Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Til vanlig bruker jeg å sette fast (speed 1000, duplex full) speed/duplex mellom switcher/routere og servere. Dette må jo konfigureres likt på begge sider.

 

Det jeg lurer på og ikke har funnet noe godt svar på er:

 

Hva skal man sette på switchen/routeren når nettverkskortet i serveren kun har 1 Gb Full auto eller Auto-negotiate 1000 Mbps (Og såklart de vanlige valgene med 100 Mb Full Duplex, ... )? Dette høres ut for meg som en "manuel-auto"-setting...

 

Jeg kan se for meg at ettersom 1000 Mb ikke forhandler om duplex så skal dette settes automatisk av serveren hvis andre siden er konfigurert til 1000 Mb Full Duplex.

 

Fint om noen har et konkret svar på dette :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke husker feil, så eksisterer det ingen standard for 1000mbit half duplex. Auto-negotiate 1000mbps = låst til 1000mbit, men auto duplex.

 

Er det fortsatt vanlig praksis å låse duplex og hastighet mellom utstyr i LANet og mellom servere og switcher nå som "alt" kjører 1gbit?

Lenke til kommentar

IEEE 802.3z standarden støtter faktisk half duplex. Du skal sette din router/switch manuelt om NICet på serveren din IKKE støtter auto negotiation. No auto neg, speed 1000, full duplex. Støtter den dette, sett switchen/ruteren den switchen/ruteren til på auto. I dette tilfelle ville jeg latt porten ruteren/switchen være i auto. Uansett unngå å ha kun EN av sidene manuelt fordi da vil motsatt port defaulte seg. Om en motsatt side er satt manuelt vil en auto neg port gå til default fordi den ikke mottar dynamisk forhandling. En 100mbit port vil default seg til 10, halv duplex. En 1000/100/10mbit vil defaulte seg til 100, half duplex.

 

Duplex mismath vil gi betraktelig mindre ytelse men link, speed mismatch vil man ikke ha link i det hele tatt.

 

En tilleggs opplysing er at om du setter en cisco port speed/duplex manuelt disabler du auto-mdix, så sørg for å bruke riktig kabel/snu fiberen.

Endret av VictorOsborn
Lenke til kommentar
Hvis jeg ikke husker feil, så eksisterer det ingen standard for 1000mbit half duplex. Auto-negotiate 1000mbps = låst til 1000mbit, men auto duplex.

 

Er det fortsatt vanlig praksis å låse duplex og hastighet mellom utstyr i LANet og mellom servere og switcher nå som "alt" kjører 1gbit?

 

Ja, jeg bruker å sette fast der jeg kan, men ikke mot brukerporter. Dette er det som er mest brukt etter det jeg har forstått.

Endret av Sormul
Lenke til kommentar
IEEE 802.3z standarden støtter faktisk half duplex. Du skal sette din router/switch manuelt om NICet på serveren din IKKE støtter auto negotiation. No auto neg, speed 1000, full duplex. Støtter den dette, sett switchen/ruteren den switchen/ruteren til på auto. I dette tilfelle ville jeg latt porten ruteren/switchen være i auto. Uansett unngå å ha kun EN av sidene manuelt fordi da vil motsatt port defaulte seg. Om en motsatt side er satt manuelt vil en auto neg port gå til default fordi den ikke mottar dynamisk forhandling. En 100mbit port vil default seg til 10, halv duplex. En 1000/100/10mbit vil defaulte seg til 100, half duplex.

 

Duplex mismath vil gi betraktelig mindre ytelse men link, speed mismatch vil man ikke ha link i det hele tatt.

 

En tilleggs opplysing er at om du setter en cisco port speed/duplex manuelt disabler du auto-mdix, så sørg for å bruke riktig kabel/snu fiberen.

 

Jeg skjønner det du skiver her, men fortsatt så er det litt uklart for meg hva 1 Gb Full auto og Auto-negotiate 1000 Mbps gjør. Dette er 2 forskjellige måter som Broadcom og Intel skriver det på, men de har fortsatt de standard faste valgene med 100 Mb Full/half Duplex, 10 Mb Full/half Duplex i listen for egenskapene på nettverkskortet. Det jeg ønsker er å sette 1000 Mb Full Duplex.

 

Er "1 Gb Full auto" (Broadcom) og "Auto-negotiate 1000 Mbps" (Intel) en auto eller manuel setting?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...