Gå til innhold

problemer med skivebremse (mekanisk)


Baardish

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har et irriterende problem på min sykkel; bakbremsa lager en "metal to metal" lyd. Har skjekket bremseklossene, de er begge helt grei. Har også sett på om skiva treffer noe mens den går rundt, det gjør den ikke. denne "metal to metal" lyden kommer med en gang bremsinga begynner, uansett hvor høy fart / mye jeg bremser. Noen som har peiling og/eller gode tips? fikk akkurat sykkelen ut pga. feil på front bremsa, så er irriterende å måtte sende den inn pga. feil på bakbremsa også..

 

Gode råd mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
100% sikker. Både jeg og pappa har sett på det, den er stilt inn helt likt som forbremsa er (som da nettop er stilt inn av proffer.)

 

 

Kommer inn fra siden med litt hjelp jeg..

1.Kalibrering:løsne noen nok til at du kan rikle noen mm på skruene som fester bremsekaliperen til ramma.

2.klem inn bremsehendelen mens du skur til kaliperen(ikke klem bremsen for hardt)

3.Rens bremseskivene med løsemiddel(type aceton etc,lyden kan komme av olje på skivene).

4.tørk skivene godt

5.Sjekk at bremseskivene sitter rett i seksboltfestet(har du shimano er det en annen type feste)

6.Skru av bremseskivene og legg de på en rett flate,er de litt skeive: kjør ned en lang bakke og brems. Varmen kan få de til å rette seg. Er de mye skeive kan tang hjelpe(evt kjøpe ny).

7.Bytt/justere klosser hvis de er skeive/ slitte.

8.Sjekk at klossene sitter godt i fjæren som holder dem sammen

9.Sjekk for kast på hjulet og rett opp .

10.stemplene som presser klossen mot skiven kan også være problemet. De kan presse skeivt,være litt for langt ute etc(siden du ikke sier hvilken brems du har,vil jeg ikke si hva du skal gjøre)

Skivebremser gneldrer bestandig hvis det er fukt på skivene

 

Er kjekt hvis man legger inn type brems,bilder etc,da er det letter å hjelpe :thumbup:

Lykke til!

Endret av sykkeliten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...