Gå til innhold

Fiskeutfordringer, problematikk deluxe.


Anbefalte innlegg

Hei hei!

 

Før jeg starter med spørsmålene mine så vil jeg bare si at hvis det er stilt noen lignende spørsmål - med svar - så gi meg gjerne en link, siden jeg ikke fant noe som kunne ligne på mine spørsmål.

 

Det har seg sånn at jeg liker å kalle meg en liten fiskentusiast og fiske mye når jeg har sjansen, dvs. hytteturer med fjellvann for det meste. Favoritten er såklart ørret, fjellørret. Derfor vil mine spørsmål bli rundt dette og annet generelt. Sluker og spinnere er også favoritter, siden jeg liker å gjøre noe og ikke bare glo på en dupp. Jeg bare nummeriserer spørsmålene så det blir lettere å svare, hvis det blir noen svar ;)

 

1. Det største problemet mitt er faktisk det at jeg mister alt for mange sluker, i alle størrelser. Fra en 6 grams spinner til 12 grams sluker etc. Jeg har prøvd å sveive inn med en jevn fart - men da vil ikke de lateste fiskene "bite" på. Prøvd å stoppe opp i 1 sekund for så å sveive inn for at de late fiskene skal tro at sluken er skadet. Og noen få andre varianter, selvfølgelig må jeg jo variere med forholdet. Uansett om det er langgrunt eller ei, så setter kroken seg fast. Hva gjør jeg feil? Jeg kan jo ikke sveive inn så sinnsykt fort. Tar det som en selvfølge at man mister et par sluker og spinnere, men når jeg mister halve slukboksen min så blir det et problem :p

 

2. Er faktisk et par ganger at scenen er så slitt, eller knuten er så dårlig, at når jeg kaster ut så går sluken langt til helvette, burde man da bite av en halv meter for å unngå dette? Og hvor tykk scene trenger du til ørretfiske? De er jo noen små fightere vettu.

 

3. Oppbevaring av fisk. Hvis du er på en fjelltur er det som oftest dagsturer eller flere dagers tur - for meg - og da har du ikke tilgjengelighet for å fryse ned fisken. Hvordan skal du bevare fisken så den ikke blir ødelagt? Sløyefisken, pakke den godt inn i en plastpose eller annet og holde den unna sola. Noe mer?

 

4. Tilberedning av fisk (ørret) på bål. Det jeg personlig pleier å gjøre er å ha med meg alluminiumsfolie, salte fisken og legge den på kullet. Er det andre måter? F. eks ved å filere det eller steke / koke med kjele eller plate? Hadde vært hyggelig med en liten personlig forklaring på hvordan dere tilbereder og krydrer den :)

 

Vel, da var min spørrerunde med - kanskje - mange dumme spørsmål. Men jeg vedder på at det er mange som vil sette pris på å få litt informasjon på hvordan man kan unngå nybegynnerfeil osv.

 

 

Peace out

 

- Cecion

Endret av Cecion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Les under

 

2. Bytt snøre om du er tvil om det er råttent eller ikke. Snøret varer ikke evig

 

3. Ta med mat hjemmefra og kakk kun den fisken du skal spise den dagen. Å fylle fryseren med fin fjellørret er en ukultur. Barnebarna dine skal sikkert også fiske der en vakker dag :)

 

4. Google.. Det finnes så utrolig mange oppskrifter. Jeg synes personlig folien er safe med en del urter, krydder og godt smør. Sleng på en klatt med hjemmelaget tzatziki og du er i himmelen :dribble:

Lenke til kommentar

Angående treern så har jeg ikke planer om å ta med 100 fisk hjemmat heller. Tror kanskje jeg formulerte meg litt feil på det. Det jeg mer mener er vel hvor lenge en fisk holder seg uten frysetilgang? Og burde den da pakkes noe spesielt? Utenom å unngå sola.

Lenke til kommentar

3. Oppbevaring av fisk: Legg den i det kalde fjellvannet (en bekk er enda bedre). Du kan også grave den ned i myr og du kan legge renset fisk i myrmose, den har en konserverende effekt. Fins det en snøflekk i nærheten er jo det et kjøleskap i seg selv.

Pakk den inn i vått avispapir, når det fordamper vil det oppstå en kjøleeffekt. Salt fisken i buken (helst grovsalt - trenger lengre inn).

 

Kan du ta med deg en liten røkovn er røking også konserverende som kjent.

 

Så - mange muligheter, men no særlig mere enn 3 dager ville jeg vel ikke ha satset på.

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar

 

Jo, for smakens skyld i det minste, men myrmosen kan visst fisken ligge i. Det er noe med et antibakterielt stoff uten at jeg vet så mye mer. Men du skal ikke langt ned i myra før det blir atskillig kaldere, tror faktisk det er snakk om fra 20 cm.

