Gå til innhold

Ny PC - i875P - Bra konfigurasjon?


Anbefalte innlegg

Skal ha ny PC.

Bruker PC til spill, videoredigering, arbeid og som "multimediasentral" i stua. Ønsker derfor en PC som er rask, samtidig som jeg har en sikker lagringsplass for egen video og arbeidsdokumenter. Ønsker også en PC som ikke bråker mye da den står på stua. Soverom er vegg i vegg og ønsker at PC'n kan stå på hele tiden (laster ned...enkoder video mv.)

 

Foreløpig konfigurasjon: Pris (komplett)

1. Chieftec Dragon DX-01W 814

2. EKL PAPST Vifter 80x80 (2 stk) 292

3. MSI 875P Neo-Fis2r S478/800Mhz HK 1865

4. Intel P4 2,8GHz Boxed PC800 2816

5. TwinMOS PC3200 512MB m/winbond (2 stk) 1392

6. Seag. Bar. S-ata, 7200.7, 120GB, (4 stk) 6368

7. Maxtor, ata, 160 GB, 1724

Totalt 15271

 

Har fra før:

8. Creative Audigy lydkort

9. Nvidia GeForce4 Ti 4200 128MB skjermkort

+ DV capture card, DVD brenner, CD brenner, skjerm, tastatur, mus..

 

Kommentarer til konfigurasjon:

1. Dragon DX-01W

Et miditower som tar 6 interne HD er ønskelig da jeg har mange disker og fyller disse fort med video. Kunne tenke meg et miditower som dette men med 120mm vifter for mindre støy. Pri er dog antall HD plasser (trenger ikke mer enn 2 eller 3 eksterne 5,25" brønner)

 

Chieftec DX-01W har vel ikke støvfiltre så kanskje jeg burde kjøpe dette i tillegg?

 

Liker hvit farge da det passer bedre inn på stua...har nok sorte høytalere som dama ikke finner like "vakkert".

 

Den standard strømforsyningen som kommer fra komplett er vel grei nok til å drive det meste tror jeg (360W). Bråker den mye? Kanskje vært å kjøpe en annen eller å bytte PSU viften?

 

2. EKL PAPST Vifter 80x80 (2stk)

Iom at jeg kommer til å fylle opp med disker er vel det på sin plass med noen vifter i front for å kjøle disker. Hørt her på HW at disse viftene er stille relativt sett i forhold til andre. Bør jeg kjøpe en viftekontroller for å redusere støynivå? Har sett på noen men de virker så manuelle..Finnes det kort å anbefale som styrer viftene etter temperatur?

 

3. MSI 875P Neo-Fis2r S478/800Mhz Hovedkort

Etter det jeg har lest i tester virker dette kortet som det beste for meg.

i) Utnytter CSA for Gigabit lan, dog har jeg ikke behov foreløpig

 

ii) Har én S-ATA kontroller (m/raid 0) direkte til Southbridge som tillater 266MBit/s. Tenkt å sette opp Raid 0 på denne for systemdisk(er) for OS og programvarebruk.

 

iii) Har en S-ATA kontroller nummer 2 som en kan sette opp Raid 0, 1 og 0+1. Har tenkt å sette opp et Raid 1 her for kritiske data som egenprodusert video og arbeidsdokumenter. Iom at at denne kontrolleren takler 2 S-ATA og 2 ATA disker er det mulig å sette opp et Raid 0+1 med 2 S-ATA og 2 ATA disker eller må alle diskene være ATA?

 

4. Intel P4 2,8GHz Boxed PC800

Har vel ingen kommentarer til denne....

 

5. TwinMOS PC3200 512MB m/winbond (2 stk)

Dette minnet er vel ok og vil vel utnytte HK bra nok?

Går jo ann å få noe fetere men lommeboken er ikke sååå tykk...

 

Når man setter i minnet i HK'et, skal man da sette i minnnet i spor 1 og 3 eller 1 og 2?

 

6. Seag. Bar. S-ata, 7200.7, 120GB (4 stk)

Riktig å forstå at disse er noe støysvakere enn de fra Maxtor og WD?

Har som nevnt tenkt å sette opp ett Raid 0 for OS og programvare og et annet Raid 1 for viktige data..derav 4 S-ATA disker

 

7. Maxtor, ata, 160 GB

Trenger en disk til for å overføre endel data fra gammel PC til den nye...Den gamle PC'n kjører Windows software raid 0 over 2 disker og da blir det litt vanskelig å flytte data?

Går det forresten ann å innstallere OS (W2k) over LAN fra den gamle PC'n til den nye?

 

En ting jeg lurer mye på er hvordan jeg skal få innstallert OS'et når jeg skal kjøre et S-ATA Raid 0 på den nye PC'n. Bør jeg sette opp raid 0 først og så innstallere eller bør jeg først sette inn én disk, installere OS og så installere disk 2 for så å sette dette i Raid0?

______________________________

 

Kommer ikke på noe mer i øyeblikket. Håper på kvalifisert hjelp slik at jeg ender opp med en bra maskin som fungerer og er stille nok. Har lest mye er på HW og lært masse, men kommetarer til opplegget for sikkerhetsskyld setter jeg stor pris på...Dette ble langt men håper dere forstår bruksområdet....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser veldig bra ut det, eneste jeg villle sett på var Comcpucase kabinett... det tar 120mm vifter (1 forran og 1 bak) samnt at det har "gummioppheng" til disker. Har det selv - svært fornøyd!

 

Lperik: 640GB er faktisk ikke mye dersom man ønkser å ha litt filmer og serier på maskinene da, ikke alle som liker å brenne og leke diskjockey :)

Lenke til kommentar

jeg ville droppet chieftec kabinettet, den psu'en som sitter der er alt annet enn stillegående. kjøp et lian li pc70, og en enermax whisper på 431 watt. lian li kabinettet har også støvfiltre, så du slipper å tenke på det. aner ikke hvordan støyen er, men kjenner jeg lian li rett så er det ikke så mye å snakke om.

 

ville også ha ditchet skjermkortet, kjøp et sapphire radeon 9700 ultimate, dette har ikke vifte, så enda en støykilde er eliminert. kast også kjøleren som kommer med cpuen, og bytt til en thermalright slk800 med en papst vifte på 12db. maxtor diskene bråker, kjør seagate hele veien.

Lenke til kommentar

Takk så langt!

 

1. JA. Jeg trenger mye disk. Har mye!! egenprodusert video som jeg jobber med. Dog vil noe av nevnt disk stå i Raid1.

 

2. Vifter?

Sett på både Lian Li og Compucase kabinetter og de er forsåvidt med i vurderingen. Men tilbake til vifter..

Hvis jeg velger 120mm vifter (Compucase - en i front en bank) hva slags vifter bør jeg velge? Mht støy og kapasitet?

 

Tilsvarende spørsmål om jeg velger Lian Li med plass til 2 80mm vifter i front og bak?

 

Hvordan bør jeg styre viftene? Hva synes dere om f.eks å benytte en Topower MB-600 som kan sette grenseverdier for viftene? Hva er for øvrig forskjellen mellom en Topower MB-500 og en 600?

 

Kommer hvertfall til å kjøpe anbefalt Enermax strømforsyning!

Lenke til kommentar

Raid: har du vudert raid 0+1, da får du 240Gb med fart og sikkerhet..

 

Når det gjelder hk, så har jeg lest en del på nettet, og det er tydeligvis noe feil med MSI sitt 875 kort... Biosene er veldig dårlige. Dem greier sikkert å fikse det, men hvor lang tid tar det.. :S

 

Kabinett: Chieftech kabinettene er gode, har et modifisert selv, med bl.a støvfilter.. men har du budsjett til det så vil eg ta tittet litt på Lian-Li

 

Ram: Godt valg :D

 

Prosessor: personlig villa jeg ha spart noen kr på å kjøpt 2.4'n og kjørt den på 3Ghz(1000Mhz FSB :D) men det er min drøm da...

 

Hadde selv vurdert å oppgradere til det nye intel chipsettet.. silkler etter HT og dual DDR400 :woot:

Men jeg har innsett at det blir litt bortkasta penger å bruke ca 5000 på å oppgradere fra det jeg har nå.... forskjellen blir liten i daglig bruk..

Lenke til kommentar

Vurderer et 0+1 Raid på Promise kontrolleren på HK'et, men vi får se.

Jeg mener jeg har lest at det er mulig å sette opp et Raid 0+1 med 2 S-ATA og 2 ATA disker....men er ikke helt sikker.

 

Men du sier det er feil med HK'et? Har du link til artikler om det?

 

Overklokking er noe jeg foreløpig ikke kan så mye om, men synes ikke prisen mellom 2,4 og 2,8 er så mye i forhold til endel andre faktorer.

 

Er du fornøyd med skjerkortet? Pro --> uten vifte?

Lenke til kommentar

1.) Greit kabinett, litt stress å plassere støvfiler med tanke på viftefestene, som Chieftec lager for brukervennlighet. Disse bruke klips, med ikke helt standard viftefester, så du kan ikke bruke skruer får å feste viftefilter. Strips funker derimot helt fint ;-) På den andre siden er både harddiskbays og 5 1/4" bays geniale. har aldri vært borti så enkle metoder for å feste nevnte bays... Må oppleves.

1. i) Chieftec's kabinetter har ikke støvfiltre inkludert.

1. ii) Du bør nok tenke på å sette i en ny strømforsyning, f.eks. den fra Enermax som ble nevnt.

 

2. Har du sett på Enermax sine regulerbare vifter? Må selvsagt reguleres manuelt, men jeg synes de funker helt sinnsykt bra. Meget støysvake (>20dB på minimum). I tillegg finnes jo Digital Doc 5, som kan styre inntill 8 vifter, blir litt overkill. Her har du mulighet for å skru av og på vifter etter temperaturstyring. Kanskje ikke helt det du ser etter.

 

3. Har ikke noe spesielt å utsette. Hvet ikke nok om kortet til å gi en kvalifisert kommentar.

3. i) Ingen kommentar

3. ii) Er generelt skeptisk til raid 0 bruk. Hvis en disk ryker, ryker muligens all data i hele arrayet... Tenk deg nøye om: er det verdt den minimale ytelsesøkningen.

3. iii) Den sekundære kontrolleren støtter raid på både S-ATA og P-ATA. Dvs at du kan ha både to S-ATA og to "vanlige" ATA disker i et array.

 

4. Ville gått for en 2.4GHz. 1780,- for en 2.4GHz mot 2124,- for en 2.6GHz mot 2708,- for en 2.8GHz? Ytelsen er minimal met tanke på 200 eller 400 MHz i forskjell...

 

5. Ville nok gått for enten GeIL eller Corsair ram. Høykvalitets RAM med 2-3-3-6 T1 timings er valg nr 1 for 800MHz hovedkort. Eksempler:

Corsair XMS3200 512MB 990,-

GEIL DDRPC3200 Ultra 512MB 971,-

Da får du i tillegg en passiv kjøleløsning på RAM, samt ekstremt god RAM. Bytt ut CPU med denne RAM'en, hvis du skal forandre noe... Mitt valg nr 1 hvis jeg skal forandre på oppsettet ditt.

 

6. Seagate Barracuda V er markedets mest stillegående 7200RPM disker. Anbefales på det varmeste siden støy er en faktor.

 

7. Skal denne disken være systemdisk? Har du tenkt på å bruke S-ATA som sysdisk? Vet det er dyrt, men med tanke på videoredigering o.l. er kanskje WD Raptor noe å tenke på? 10000RPM S-ATA disk som nærmer seg SCSI disker i ytelse... Les her for test og ytelsessammenligning.

 

OS over LAN er mulig, men har ikke hatt gode erfaringer med det. Vil anbefale å installere via CD. Du kan alltids flytte det gamle arrayet over til den nye PC'en, eller flytte dataen over LAN...

 

Er ikke kvalifisert til å gi anbefalinger på raid oppsett og installasjon, da jeg har holdt meg unna dette til nå. Søk på forumet, så finner du nok svar på det meste. Har en kamerat som har drevet ganske lenge på med SCSI raid, og han har bare hatt problemer, da BIOS nekter å starte fra arrayet som han har sysdisken på. Dette kan være problematisk, eller du kan ha flaks... Lykke til, er alt jeg kan si...

 

8 og 9. Ingenting å utsette. Så lenge du ikke stiller store krav til spilling, holder videokortet ditt et år til.

 

Håper du får til en knall maskin!

 

Lykke til!

 

EDIT: rensket opp litt BBCode...

Lenke til kommentar

eg har en kommenter til følgende!!

