Gå til innhold

datafirma!


Anbefalte innlegg

hei..dette er bare en tanke som jeg kom på.

:) hva skal til for å starte eget firma, for eks datafirma og bestille varer fra levernadører. da tenker jeg på data utstyr til rimeligere priser. Er det noe krav på å få solgt de varene, eller kvantum en må bestille for å få billigere priser!

 

tanken min, kanskje ganske dum er da.. :-?

jeg og tre kamerater grunnleger et datafirma..kanskje en butikk!

og istedet for å ha butikk for å selge de varene så får vi de til gunstige priser fra leverandører? :D altså ha en den butikken nesten bare som en unskyldning!

 

kan godt hende at det var en meget dum tanke.. :wink:

 

men men..noen som har peiling på sånt?

 

:woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm... har ikke peil... men kan jo fortelle at komplett har solgt butikkene sine og driver bare over nettet.... de hadde en omsettning på over 100mill i fjord....:) så det er helt klart marked for sånt hvis man går inn for det...

Lenke til kommentar

Å starte et firma er ikke så mye hokus pokus. Man registerer seg i Brønnøysundregistrene (dette er gratis for et enkeltmannsforetak). Visst du skal selge varer så må du også stå i foretaksregisteret, noe som koster kr. 2600,- (engangsavgift).

 

Så er det bare å begynne å skaffe seg forhandleravtaler rundt hos de forskjellige distributørene. Prisen dere får på varene dere kjøper avhenger nok veldig mye av hvor mye dere kjøper fra forhandleren pr. år. Så man skal nok ikke regne med noen kjempepriser til å begynne med.

 

Mer info om egen bedrift finnes på www.brreg.no og www.spor-oss.no.

Lenke til kommentar

dere kan bare starte firma ja, men dere må skaffe dere en levrandør f.eks norek. og levrandøren krever at dere bestiller varer for et minimusbeløp per år eller noe. f.eks 30 000,- per år..

 

så hvis dere ikke er storforbrukere så lønner det seg nok ikke så mye..

Lenke til kommentar

viss derre tenker på dette for å spare/tjene penger, da kan det bli vanskeligt det er alltid (nesten) ein nettbutikk (mpx.no, psdata.no og komplett.no) som selger det biligare en kva du kan få det hos ein grosist for og eg kan ikkje skryte av provisjon på data komonenrt akurat, noko er god forteneste på men det er få varer. komplett har vell generelt svert låg pris! men viss du klare å få omsetnad over eit par milionar da skal det nok vera mogelig å tena noko for da får du ca 1% rabatt.

Lenke til kommentar

er ikke mange kronene man sparer på å handle med leverandører direkte, vet jeg har satt opp komplette pcer på både norek og komplett, og man har spart 200kr på å handle med norek.

Og når komplett kjører tilbud er det ofte billigere der, bl.a nå når de kjørte mju300 til 3395,- så var dette en hundrelapp billigere enn norek.

 

Så kort fortalt, starte firma bare for å kunne kjøpe utstyr til personlig bruk er mer bry enn man tjener på det.

 

norek kan man handle med uten noe kostnad, eller minimumshandling, mens en del andre forlanger at man skal handre for så så mye

Lenke til kommentar
er ikke mange kronene man sparer på å handle med leverandører direkte, vet jeg har satt opp komplette pcer på både norek og komplett, og man har spart 200kr på å handle med norek.  

Og når komplett kjører tilbud er det ofte billigere der, bl.a nå når de kjørte mju300 til 3395,- så var dette en hundrelapp billigere enn norek.

 

Det du ikke tenker på er at 24% av summen: 3395.- er MVA og dette kan du trekke av på ligningen dersom man er registrert som firma...

dvs. at du får tilbake disse pengene ( MOMSEN!)

Inkjøpsprisen blir da: 2580,20.-

 

:woot::woot::woot:

Lenke til kommentar
dere kan bare starte firma ja, men dere må skaffe dere en levrandør f.eks norek. og levrandøren krever at dere bestiller varer for et minimusbeløp per år eller noe. f.eks 30 000,- per år..

 

så hvis dere ikke er storforbrukere så lønner det seg nok ikke så mye..

 

Ikke helt riktig det du sier der.....Du må omsette i firmaet for minst 30 000 i året. dvs i næringsoppgaven du sender til ligningen, må det stå oppført/dokumentert et omsettningsgrunnlag på minst 30 000,-

Hvis du ikke gjør det, så slettes du som foretak ifra Brønnøysund.

:yes:

Lenke til kommentar
er ikke mange kronene man sparer på å handle med leverandører direkte, vet jeg har satt opp komplette pcer på både norek og komplett, og man har spart 200kr på å handle med norek.  

Og når komplett kjører tilbud er det ofte billigere der, bl.a nå når de kjørte mju300 til 3395,- så var dette en hundrelapp billigere enn norek.

 

Det du ikke tenker på er at 24% av summen: 3395.- er MVA og dette kan du trekke av på ligningen dersom man er registrert som firma...

dvs. at du får tilbake disse pengene ( MOMSEN!)

Inkjøpsprisen blir da: 2580,20.-

 

:woot::woot::woot:

 

Husk at dette kun gjelder for innkjøp av varer til seg selv, skal du selge varen videre, så er ikke momsen fradragsberettiget.

