Gå til innhold

Test: Nokia N97


Anbefalte innlegg

Er dessverre ikke noe å få tak i for å dra ut kortet, den ligger på en flate og bare det lille hakket i kortet er tilgjengelig.

Det der er var en selvmotsigelse, ingenting å ta tak i, men det er et lite hakk? Bruk hakket vel :) . Er lite ja, men prøve å bruk neglen og litt ekstre kraft til både klemme og dra ut kortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd med en butt kniv for å dra ut kortet, men det sitter bom fast.

 

En annen ting jeg merker er en stor forskjell på dekning fra N97 og N82. N97 er veldig lagt unna samme dekning som N82, og det hopper veldig raskt over til EDGE. Jeg bruker telefonene som moden på laptopen endel timer hverdag og ble skuffet over N97, men vet også N82 er veldig bra på dekning.

Lenke til kommentar
Er det vanlig mobiltastatur å hente frem på trykkskjermèn for å skrive melding med f.eks.?

 

Fungerer det bra å installere en tredjeparts videoavspiller for å spille divx?

 

 

Ja, man får frem mobiltastaturet på tastaturet.

 

DIVX vet jeg ikke, men var interresant. Fant også ut jeg kunne koble telefonen på tv'n via USB kabel, men den støttet ikke mp4 og mp3... TV'n er forestten en Samsung 8serie.

Endret av zup
Lenke til kommentar

Vil bare legge til en liten minitest:

 

Etter å ha vært "tvunget" til å bruke N96 i 6 måneder, er Nokia _endelig_ tilbake igjen med en saklig telefon. Dette er utvilsomt den beste telefonen i toppsegmentet siden N95 og 6210 (ja, den eldgamle).

 

N96 var og blir en tragedie. Jeg var skeptisk til N97 etter lunkne reviews, men etter jeg fikk konfigurert opp galskapen og kopiert alt fra min N96 over, er det helt klart at N96 blir liggende LENGE. N96, selv etter den ble brukbar, er etter min mening den verste telefonen jeg har hatt siden Ericsson sin berømte T68i.

 

N97 bare _funker_ (så langt ihvertfall, fikk den i går kveld, men har brukt den passe tett siden - hadde dette vært en N96 hadde jeg sikkert hatt 7 omstarter bak med; jeg har ingen til nå med N97). Klart, det er masse småting man kan irritere seg over, og jeg _vet_ at Apple-fanboys og -programmerere vil regjere applikasjons- og GUI-markedet ennå en god stund (evt. til Android når "critical mass" vis-a-vis mengde og kvalitet på applikasjoner), men sett bort fra det er N97 en helt herlig telefon. Tastaturet finnes sikkert bedre på andre telefoner, men er etter min mening et helt fantastisk tillegg (nå tror jeg faktisk at jeg slipper å kjøpe en sånn "mini-PC" - hurra!!!), og gjør mail-, SMS-, notat- og t.o.m. dokumentredigering tilsynelatende effektivt nok til at man i litt større grad enn før opplever at man faktisk har noe som ligner "mobilt kontor" (beklager denne utslitte frasen, men N97 er den første instans jeg føler at den faktisk gir mening).

 

Veldig viktig: N97 (jeg har den hvite) har ikke Harry Elg-faktoren til de gamle Nokia Communicatorene (og ikke for å snakke om de tragiske Ericsson Volvo-telefonene). Når det er sagt: du føler deg kanskje ikke _akkurat_ som en "hang loose surfer" når du bretter fram tastaturet - men det viktige er at man _ikke_ føler seg som LA8PV på fjelltur. Tastaturet er ihvertfall mye raskere (for meg) enn T9 og det litt absurde iPhone-visuelle tastaturet.

 

Nokia har vel vunnet selvrespekten i high-end-markedet sånn halvveis tilbake nå og har vist at de kan hvis de vil. Likevel føler jeg kanskje at N97 på en slags måte er kulminasjonen av N-serien. Den har alt (nesten, ihvertfall) du savnet ved N91, N95 og N96 - og nok av fordelene til iPhone til at det går an å gå med rak rygg i møte med 3Gs-modellen. Selv om iPhone naturligvis vil være uslåelige i ren kosmetisk "lekker-faktor" ennå en stund (pga uslåelig smooth GUI og bredden av kvalitetsapplikasjoner). På tross av dette er det litt vanskelig å se hvordan Nokia evt skulle gå videre med Series xx i bunnen nå, så lenge det på tross av dette virker som de (fremdeles) må gjøre veldig mye fra bunnen software-messig for hver ny "bra" telefon de slipper.

 

Nå er det kanskje å håpe at Nokia ikke isolerer seg, men ditcher Symbian fort som fy selv om det er surt (man bør som kjent ikke kaste gode penger etter dårlige), og virkelig heller være med på å sette agendaen i det spennende Android-prosjektet; ikke minst dra nytte av nettverkseffektene og de spennende forretningskonstellasjonene som de andre store involverte aktørene sannsynligvis vil være med å skape.

 

Disclaimer: Eneste grunnen til at jeg er Nokia-fan er at telefonene deres (som regel) rett og slett fungerer bedre enn konkurrentenes som helhet.