5. Ville nok gått for enten GeIL eller Corsair ram. Høykvalitets RAM med 2-3-3-6 T1 timings er valg nr 1 for 800MHz hovedkort. Eksempler:

Corsair XMS3200 512MB 990,-

GEIL DDRPC3200 Ultra 512MB 971,-

Da får du i tillegg en passiv kjøleløsning på RAM, samt ekstremt god RAM. Bytt ut CPU med denne RAM'en, hvis du skal forandre noe... Mitt valg nr 1 hvis jeg skal forandre på oppsettet ditt.

 

Har du sjekket opp litt før du slenger med leppa, så har du oppdaget at Corsair brikkene bruker akkurat samme chipene som "TwinMos med Winbond"... den faktiske forskjellen er at du betaler dobbel pris for at det er testet, og at det er passive kjølere på dem... Sinnsykt bortkasta penger spørr du meg!

 

1Gb med TwinMos m/winbond koster ca 1300kr... mens 1Gb med Corsair koster ca2700kr(twinX utgaven)! Jeg er ikke god nok i matte til å delta i mattekonkurranser, men god nok til å skjønne at Corsair er det siste jeg noen gang kommer til å bruke penger på... Det blir nesten som å ta en Skoda Octavia, og sette på litt stash, og selge til Audi S-klasse pris.. :-?

 

PS: Winbond brikkene har i alle testene eg har lest, kjørt på CAS2, langt over sertifisert hastighet...

 

Når det gjelder å kjøre Raid 0+1 med 2stk S-ata og 2stk IDE, så vil eg sterkt fraråde det... fordi S-ata diskene er nødt til å vente på IDE diskene. DOG; Raid 0 OG raid 1 går det bra, for da blir arrayene uavhengig.

Lenke til kommentar

Greit nok at Corsair er TwinMOS brikker, fullt klar over det, men det jeg tenker på er agressive minneinstillinger, noe du tjener mye mer på enn å øke fsb på ram... Mange tester viser at du tjener mye på å senke RAM timings.

 

Må også spesifisere at du bør IKKE kjøpe Corsair TWINX RAM til P4 800MHz HK, da disse har problemer med å kjøre stabilt på 2-2-2-5 timings, som er SPD for TWINX brikker. Jeg sier bare at selv ville jeg gått for (mest sannsynlig GeIL) merkeRAM, og heller lagt noen kroner i dette. Da tror jeg Ultra serien til GeIL eller XMS3200 (muligens XMS3500, litt dyrere) er veien å gå. Det er altfor mange som undervurderer RAM'en sin, og du må også tenke på det at for å kjøre TwinMOS RAM på CL2 (i motsetning til CL2.5 som den er spesifisert på) må du øke volten til RAM'en, noe som kan senke levetiden til brikken, og i verste fall gjøre hele maskinen ustabil. Dette er ikke noe du vil merke før etter et par måneder, og det er jeg ikke villig til å risikere. Så ja takk, jeg har faktisk gjort hjemmeleksen min. Jeg har muligens fått et annet svar en ovenstående, men jeg vet iallefall hva jeg snakker om...

 

I tillegg er prisforskjellen på TwinMOS (567,-) og Corsair (990,-) ikke det jeg ville lagt mest vekt på. Brikkene ER tross alt testet og godkjent, med kjøling. En forskjell på 1000,- for 400MHz derimot, er i mine øyne bortkastet

 

Jeg står fullt og helt for det jeg tidligere har sagt:

Litt "tregere" CPU mot høykvalitets merke RAM.

Lenke til kommentar

2. Vifter og viftestyring.

Etter å ha lest litt om Digital Doc 5 kan det kanskje være akkurat det jeg ser etter! Jeg ønsker god nok kjøling når jeg spiller eller manipulerer video, men at PC'n er stille nok til å stå på stua når den er "idle".

Det eneste jeg lurer på mht til vifter nå er hvilke vifter jeg bør velge mht støynivå og hvilke luftvolum de flytter. Hvor mye kjøling trenger jeg for et stabilt system under load (ikke spes overklokket)?

 

5. Minne. Finnes det noen bra steder der jeg kan lese om RAM og innstillinger? Jeg aner ikke hva "2-2-2-5 timings" osv er.

Jeg har ikke peil på CPU vs RAM ytelse så her er jeg åpen for innspill som lavere frekvens på CPU og bedre RAM...innspill (og linker søkes...)

