Gå til innhold

Stemme Miljøpartiet De Grønne til høsten? (Stortingsvalg 2009)


Anbefalte innlegg

Selv har jeg mine tvil om menneskeskapt global oppvarming på grunn av CO2 og ser derfor at man priorieterer andre miljøspørsmål før redusering av CO2. Ellers er jeg for oljeboring siden det skaper ekstreme inntekter for Norge. Så MDG er nok ikke partiet for meg, ikke at jeg kan stemme til høsten heller siden jeg kun er 17 år.

 

Viste dere forresten at når Venstre satt i regjering sist innvilget de løyver til 16 nye vindmølleparker. Dagens regjering, med "miljøpartiet" SV, har ikke invilget en eneste vindmøllepark, men har tvert i mot lagt ned 9 av 10 vindmølleprosjekter i Norge. Skandale!

Vindmøller er rett og slett ikke effektive nok og de ser ikke noe fin ut i det hele tatt, sats heller på annen energi ser da særlig mot tidevann- og bølgeenergi, synes også vindmøller til havs er bra.

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv har jeg mine tvil om menneskeskapt global oppvarming på grunn av CO2 og ser derfor at man priorieterer andre miljøspørsmål før redusering av CO2. Ellers er jeg for oljeboring siden det skaper ekstreme inntekter for Norge. Så MDG er nok ikke partiet for meg, ikke at jeg kan stemme til høsten heller siden jeg kun er 17 år.

 

Viste dere forresten at når Venstre satt i regjering sist innvilget de løyver til 16 nye vindmølleparker. Dagens regjering, med "miljøpartiet" SV, har ikke invilget en eneste vindmøllepark, men har tvert i mot lagt ned 9 av 10 vindmølleprosjekter i Norge. Skandale!

Vindmøller er rett og slett ikke effektive nok og de ser ikke noe fin ut i det hele tatt, sats heller på annen energi ser da særlig mot tidevann- og bølgeenergi, synes også vindmøller til havs er bra.

 

Vindmøller tar også livet av masse fugler som skal forbi. Å lage vindmøllene er nok heller ikke miljøvennlig i det hele tatt. Jeg ser helst at Norge driter i vindmøller og satser mer på tidevann og bølgeenergi.

Lenke til kommentar

Det finnes ingen unnskyldning for ikke å ta klimatrusselen alvorlig. Om noen titalls år kommer verden til å lete etter syndebukker. Da gjelder det å være blant dem som valgte riktig tidsnok.

 

1000 forskere har dokumentert at klimapanelets rapport fra 2007 var for optimistisk.

 

Spørsmålet er ikke om vi skal ha vindmøller eller ikke. Oppgaven vår er å redusere energiforbruket. Venstre vil med sin markedsliberalisme stange hodet mot veggen i slike spørsmål fordi man vil være på jakt etter det billige, fremfor det livskraftige. Med Rødt's og SVs ideologi kan man kanskje redde verden, men man vil få mange ulykkelige mennesker. De Grønnes politikk handler om å skape et livskraftig og samtidig lykkelig samfunn.

Lenke til kommentar
Venstre vil med sin markedsliberalisme stange hodet mot veggen i slike spørsmål fordi man vil være på jakt etter det billige, fremfor det livskraftige.

Derfor må man gjøre det mer attraktivt (billigere) med miljøvennlige fremfor forurensende alternativer. Markedsliberalisme utelukker ikke en grønn utvikling. Frihet gir ansvar, et ansvar som må følges opp av ansvarsfulle myndigheter.

Lenke til kommentar
Venstre vil med sin markedsliberalisme stange hodet mot veggen i slike spørsmål fordi man vil være på jakt etter det billige, fremfor det livskraftige.

Derfor må man gjøre det mer attraktivt (billigere) med miljøvennlige fremfor forurensende alternativer. Markedsliberalisme utelukker ikke en grønn utvikling. Frihet gir ansvar, et ansvar som må følges opp av ansvarsfulle myndigheter.

Ja enig i dette. - Også SV og Rødt mener at man må styre markedet slik at noe blir billig og noe blir dyrt. Men dette tar jo Venste avstand fra? Venstres dilemma er at partiet først og fremst er liberalt. Dette er en kilde til at Venstre knapt kommer seg over sperregrensen mens De Grønne vokser, og at stadig flere oppfatter at Venstre ikke har troverdige langsiktige løsninger på de store problemene verden står overfor. Mdg's politikk er ikke først og fremst liberal, og ikke først og fremst sosial, men først og fremst livskraftig.

Lenke til kommentar
Men dette tar jo Venste avstand fra?

Under ENØK i Venstres partiprogram fant jeg følgende punkter:

 

- Styrke vilkårene for utbygging av fjernvarme betydelig.

- Etablere gode støtteordninger for energieffektiviseringstiltak og energisparing i bedrifter og husholdninger.

 

Selv om ingen av disse tiltakene vil ha den helt store miljøeffekten, viser det i alle fall at det er vilje i partiet til å styre markedet der det trengs.

Lenke til kommentar
Men dette tar jo Venste avstand fra?

Under ENØK i Venstres partiprogram fant jeg følgende punkter:

 

- Styrke vilkårene for utbygging av fjernvarme betydelig.

- Etablere gode støtteordninger for energieffektiviseringstiltak og energisparing i bedrifter og husholdninger.

 

Selv om ingen av disse tiltakene vil ha den helt store miljøeffekten, viser det i alle fall at det er vilje i partiet til å styre markedet der det trengs.

 

He, he. Ja, det er jo bedre enn ingen vilje :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...