 

Med fare for at kun et halvt døgns bruk ;) kan gi meg overraskelser senere, vil jeg relativt trygt kunne anbefale N97. Lettelsen er enorm i overgangen fra N96, ihvertfall - muligens noe mindre i overgangen fra N95 - men verdt det hvis man virkelig kunne tenkt seg å aksellerere tasteinput og ha en generelt rimelig "smooth" telefon (dog med noen feil).

Endret av hutchin123
Lenke til kommentar

Hvis det sitter der fremdeles: bruk en nebbtang (Clas Ohlson presterer å kalle det "radiotang" http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=18175743 ) hvis du virkelig vil ha ut minnekortet ditt (brukte dette med suksess på min forgjengelige N96 etter minnekortet ble låst sånn "halvveis" inni telefonen). Men vær forsiktig og på eget ansvar; gode anledninger til å gruse både telefon, minnekort og garanti - og gjerne alt på én gang. ;)

 

 

Har prøvd med en butt kniv for å dra ut kortet, men det sitter bom fast.

 

En annen ting jeg merker er en stor forskjell på dekning fra N97 og N82. N97 er veldig lagt unna samme dekning som N82, og det hopper veldig raskt over til EDGE. Jeg bruker telefonene som moden på laptopen endel timer hverdag og ble skuffet over N97, men vet også N82 er veldig bra på dekning.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kjøpte n97 delvis på grunn av denne testen.. Og etter å ha brukt den i ca. 2 uker.. så mener jeg at den ikke fortjener terningkast 5 - amobil anbefalt. Grunnen er: treg, hakker, kræsjer og "den har alt.." - tilkoblinger.. Det hjelper lite å ha tilkoblinger når hardware og software ikke er kompatible med andre enheter. Nå sikter jeg spesielt til bluetooth delen hvor jeg ikke kan aksessere telefonboken fra bilens innebygde bluetooth handsfree. Hva med batteritiden..? Batteriet varer ikke en dag engang...!!!! Jeg nevnte vel at telefonen er TREG?. Oppdatering av firmware er det sikkert noen som mener jeg skal prøve på.. vel det har jeg gjort og det er en oppdatert firmware ute.. men jeg får ikke oppdatere.. hva med nokia support..?? ingen hjelp av de heller.

 

Nå skal ikke jeg bare klage på telefonen. Jeg må jo innrømme at jeg liker den.. spesielt formen med utskyvbar tastatur. Problemet er som sagt innmaten, alt virker halveis og jeg forventer mer av en telefon i den prisklassen.

 

Neste telefon blir nok noe annet enn nokia. (jeg har vært nokia fan i mange år.. det er det nok en slutt på nå)

 

Burde nok heller vært en terningkast 3.. (dersom noen er interessert i å kjøpe en litt brukt Nokia N97.. si ifra.)

Endret av trungttr
Lenke til kommentar
Batteriet varer ikke en dag engang...!!!! Jeg nevnte vel at telefonen er TREG?. Oppdatering av firmware er det sikkert noen som mener jeg skal prøve på.. vel det har jeg gjort og det er en oppdatert firmware ute.. men jeg får ikke oppdatere.. hva med nokia support..?? ingen hjelp av de heller.

 

 

Vurdert å dra innom stedet du kjøpte telefonen? De kan sikkert hjelpe deg med oppdateringen!

 

Min telefon er ikke spesielt treg, og batteriet holder i noen dager ved normal bruk, litt kortere tid en min gamle N95, men fremdeles helt greit.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Jeg kjøpte n97 delvis på grunn av denne testen.. Og etter å ha brukt den i ca. 2 uker.. så mener jeg at den ikke fortjener terningkast 5 - amobil anbefalt. Grunnen er: treg, hakker, kræsjer og "den har alt.." - tilkoblinger.. Det hjelper lite å ha tilkoblinger når hardware og software ikke er kompatible med andre enheter. Nå sikter jeg spesielt til bluetooth delen hvor jeg ikke kan aksessere telefonboken fra bilens innebygde bluetooth handsfree. Hva med batteritiden..? Batteriet varer ikke en dag engang...!!!! Jeg nevnte vel at telefonen er TREG?. Oppdatering av firmware er det sikkert noen som mener jeg skal prøve på.. vel det har jeg gjort og det er en oppdatert firmware ute.. men jeg får ikke oppdatere.. hva med nokia support..?? ingen hjelp av de heller.

 

Nå skal ikke jeg bare klage på telefonen. Jeg må jo innrømme at jeg liker den.. spesielt formen med utskyvbar tastatur. Problemet er som sagt innmaten, alt virker halveis og jeg forventer mer av en telefon i den prisklassen.

 

Neste telefon blir nok noe annet enn nokia. (jeg har vært nokia fan i mange år.. det er det nok en slutt på nå)

 

Burde nok heller vært en terningkast 3.. (dersom noen er interessert i å kjøpe en litt brukt Nokia N97.. si ifra.)

 

Får du opp telefonboken med andre mobiler med samme bil? Et lite tips kan jo være at det er bilen som mangler telefonbokfunskjon via BT?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...