 

6/7. Disker. Hadde tenkt å bruke to Seagate S-ATA i Raid0 som systemdisk. Men etter å ha lest om WD Raptor i linken DigitalOverride skrev, så vurderer jeg nå å sette to slike i Raid0 som systemdisk. Noen som vet hvor mye disse diskene bråker?

Lenke til kommentar

DigitalDoc 5 er genialt. Har en selv, og er meget fornøyd. I mitt oppsett bruker jeg 6 vifter. Alle er Enermax, 5 stk 80mm, 1 stk 120mm i er Chieftec Scorpio Big Tower. I tillegg er det en 40mm vifte i DigitalDoc'en, samt plass til en stk harddisk. Dette gir jo selvfølgelig kjøling til harddisken.

 

Så vidt jeg vet, og etter mine erfaringer, er Enermax sine regulerbare vifter ratet til 19dB, med en maks m3/t på 67. Da er støynivået 26dB. jeg kjører alle viftene utenom to som står på minimum. Stiger kabinetttempen over 40 grader, aktiveres den ene vifta bak. Stiger temperaturen over 45, blir den andre vifta bak aktivert. 120mm på minimum bråker så og si ingenting, og de tre 80mm viftene i front er det litt støy fra (pga støvfilter og griller, som gir motstand i lufta som blir trukket inn). Alle viftene i front trekker kald luft inn, 2 av dem inn på harddisker, og de tre viftene bak, som er plassert høyere, trekker varm luft ut. Dette er et viktig prinsipp å få ned seg. Kan bare anbefale Enermax viftene ut fra personlig erfaring. Hvis noen har noen saklige argumenter til andre som er bedre skal jeg selvfølgelig bøye meg for det...

 

For å kjøle en maskin som ikke er særlig overklokket trenger du ikke noe særlig med vifter. En 80mm foran og 2 bak kanskje? Evt en 120 bak? Har du et kabinett med vifte i døren vil jeg absolutt anbefale å bruke en der, en foran og en bak. På denne måten får du tilført systemet nok kald luft, samtidig som du trekker den varme luften (som stiger) ut øverst bak.

 

RAM artikler:

RAM guide fra Tom's Hardware

Del I av Ars Tecnhica's RAM Guide

Del II

Del III

Dette er en guide med en del benchmarks inkludert, så får du se effekten av forskjellige innstillinger og timings.

 

Det var det jeg klarte å finne på relativt kort tid. Er det mer du lurer på kan jeg godt finne de mer tekniske forklaringene, men de er tunge å lese, og jeg har ikke helt skjønt dem selv enda ;-) Tror det jeg viste til her burde kunne få deg langt på vei...

 

Disker. Aner ikke hvor mye Raptoren bråker. Skulle det vise seg å bråke mye, kan du alltids investere i et par av disse eller noen slike...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

og du må også tenke på det at for å kjøre TwinMOS RAM på CL2 (i motsetning til CL2.5 som den er spesifisert på) må du øke volten til RAM'en, noe som kan senke levetiden til brikken, og i verste fall gjøre hele maskinen ustabil.

 

Og dette gjelder for all twinmos RAM eller bare nyere? Kjører nå min twinmos brikke som er spesifisert til CL2.5 på CL2 og har ikke stilt no volt til RAM'en... Har også prøvd forskjellige agresive instillinger uten no stabilitets problemer. Men så er det en litt "eldre" brikke da.

Lenke til kommentar

Interresant. Kjører du på spesifisert MHz også, eller lavere/høyere?

 

Kan være du har vært heldig, for såvidt jeg vet må du øke volten på de fleste TwinMOS brikkene for å kjøre dem stabilt på agressive minneinnstillinger. Det er det noen av de testene jeg har lest har konkludert med iallefall. Men alle kan jo være heldige med brikkene...

 

Nå er ikke jeg noen ekspert på området, men jeg ville fremdeles valgt GeIL eller Corsair RAM, fordi da er man tross alt garantert at brikken vil kunne yte det man ønsker...

Lenke til kommentar

hakke det ikke vært for at hket mit kvelda for ei sund siden skulle du fått mer nøyaktige data. Men har kjørt twinmos brikken min sammen med no m-tek møkk(ellno) på CL2 både overklokka og underklokka :lol:

Geil? vet ikke har liksom falt av lasset i det siste når det kommer til RAM, men mener jeg har lest en del plasser at mye GEIL ramen ikke klarer å kjøre på no anna en det de er spesifisert for? Ikke sikker men..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...