 

Men har hørt at vikingene tok med seg myrvann på sine tokter, holdt seg sikkert mye bedre enn annet vann.

 

Fant denne linken nå:

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vil...ticle291218.ece

Endret av fjellreven1
Lenke til kommentar

 

Jo, for smakens skyld i det minste, men myrmosen kan visst fisken ligge i. Det er noe med et antibakterielt stoff uten at jeg vet så mye mer. Men du skal ikke langt ned i myra før det blir atskillig kaldere, tror faktisk det er snakk om fra 20 cm.

 

Men har hørt at vikingene tok med seg myrvann på sine tokter, holdt seg sikkert mye bedre enn annet vann.

 

Fant denne linken nå:

 

http://www.klikk.no/produkthjemmesider/vil...ticle291218.ece

 

Det som skjer, er at bakterier ikke kommer i gang med jobben sin når de møter en overflate som er «garvet» av et stoff som finnes i myrmose. Stoffet hemmer samtidig enzymer som bakteriene skiller ut i forråtnelsesprosessen. Dette er faktisk så interessant at forskerne jobber for å kunne framstille naturlige konserveringsmidler for mat fra myrmose.

 

Har vi myrmose i nærheten av leirplassen, er det derfor en god idé å utnytte mosens konserverende effekt ved å legge renset fisk ned i mosen. Fordi det også er kjølig i myr, får vi en dobbelt effekt.

 

Så da er det bare å stappe ørreten i myra også er den like fin dagen derpå :ohmy: Naturen er genial!

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

# Om risting og prøving fra flere posisjoner ikke virker, er det på tide å ta hardere i. Ta tak i fiskesnøret og dra så hardt du tør uten å slite snøret. Slipp snøret slik at det spretter tilbake. Dette kan kanskje få sluken til å sprenge seg selv løs.

 

http://www.aurebu.no/scripts/slukredder.php

 

Tror for min del det blir mer wobbler og mark med søkke (bunnsoping). Men det blir så alfor få fisketurer dessverre, bor litt feil til for det fisket jeg ønsker å bedrive.

Lenke til kommentar
Hehe, svarer på hvordan jeg skal få løs sluken når jeg setter meg fast, men ikke hvordan man unngår det :)

 

Ops :blush:

 

Ok, sjekk dybde og bunnforhold så langt det lar seg gjøre. Kanskje bytt treblekroken med enkelkrok. Som nevnt; bunnsopinga tar jeg med mark og søkke. Nattfiske - bruk flytewobbler.

Lenke til kommentar

Ett godt tips til å unngå å miste utstyr er enkelt. Begynn med fluefiske!

Da mister du minimalt med utstyr, får en mye bedre fiskeopplevelse, og du har noe å gjøre. slipper å sitte å se på duppen som du sier :)

 

Er jo ikkenoe som er så herlig som å få fjellørret på tørrflue!

 

Hvis du MÅ bruke sluk, kan jeg anbefale shad'er og jig'er. de setter seg ikke så lett fast.

 

Viktig å bite av 1-2 meter med sene før hver tur. sitter du ofte fast slites sena i steinene.

 

0,18 mono-sene er optimalt til fjellfiske. Men for all del. Kjøp en fluestang og kom igang!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten ting til jeg lurer på. Har opplevd et par ganger at fisken har fulgt sluken helt til land hvor jeg godt ser den, pleier å slutte å dra inn for å se om den vil bite på, men som oftest så gjør den ikke det. Er det noe generelle tips og triks som kan brukes?

Lenke til kommentar
En liten ting til jeg lurer på. Har opplevd et par ganger at fisken har fulgt sluken helt til land hvor jeg godt ser den, pleier å slutte å dra inn for å se om den vil bite på, men som oftest så gjør den ikke det. Er det noe generelle tips og triks som kan brukes?

 

 

Hvem har ikke opplevd dette. :roll:

Jeg ville bare sveivet videre inn,har opplevd at fisken har bitt på helt inne ved land.

Lenke til kommentar
En liten ting til jeg lurer på. Har opplevd et par ganger at fisken har fulgt sluken helt til land hvor jeg godt ser den, pleier å slutte å dra inn for å se om den vil bite på, men som oftest så gjør den ikke det. Er det noe generelle tips og triks som kan brukes?

Varier hastigheten og nøkking. sveiv fort og stopp nesten helt opp i et sekund eller to. Veldig ofte 'killer instinktet' vekkes og den hugger på når sluken plutselig slakker av/stopper.

 

bytt sluk/spinner/wobbler ol. Gjerne i en annen størrelse (ofte mindre i slike tilfeller) og kanskje en annen farge.

prøv, feil, prøv, feil, prøv, PANG så sitter'n.. Visse ting blir en aldri klok på når det kommer til fiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...