Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

"Racing" lett mc vs Chopper/Custom vs Cross/sm hva skal jeg velge?


Anbefalte innlegg

som overskriften sier så er jeg litt usikker på hvilken type jeg skal velge.

 

har litt lyst på Chopper/Custom siden jeg føler det er kun dem som nærmer seg å være en "ekte" motorsykkel. men de går ikke så veldig bra :( men vet om noen modeller som 250cc passer rett inni så det hjelper en del.

 

har lyst på Racing pga mest farten osv. men føler de er litt mopedish

 

har og lyst på Cross/sm pga kreftene og at de er så lekne. samme som Racing føler det ikke er en ordentlig mc

 

skal bruke den mest til bykjøring tenker jeg og kanskje noen langturer men det er nokk veldig lite så det er ikke så farlig :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
har litt lyst på Chopper/Custom siden jeg føler det er kun dem som nærmer seg å være en "ekte" motorsykkel. men de går ikke så veldig bra :( men vet om noen modeller som 250cc passer rett inni så det hjelper en del.

 

skal bruke den mest til bykjøring tenker jeg og kanskje noen langturer men det er nokk veldig lite så det er ikke så farlig :p

 

Høres nesten ut som om du har overbevist deg selv allerede :p

Ting går vel uansett ikke så veldig raskt på 125 cc - så det kjøpet du gjør nå skal vel bare vare i et par år? I så fall kan du jo bare gå etter en relativt billig brukt nakensykkel. Chopper/Custom går så det suser straks du er over sperra, men så hiver de jo vanligvis på dobbel så stor motor i dem som andre sykler :)

Kunne egentlig ikke tenkt meg en racer, prøver jeg de så greier jeg ikke holde fartsgrensa i det hele tatt - og på langtur ser jeg ikke noe annet en asfalt :p Fint for å komme raskt fra A til B, men ikke noe mer.

 

Få deg i all fall noe komfortablet - holder sykkelen kun til bykjøring før du er utslitt, så blir det i all fall ikke noe langtur på deg.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å prøve/se noen sykler, enten hos privatpersoner eller forhandlere. Det virker for meg som at du bare har fundert om det på nettet. Custom sykler er trege og du går lei med en gang, det er nesten så de ikke holder med i trafikken, toppfart kan ikke regnes til å være særlig over 100 ihvertfall. Supermotard eller enduro sykkel er mye mer lekent, og de går ganske godt med trim, og passer rimelig godt til herjing i byer etc. R sykkel er nok det jeg ville valgt, da jeg har en Cagiva Mito selv. De ser bra ut og går godt. Bilde av Mitoen: klikk. Kan ikke si at det ligner så mye på moped akkurat. Er mange som har trodd at det er større enn 125ccm.

 

 

Ting går vel uansett ikke så veldig raskt på 125 cc

Her tar du feil. 125ccm går godt til motorstørrelsen. En custom sykkel går ikke særlig godt nei, men en SM eller R sykkel, totakt, går bra. 0-100 på 5-7 sekunder. Har filmet en kamerat på Husqvarna SMS, med trim, som har drag med en nyere CBR600 og CBRen klarer ikke dra ifra før han når ca 100.

Lenke til kommentar
Her tar du feil. 125ccm går godt til motorstørrelsen.

 

Yarr, burde nok tenkt meg om en gang til :)

Effekten ut av en motor og giringen er jo veldig forskjellig avhengig av hvilket merke du går etter - det er i all fall slikt på 650'ene, der en Fazer har dobbel effekt i forhold til min BMW GS (36.5 kW vs 72 kW). Og på toppen av det har Fazer'en 4 ganger så mange sylindre, og et mye lenger turtallsområde å leke seg på også :p

Lenke til kommentar

Jeg er nå ganske glad i R sykler, fordi jeg syntes de er lekre og at de går bra, så det er det jeg ville gått for :cool: .

 

Ut i fra det du har skrevet, ser det ikke ut til at du vil ha R sykler, og heller ikke cross, så du har vel mer eller mindre lagt opp din egen mening.

 

En kamerat av meg har en virago 125, som ja, er et lekkert syn :dribble: , men den går som du nevnte ikke så bra som en R. På den andre siden syntes jeg at han har en bedre kjørestilling, og spesielt med tanke på pasasjer, en det jeg har med min R.

 

Håper dette var til hjelp :)

Lenke til kommentar

er ikke meningen å være negativ mot Cross/sm og Racing sikkert bare dårlig forklart :p men syns som oftest at Custom/cruiser sykler ser større ut en de andre. med untak feks.

 

virker på dere som at det er Custom/cruiser som er "dårligest"

 

har litt lyst på Aprilia RS 125. digg sykkel som går bra og ser bra ut(syns jeg)

er den god å kjøre?

Lenke til kommentar

Veldig god å kjøre, særlig når du kommer opp i litt fart (80+). Bykjøring er slitsomt i lengden, men funker flott i korte perioder. Kan være slitsomt å kjøre de første par timene, men du vender deg fort til kjørestillingen og da går det fint. :)

RS/Mito er omtrent like mtp kjøreegenskaper og ytelser (italiensk!:)) mens Honda nsr/cbr ligger langt bak og føles mye mer ustabil.

 

SCotty: Han med CBR600 kan umulig være særlig god til å kjøre? Og 5 sek? Da må vel drevinga ta slutt ved 100kmt? :p

 

edit:

Hva med denne?

http://www.finn.no/finn/mc/object?finnkode=17970060

Endret av Oppkast
Lenke til kommentar
Scotty: Han med CBR600 kan umulig være særlig god til å kjøre? Og 5 sek? Da må vel drevinga ta slutt ved 100kmt? :p

Toppfarta var omtrent 140 da. ;) Var med 38 forgasser, effektanlegg og litt annet stæsj.

 

Fulleffekt KTM, Husqvarna ol. går grisefort... Morro det. Har du målt 0-100 på sykkern din? Strøkne greier i hvertfall! Regner med at du er den samme Scotty som på MC-forumet.

Lenke til kommentar

hadde husqvarna sm125 i fjor med eksos og dyser og standard-drev, tok en suki drz400 på lyskrysset på majorstua ca 40m før jeg slapp opp, (slura ut 1 og girtet girte rimlig perfekt da vet ikke om han launcha helt perfekt men han hadde jaget til jeg gikk av gassen ;D)

 

var såvidt en gsxr600 tok meg til ca 50 også, han dro saaakte ifra, så ut som han skvatt godt når han så at jeg fortsatt var rett bak han :D

Endret av Daily-Drifter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...