Gå til innhold

Nytt jern til linux server - utfordringer!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en liten linuxserver som står å kjører en lite ressurskrevende tjeneste i et hjørne hjemme hos meg (Ubuntu server, ikke grafisk grensesnitt). Jeg har hittil brukt gamle utrangerte PCer for å kjøre dette, typisk eldre enn 10 år.. Men jeg har hatt mye problem med ustabilitet, serverkrasj osv. Ønsker derfor å kjøpe ny HW på dette som kan stå å gå i mange år! Det er en stund siden jeg var oppdatert på komponentfronten og trenger litt hjelp til å sette sammen et brukbart oppsett. Jeg har følgende krav:

 

-Den skal være så billig som mulig, helst under 2k

-Den skal være så stille som mulig

-Den skal være så liten som mulig

-Må ha serieport!

 

Kravene til disk, prosessor og minne er minimale og trengs ikke å ta hensyn til! Bruker tekstbasert grensesnitt så grafikken trenger ikke å være så heftig :!:

 

Skjerm, tastatur og mus er det i utgangspunktet ikke behov for..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg har en liten linuxserver som står å kjører en lite ressurskrevende tjeneste i et hjørne hjemme hos meg (Ubuntu server, ikke grafisk grensesnitt). Jeg har hittil brukt gamle utrangerte PCer for å kjøre dette, typisk eldre enn 10 år.. Men jeg har hatt mye problem med ustabilitet, serverkrasj osv. Ønsker derfor å kjøpe ny HW på dette som kan stå å gå i mange år! Det er en stund siden jeg var oppdatert på komponentfronten og trenger litt hjelp til å sette sammen et brukbart oppsett. Jeg har følgende krav:

 

-Den skal være så billig som mulig, helst under 2k

-Den skal være så stille som mulig

-Den skal være så liten som mulig

-Må ha serieport!

 

Kravene til disk, prosessor og minne er minimale og trengs ikke å ta hensyn til! Bruker tekstbasert grensesnitt så grafikken trenger ikke å være så heftig :!:

 

Skjerm, tastatur og mus er det i utgangspunktet ikke behov for..

 

Hei.

 

Jeg hadde brukt et VIA kort. Meget stillegående hvis du velger et uten vifter osv. eks "VIA EPIA-EK10000G, Luke/1000Mhz, Mini-IT"

Og hvis du trenger mere plass til hardisker og slikt kan du kjøpe et ekstra kontrollerkort.

Kjører selv en netware 6.5 server på via hovedkort. Med scsi og sata kontrollerkort. Fungerer utmerket.

Viakort kan fint monteres i standar tower også. Så du må ikke ha spesialstower hvis det ikke er plassen som er problemet.

 

Ellers er det jo bare og se etter noen billige hardisker og sette disse opp i raid 5 eks. Også vil jeg jo anbefale et power uten vifte. Du må sansynligvis ha en vite i maskinen uansett. Men det spørs jo litt hvor mange hardisker du velger og ha i maskinen.

 

Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...