Stiankir Skrevet 24. juni 2009 Skrevet 24. juni 2009 Heisann! Håper på litt mer datakyndighet og råd enn det undertegnede innehar. Har hatt en selvbygd stasjonær PC i snart 3 år uten større problemer. I forrige uke satt jeg en kveld på PCen, la meg til å sove, våknet opp og skulle til å skru på PCen... Ingen respons. GPU-vifte og ekstra vifte gikk som vanlig, men ikke CPU-vifta. Fikk intet bilde opp på skjermen, ikke boot-screenen (bootscreen = BIOS-oppstarten, ikke windows) en gang. Restartet så PCen et par ganger til den omsider lastet Windows. Problemet var at verken mus eller tastatur fungerte, til tross for at tilkoblingen til PCen var i orden. Ny restart. Mus og tastatur operativ igjen. Etter rundt 10 minutters ordinær bruk, fryser bildet på skjermen. Ingenting fungerer, men harddisk, GPU-vifte, CPU-vifte og ekstra vifte går fortsatt. Ny restart igjen, men ingen respons, dvs. bootscreen uteblir. Dagen etter fungerer den vanlig i et par timer før den fryser på nytt. En rask omstart, og alt er ok. Senere på kvelden sitter jeg å spiller BF2 til langt på natt. Plutselig faller jeg ut til desktop, med en grafikk dårligere enn det man fikk i windows 95. Det popper opp en feilmelding om at driverne til grafikkortet er ødelagt/feil (noterte dessverre ikke denne feilmeldingen ned). Ved omstart får jeg bluescreen ved følgende errorkode: "error 0x000009C" Et raskt søk på nettet finner ingen mulige feilkilder. Jeg oppdaterte driverne ved første anledning. Problemet med at Pcen fryser får jeg ikke flere ganger, men PCen virker ustabil og treg. I dag: Etter å ha vært borte i ca 5 dager, og latt PCen være i fred, var jeg klar for en runde spilling med gutta. De første to timene fungerer PCen fint. Ingen problemer. Så, under en BF2-runde skrur skjermen seg av, jeg mister lyden, og kan ikke gjøre annet enn å restarte. Ved omstart skjer samme type problemer som tidligere. Boot-screenen vil ikke starte opp. Skjermen forblir svart, men både grafikkort-vifte, harddisk, prosessor og ekstra vifte fungerer som normalt. Har sikkert restartet PCen femti ganger nå, i håp om at det skulle fungere. Jeg klarer å laste windows i 20% av gangene jeg starter om, men hver gang låser skjermen og bildet seg. I de resterende tilfellene vil som sagt bootscreenen ikke starte. Hjelp! Hva gjør jeg? --- Specs: OS: Windows XP SP3 Prosessor: AMD Athlon 64 X2 4600+ 2.4GHz Socket939 1MB Hovedkort: Asus A8N-E Minne: Corsair Value Select 1GB PC3200 DDR DIMM Memory x2 = 2GB RAM Grafikk: HIS Radeon HD 4870 512MB GDDR5 Harddisk: Maxtor DiamondMax 10 200GB IDE ATA/133 16MB 7200RPM PSU: MIST 650W med avtagbare kabler ---
NikkaYoichi Skrevet 24. juni 2009 Skrevet 24. juni 2009 1. Fjern den ene RAM-brikken og start opp. Om du fortsatt har problemer, bytt med den andre brikken. 2. Forsikre deg om at alle viftene går. 3. Jeg regner ikke med at du har overklokket, men har du det så kan det være problemet. 4. Prøv å bytt ut PSU-en. Du kan også teste å kjøre mem-test.
Stiankir Skrevet 24. juni 2009 Forfatter Skrevet 24. juni 2009 1. Fjern den ene RAM-brikken og start opp. Om du fortsatt har problemer, bytt med den andre brikken.2. Forsikre deg om at alle viftene går. 3. Jeg regner ikke med at du har overklokket, men har du det så kan det være problemet. 4. Prøv å bytt ut PSU-en. Du kan også teste å kjøre mem-test. Niks, ingen positive resultater. Har ikke overklokket, og PSUen er under 5 mnd gammel Så langt: Tok ut prosessoren og prosessorkjøleren for å blåse vekk støv i vifta. Nå virker det som at GPUen ikke gir signaler til skjermen. Jeg har ikke rørt skjermkortet mitt i det hele tatt, så jeg mistenker at enten hovedkortet, RAM eller CPUen som er ødelagt. Har heller ingen andre muligheter til å få testet dette ut. ville kjørt mem-test dersom det var mulig å få maskinen på. Alle råd og tips mottas med takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå