DarthSmeg Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Hei på dere Jeg skal sette sammen en boks til div spill og moro, men den skal være av typen HTPC form da den skal plasseres i et stereo-rack. Stjal listen til en annen fyr på forumet her, og endret litt på kabinett og disk, men lurer på om det i det hele tatt er fysisk plass til alle delene jeg har valgt. Handleliste på Komplett Kyndige tips mottas med takk.
serru-d Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 (endret) Går bra det. Er litt usikker på cpu-vifta din.(ta mål) Selv har jeg denne:NorthQ NQ-3580 Siberian Tiger til cpu vifte. Du må nok fjerne en av disse harddisk-brønner for å få plass til skjermkortet. Har selv ett slikt kabinett (se min profil) med 2x8800gtx(SLI),måtte kappe litt av hjørnet på den brønnen som står igjen og sette harddisken øverst. tips: sett inn noen støydempenede plater eller lignende i kabinettet.(har selv gjort det.. projektoren min bråker mer enn en HTpcn). Endret 16. juni 2009 av serru-d
obergeru Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Ville byttet skjermkort til http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=442787 (mer stillegående).
serru-d Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Enig med obergeru ang gpu. psu ville jeg valgt en modulær (løse kabler) med tanke på luftflyt da det ikke er så god plass i kabinettet.
DarthSmeg Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Skrevet 17. juni 2009 Sendte forøvrig samme spørsmål til salg @ komplett, og de svarte: "joda det skal passe. Men hovedkortet er ikke så bra. Asus med intel chipset er et bedre alternativ." Kommentarer? Ellers takk for all input, det settes pris på. Jeg ser at det alternative skjermkortet koster nesten 50% mer, og jeg lurer på om det er verdt det. Hva vinner jeg for disse 500,- ?
serru-d Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 (endret) Sendte forøvrig samme spørsmål til salg @ komplett, og de svarte:"joda det skal passe. Men hovedkortet er ikke så bra. Asus med intel chipset er et bedre alternativ." Kommentarer? Ellers takk for all input, det settes pris på. Jeg ser at det alternative skjermkortet koster nesten 50% mer, og jeg lurer på om det er verdt det. Hva vinner jeg for disse 500,- ? Hei. Du må trekke fra litt over 1cm på målet av høyden på kabinettet,braketter som hovedkortet står på + cpu sokket. Grunnen til at jeg er enig med obergeru er at det har 1gb kontra 512mb minne,du skal jo kunne dra spill på 24" 1920x1080. fint med mer minne(eyecandy). Har du litt bedre råd ville jeg valgt ett intel x48 hovedkort.kjempekort! stabilt + overklokks villig til tusen. Endret 17. juni 2009 av serru-d
obergeru Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 "joda det skal passe. Men hovedkortet er ikke så bra. Asus med intel chipset er et bedre alternativ." Jeg forstår ikke påstanden? Da må du evt. bytte prosessor også? Dette hovedkortet er anbefalt av 3 av 4 oppsett i stickypost pga pris/ytelse. Ellers takk for all input, det settes pris på. Jeg ser at det alternative skjermkortet koster nesten 50% mer, og jeg lurer på om det er verdt det. Hva vinner jeg for disse 500,- ? Kjøleren er bedre på vapor-x kortene (ikke standard kjøler). Så de vil bråke mindre eller evt. overklokke bedre. Om det er verdt 500 kr er opp til deg å vurdere http://www.overclockersclub.com/reviews/sa...c_vaporx/17.htm Sapphire HD 4890 Vapor-XPros: * Vapor-X cooling * Excellent temperatures * Overclocking * Solid capacitors * Black Diamond chokes * 4 output types * Overclocked performance * GDDR 5 memory Cons: * None
obergeru Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 (endret) Ellers koster ikke oppgradering til AM3 mer enn ca 200kr Kanskje mer "fremtidsrettet" hvis noe slikt finnes: Hovedkort: GA-MA790XT-UD4P http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=431468 Minne: Crucial DDR3 1333MHz http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=363359 Endret 17. juni 2009 av obergeru
DarthSmeg Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Skrevet 17. juni 2009 Og hva gjør AM3? Raskere minne? Er langt fra ajour på HW fronten gitt, mange år siden jeg tittet på PC-bygging sist. Eller ser jeg at Vifta er 15.9 cm høy (!). Det er kanskje i det meste laget for et kabinett som måler 17cm totalt. Noen (stillegående men effektive) alternativer jeg bør se på?
