Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Nybygd PC, problem med oppstart... korrupt HK eller RAM eller...?


Anbefalte innlegg

Hei, her er spesifikasjonene på min forholdsvis nybygde PC.

 

Oppgraderingspakke frå komplett.no, bestående av følgende komponenter:

- Intel Core™ i7 920 Quad Processor 8MB, Boxed

- Gigabyte GA-EX58-UD3R, X58, Socket-1366, CrossFireX, DDR3, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16

- Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9, Kit w/3x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i7

 

Kabinettet er av typen Antec 300, og strømmen gis av en Corsair 650 W som forsåvidt står under anbefalt tilbehør til både oppgraderingspakken og kabinettet. Harddisk er Western Digital på 1 gb, og skjermkortet er et HD 4870 Toxic Edition.

 

Eg begynte med å installere strømdingsen i kabinettet, deretter CPUen i hovedkortet, monterte ømt og forsiktig vifte og skrudde hovedkortet forsiktig inn i kabinettet. Deretter fulgte eg bruksanvisninger for både kabinett, hovedkort og CPU nøye for å få alle strømkabler, led og whatnot-kabler på sine plasser og tilslutt skjermkortet og dets mangfoldige strømtilkoblinger.

 

Oppstart.

 

Med alle tre minnebrikkene på 2 gb hver montert på HK går det 3-4 sekund før dataen skrur seg av og starter igjen og gjentar prosessen. Eg googlet både her på diskusjon.no og internett ellers etter mulige løsninger, og endte opp med å prøve å ta ut minnebrikker. Etter mykje sjonglering med antall brikker i, samt plassering i forskjellige slot'er så endte eg opp med éi av tre brikker som fungerer. Dvs at maskinen boota opp og tok meg inn i windowsinstallasjonen som var på harddisken min frå før (frå den gamle maskinen). Er dette eit "normalt" problem, at minnebrikkene er korrupte? Eg behandla dei som små babyer med nennsom hånd og unngjekk statisk elektrisitet, men det var alikevel kun 2 av 6 gb som var villige til å starte maskinen min.

 

Per nu er HK, minnebrikker og CPU sendt med xpresspost til komplett for sjekk, men eg lurte på om fleire av dere har opplevd at ein såpass stor del av minnebrikkene er ødelagte ved leveranse? Og korleis er komplett på service/reparasjon? Kjappe??

 

Ein annen ting... eg prøvde å boote frå CD-ROM også, og det fungerte i begynnelsen. Men plutseleg fekk maskinen for seg at uansett kva slags rekkefølge eg hadde i boote-prioriteringen så ville den ikkje gi meg noko "press key to boot from CD-ROM", prøvde tilogmed å rappe ein dvd-spelar frå gamle gamle-dataen for å prøve den men ingen resultat. Sjølv etter resetting av BIOS ville ikkje PCen boote frå CD-ROM, sjølv om eg var inne på det ein time før. Andre som har opplevd at korrupt HK eller minne, eventuelt BIOS-oppdatering roter til slik? Komponentene fungerer nemlig som vanlig inne i Windows, men under boot er dei ikkje villige...

 

:wallbash: <- meg etter ørten timers slit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Jeg kjøpte samme pakke som deg. Henta det hos Posten igår.

Monterte også delene inn slik som du gjorde.

Og har samme problem.

 

Men jeg klarer ikke å bruke noen minnebrikker :(

Ser mer ut som om at det er hovedkortet som er problemet, for når jeg tar ut de 2x4 pins strømkablene til hovedkortet, så slår den seg på og holder seg på, men sier seg selv, jeg kan ikke gjøre noe :p

Men med en gang jeg setter dem inn igjen.

Så looper den, slår seg på og slår seg av etter 3-4 sek, slik fortsetter den for seg selv til du finner ut at. "Nei, dette er ikke moro å se på"

 

Tenkte også det kan være strømforsyningen, så nå har jeg kjøpt meg ny her i Molde, og skal teste iløpet av helgen for å se.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Jeg kjøpte samme pakke som deg. Henta det hos Posten igår.

Monterte også delene inn slik som du gjorde.

Og har samme problem.

 

Men jeg klarer ikke å bruke noen minnebrikker :(

 

Komplett har startet ein testprosedyre på denne saken no, etter å ha forklart problemet per epost så skreiv de at det "trolig var minnebrikkene" det var noko i veien med siden problemstillinga med at en brikke fungerer mens andre korrumperer er kjent. Er det andresorteringsbrikker dei hiver i disse oppgraderingspakkene sine?? :)

Lenke til kommentar
Men jeg klarer ikke å bruke noen minnebrikker :(

 

Vel, no sendte komplett meg nettopp epost med resultat av testing av HK,CPU og minne. Det var minnebrikkene som var korrupte, så då regner eg med at saken er biff. Varene blir sendt tilbake til meg i ettermiddag, så kudos til komplett for god responstid og service!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...