Gå til innhold

Finner ikke harddisk under installering av XP


Anbefalte innlegg

Jeg har nå besluttet å legge inn XP på laptopen min. Denne er litt over et år gammel nå. Jeg laster XP-CDen (Home, norsk, SP2) og den gjør slik den pleier. Når jeg nå fortsetter, sier den at det ikke er noen HDD-er på maskinen, og at jeg ikke kan fortsette. Jeg har kommet frem til at det mangler SATA-drivere, og har funnet denne! siden, som er nedlastingssiden for brikkesettet mitt. Hva skal jeg laste ned her? Er jeg i det hele tatt på rett plass?

Jeg har allerede prøvd å laste ned Intel Matrix Storage Manager, lagt den over på en minnepenn, og boote XP-cden sammen med minnepennen. Jeg trykket F6 under oppstart. Setup sier da at det ikke finnes noen drivere tilgjengelig. Jeg fortsetter, og nå kan jeg starte setup. I vinduet der jeg skal velge partisjon dukker nå minnepennen min opp, og ingenting annet.

 

Hva skal jeg gjøre? Er jeg på villspor?

Siden laptopen er såpass ny er det ikke diskettstasjon på den, og jeg har ikke en ekstern USB-diskett-stasjon liggende.

Endret av Jallenbo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nå besluttet å legge inn XP på laptopen min. Denne er litt over et år gammel nå. Jeg laster XP-CDen (Home, norsk, SP2) og den gjør slik den pleier. Når jeg nå fortsetter, sier den at det ikke er noen HDD-er på maskinen, og at jeg ikke kan fortsette. Jeg har kommet frem til at det mangler SATA-drivere, og har funnet denne! siden, som er nedlastingssiden for brikkesettet mitt. Hva skal jeg laste ned her? Er jeg i det hele tatt på rett plass?

Jeg har allerede prøvd å laste ned Intel Matrix Storage Manager, lagt den over på en minnepenn, og boote XP-cden sammen med minnepennen. Jeg trykket F6 under oppstart. Setup sier da at det ikke finnes noen drivere tilgjengelig. Jeg fortsetter, og nå kan jeg starte setup. I vinduet der jeg skal velge partisjon dukker nå minnepennen min opp, og ingenting annet.

 

Hva skal jeg gjøre? Er jeg på villspor?

Siden laptopen er såpass ny er det ikke diskettstasjon på den, og jeg har ikke en ekstern USB-diskett-stasjon liggende.

 

 

Du må inn i BIOS settings og endre disken til IDE istedefor SATA. alltid vært ett problem med xp og SATA disker. etter xp er lagt inn kan du endre tilbake.. dette må jeg gjøre selv hver eneste gang jeg skal formatere:P

 

så vidt jeg veit, er det ingen andre enklere måter å gjøre dette på.. skulle likt å visst en bedre selv:P

Endret av TraXor1502
Lenke til kommentar

Da var problemet fikset. Jeg hadde glemt en detalj som stod på en lapp som lå ved dataen da jeg kjøpte den. Jeg måtte disable AHCI-konfigurasjonen i BIOS dersom jeg ville installere XP. Siden jeg har brukt Vista tidligere, var denne enablet.

 

Problem solved!

 

For ordens skyld, så hadde ikke min BIOS muligheten til å endre til IDE.

Lenke til kommentar
Da var problemet fikset. Jeg hadde glemt en detalj som stod på en lapp som lå ved dataen da jeg kjøpte den. Jeg måtte disable AHCI-konfigurasjonen i BIOS dersom jeg ville installere XP. Siden jeg har brukt Vista tidligere, var denne enablet.

 

Problem solved!

 

For ordens skyld, så hadde ikke min BIOS muligheten til å endre til IDE.

 

 

ja hvis biosen ikke har muligheten så er harddisken såkalt xp compatible:P er noen som er vrange og noen litt mer snille:P min er av dem vrange XD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...