obergeru Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 Amd byttet sokkel fra AM2+ til AM3 i år. Prosessoren du har valgt har AM3 sokkel, men den passer også i AM2+ hovedkort. AM3 hovedkort støtter DDR3 ram, mens AM2+ støtter DDR2. AM3 er akkurat lansert og vil demed kanskje ha lengre levetid enn AM2+ som er i ferd med å bli utfaset. Jeg bruker Scythe Ninja Mini i mitt HTPC kabinett uten vifte: https://prisguiden.no/product.php?product_id=75895
DarthSmeg Skrevet 17. juni 2009 Forfatter Skrevet 17. juni 2009 Takker for info, kjekt med raskt minne. Men vil ikke hard-disk aksesshastigheten være en viktigere flaskehals enn minnehastighet i et slikt single-disk oppsett? Vil denne Scythe saken gi tilstrekkelig kjøling for dette oppsettet, i et slikt kabinett som visstnok kan bli ganske trangt og varmt? Det blir vel en del spilling her, men de belaster kanskje GPU mer enn CPU om dagen? (som sagt, min kunnskap er gammel. Utgått på dato. Obsolete ...)
obergeru Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 (endret) Raskere minne vil ikke gi deg mye, men prisforskjellen var såppass liten at det er kanskje verdt oppgraderingen. (men 200 kr her og der blir fort mye penger Du burde kanskje vurdere Antec Fusion Remote Max, som er beregnet for spill-htpc med bedre luftflyt. https://prisguiden.no/product.php?product_id=105748 (Bla 120mm og 140mm vifter, egen utlufting for skjermkortet) Endret 17. juni 2009 av obergeru
serru-d Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 (Vil denne Scythe saken gi tilstrekkelig kjøling for dette oppsettet, i et slikt kabinett som visstnok kan bli ganske trangt og varmt?) Pga dette valgte jeg NorthQ NQ-3580 Siberian Tiger(vannkjøling m/innebygd pumpe). Tatt vekk en av de 2stk viftene bak i kabinettet for å få pumpen gjennom der,har montert radiatoren på utsiden(bak) kabinettet. Funker som bare d.
Bolson Skrevet 17. juni 2009 Skrevet 17. juni 2009 (endret) Bare et par korte. Den opprinnelige tenkte CPU-kjøleren passer ikke. Jeg har tilsvarenende type kabinett (LC-20), og en kjøler på 15,9 cm høyde går garantert ikke. Målte kabinettet en gang i tiden, og mener at 14 cm er maks tilgjengelig inne i kabinettet. Utvendige mål er 17 cm, men det er med føtter. Selve boksen er bare 16 cm, trekk fra ca 2 mm på aluminiumstykkelse, 6 mm på avstandstykker og feste, noen millimeter på hovedkort og ennå flere på CPU-en tykkelse så er man der. Schythe Ninja Mini, Noctua NH-U9 eller Thermalright Ultima-90 er vel de potensielle valgene. Jeg vil påsta at disse klarer seg godt. Luftflyten i kabinettet mitt (LC-20) var faktisk langt bedre enn forventet. Og alle de ovenfor nevnte kjølerene kjøler langt over standardkjølere, og Noctua NH-U9 er i klasse med kjølere som omtrent alt av Zalmankjølere. Skjermkortet sender også varmlufta ut av kabinettet. Tror faktisk det nødvendige av vifter følger med. Om det ikke gjør det bruker jeg Nexus og Noctua i min LC-20. Ellers synes jeg det er et fornuftig oppsett. Har tenkt noe i samme gaten for oppgradering av min HTPC, men velger HD 4770 eller GTX 250 som GPU. Ikke samme spillkravene. Endelig valg avhenger av hovedkort, foreløpig står Asus M4N78 Pro høyeste på lista. Endret 17. juni 2009 av Bolson
DarthSmeg Skrevet 15. september 2009 Forfatter Skrevet 15. september 2009 Beklager tråd-nekromantikken her, men PC kjøpet ble selvfølgelig utsatt. Nå er lommeboken dog igjen klar for litt slanking, og jeg lurte på om det hadde skjedd ting på komponentsiden som gjorde at denne listen bør revurderes. Dette er mitt tenkte oppsett: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...F9-04679C89A73B Er det ting som er blitt utdatert siden juni, eller der det har kommet til aktuelle alternativer?
hyp3z Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Har selv samme kabinett og er godt fornøyd. Dersom den kjøleren du har satt opp passer vil jeg også vurdere denne... begynner å gå lei av kald-start lyden (før olja blir varm) i min nåværende Scythe.
Osse Skrevet 17. september 2009 Skrevet 17. september 2009 Etter det bolson sier det er maks 14 cm høyde du kan ha på kjøleren. Du må skifte Cpu kjøleren. Les bolsons post igjen.
DarthSmeg Skrevet 17. september 2009 Forfatter Skrevet 17. september 2009 Ja, jeg har innsett dette. Jeg har blitt tipset om denne: CORSAIR Cooling Hydro H50 cpu cooler http://www.datakjeden.no/PartDetail.aspx?q=p:2510014;c:36231 Noen erfaringer med denne? Virker det som et fornuftig valg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå