært å kode et par linjer med kode og kjørt et miniprogrma på sender og mottaker maskinen.

 

Men, om du ikke skal bruke en datamaskin så blir det litt vanskeligere. Du må nesten ha et nettverkskort som minimum, samt noe som kontrollerer det for at du skal få kontakt til nettet, og jeg er litt usikker på hvordan du kan komme rundt det uten å gå for en eller annen form for grunnleggende PC. Kanskje en programmerbar ruter basert på linux? (som i praksis er en lettvekter PC med nettverkskort).

 

Hva skal du bruke dette til å styre forresten? Det er som regel best om du forklarer oss hva du skal prøve å oppnå, ofr da kan vi komme med alternativer osv.

 

EDIT: ser ut som det finne mange sike bokser fra før beregnet for smart-homes for å sette på varmen før du kommer hjem og alt mulig slikt. Det er nok slike sider du må lete litt rundt på.

 

Fannt et par eksempler på nmoe som kunne sikkert fungert:

http://www.smarthome.com/12231/ISY-99i-INS...ntroller/p.aspx

http://www.smarthome.com/1370/Vera-Z-Wave-...ntroller/p.aspx

http://www.smarthome.com/31279/EZSrve-INST...ay-5010L/p.aspx

Disse er dog litt dyre, og mer avanserte en du sikkert trenger om du bare skal styre en enkelt ting av/på. Det finnes sikkert enklere modeller også.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, men det var ikke helt det jeg var ute etter.  Prøve å forklare litt bedre:

 

Har en bryter et sted i verden, denne er enten åpen eller lukket.  Et heltannet sted i verden (noen 100 mil unna) skulle jeg gjerne hatt samme signalet ut igjen (åpen eller lukket).

Lenke til kommentar

Javel, så du skal ikke styre bryteren, men i stedet kune lese av hvilken tilstand den har?

 

I så tilfelle må vi vite mer om bryteren. Er det noe utstyr du allerede har, eller har bestemmt hva du skal bruke? I så tilfelle så blir jo hele løsningen veldig avhengig hva slags signal dne kan gi fra seg og hvordan vi kan få oversatt det over til nettverksoverføring.

 

Og hvis ikke du har bestemmt deg for utstyret du skal bruke som bryter, så blir jo det det første vi må gjøre - og i så tilfelle må vi vite hva slags bryter det er snakk om for at vi skal kunne gi noe forslag.

 

Dette blir i det hele tatt veldig abstrakt ... kan du ikke bare fortelle oss hva du i praksys prøver å oppnå? mange ganger kan folk komme med bedre løsninger som ligger i en helt annen bane enn det du selv tenkte på.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Har ett rele stående i punkt A, dette skal kobles til en inngang på et I/O-kort på en PC, problemet er bare at PC-en står noen 100 mil unna (punkt B).  Tenkte at internettet måtte være en grei løsning for å "flytte" dette releet.  Sagt på en annen måte, når releet i punkt A er lukket ønsker jeg også at releet i punkt B skal være lukket, når releet i punkt A er åpent ønsker jeg at releet i punkt B skal være åpent. Rele i punkt A skal styre rele i punkt B, det er ikke behov noe styring den motsatte veien.

Lenke til kommentar
Har ett rele stående i punkt A, dette skal kobles til en inngang på et I/O-kort på en PC, problemet er bare at PC-en står noen 100 mil unna (punkt B).  Tenkte at internettet måtte være en grei løsning for å "flytte" dette releet.  Sagt på en annen måte, når releet i punkt A er lukket ønsker jeg også at releet i punkt B skal være lukket, når releet i punkt A er åpent ønsker jeg at releet i punkt B skal være åpent. Rele i punkt A skal styre rele i punkt B, det er ikke behov noe styring den motsatte veien.

 

Sjekk følgende link:

 

http://www.elektronix.no/Produkter/Distrib...ntrollere/23613

Endret av TekSys
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...