Lenke til kommentar
er ikke mange kronene man sparer på å handle med leverandører direkte, vet jeg har satt opp komplette pcer på både norek og komplett, og man har spart 200kr på å handle med norek.  

Og når komplett kjører tilbud er det ofte billigere der, bl.a nå når de kjørte mju300 til 3395,- så var dette en hundrelapp billigere enn norek.

 

Det du ikke tenker på er at 24% av summen: 3395.- er MVA og dette kan du trekke av på ligningen dersom man er registrert som firma...

dvs. at du får tilbake disse pengene ( MOMSEN!)

Inkjøpsprisen blir da: 2580,20.-

 

:woot::woot::woot:

 

Husk at dette kun gjelder for innkjøp av varer til seg selv, skal du selge varen videre, så er ikke momsen fradragsberettiget.

 

Sikker? Det skal vel ikke betales merverdigavgift på en vare flere ganger?

Lenke til kommentar
er ikke mange kronene man sparer på å handle med leverandører direkte, vet jeg har satt opp komplette pcer på både norek og komplett, og man har spart 200kr på å handle med norek.  

Og når komplett kjører tilbud er det ofte billigere der, bl.a nå når de kjørte mju300 til 3395,- så var dette en hundrelapp billigere enn norek.

 

Det du ikke tenker på er at 24% av summen: 3395.- er MVA og dette kan du trekke av på ligningen dersom man er registrert som firma...

dvs. at du får tilbake disse pengene ( MOMSEN!)

Inkjøpsprisen blir da: 2580,20.-

 

:woot::woot::woot:

 

Husk at dette kun gjelder for innkjøp av varer til seg selv, skal du selge varen videre, så er ikke momsen fradragsberettiget.

 

 

Her var det da mange skråsikre og gale utsagn.

 

For det første: MVA er 24% av netto, altså den legges til nettosum. Dersom du har oppgitt prisen inklusive MVA skal det trekkes fra 19,35% (avrundet).

 

Klart at MVA kan (og skal) trekkes fra på innkjøp av varer. Men så skal den legges på igjen ved videresalg. Differansen mellom inngående og utgående MVA betales til fylkesskattesjefen.

MVA er også fradragsberettiget på innkjøp til egen bedrift, men her må som regel gjenstandene føres om driftsmidler og avskrives over en periode (mener den nå er 3-tre år for datautstyr).

 

Til slutt: Å starte eget firma for å spare på innkjøp til eget bruk er bare bortkastet tid og møye (og vel egentlig ikke helt lovlig). Med regnskapsplikt (+ evt MVA-regnskap) og komplisert oppsett av selvangivelse tenker jeg at dette blir en dyrekjøpt erfaring.

 

Terje

Lenke til kommentar
dere kan bare starte firma ja, men dere må skaffe dere en levrandør f.eks norek. og levrandøren krever at dere bestiller varer for et minimusbeløp per år eller noe. f.eks 30 000,- per år..

 

så hvis dere ikke er storforbrukere så lønner det seg nok ikke så mye..

 

Ikke helt riktig det du sier der.....Du må omsette i firmaet for minst 30 000 i året. dvs i næringsoppgaven du sender til ligningen, må det stå oppført/dokumentert et omsettningsgrunnlag på minst 30 000,-

Hvis du ikke gjør det, så slettes du som foretak ifra Brønnøysund.

:yes:

 

Du blir slettet fra MVA registeret dersom du ikke selger varer/tjenester for mer en 30.000 kr i året(ca deromkring).

 

Firmaet vil fortsatt være registrert uavhengig av hva man selger for.

 

Man kan selge varer/tjenester for 30.000 Kr uten å betale MVA på omsettningen(men man får ikke tilbake inngående MVA som er betalt til leverandør uten å være registrert i MVA-registeret).

 

Ellers er jeg helt enig med andre her i tråden, det er ikke noe å hente på dette(alle kostnader med registrering, regnskapsplikt, liten eller ingen prisforskjell på komponenter og ikke minst selvangivlesen som skal leveres).

 

En annen ting er rettigheter vdr. kjøpet fra leverandøren, du kjøper komponenter som firmakjøp og har ikke rettigheter som er i nærheten av de man har som privat person.

 

Dersom du f.eks finner ut at du ikke ville ha komponenten likevell og vil sende den inn igjenn(som mange pleier å gjøre), må du i tillegg til porto betale ett gebyr på summen til delen/e på så mye som 25%.

 

Det er betingelser du må regne med dersom du ikke er en 'stor-kunde', noe du/dere neppe blir med det første :wink:

Lenke til kommentar

MVA er også fradragsberettiget på innkjøp til egen bedrift, men her må som regel gjenstandene føres om driftsmidler og avskrives over en periode (mener den nå er 3-tre år for datautstyr).

 

Mener det er før den 15. 2. hver mnd du sender inn oppgaven din.

Lenke til kommentar

Du blir slettet fra MVA registeret dersom du ikke selger varer/tjenester for mer en 30.000 kr i året(ca deromkring).

 

Firmaet vil fortsatt være registrert uavhengig av hva man selger for.

 

Man kan selge varer/tjenester for 30.000 Kr uten å betale MVA på omsettningen(men man får ikke tilbake inngående MVA som er betalt til leverandør uten å være registrert i MVA-registeret).

 

Selvfølgelig, jeg mente MVA registeret :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...