Gå til innhold

Stasjonær - budjsett rundt 10-12,000

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har egentlig funnet ut at jeg kunne tenke meg en stasjonær maskin, siden jeg syns bærbare oppgraderinger ikke gir like mye for pengene.

Har ikke bygget maskin selv på typ 5-6 år, så er litt ute av gamet nå og er en god del mer å sette seg inn i. Har hverken skjerm, tastatur eller mus, så det må også taes med. Av krav til maskinen så tenkte jeg jo å bruke den til en del tunge arbeider (Premier Pro/Photoshop), og vil også kunne spille nye spill og kommende spill bra. Gjerne i en god 3-4 år til :p

Spesifikt så har jeg tenkt 22" skjerm. 128GB SSD-disk for operativssystemet (som blir W7 64Bit) og en 1TB-disk for lagring. 6/8GB minne, alt ettersom hva som passer. Tenkte i hovedsak Intel-basert. Skjermkort er det jeg har minst styr på nå, så her vet jeg ikke.

Har en gammel stasjonær stående å støve, men usikker om noen av delene kan brukes og kabinettet der er helt standard uten noen form for vifter.

Er det mulig å få til noe med mitt budsjett? - Er klar over at SSD koster skjorta og at man kanskje må nedprioritere den. Beklager lang tekst!

Takker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Jeg tenkte akkurat det samme som du gjør no, for to måneder siden. Dette skriver jeg nå på min nye maskin:)

Jeg har en Intel i7 920-prosesser i et Asus Rampage II Extreme-hovedkort - 6 GB Corsair minne, 2 Intel SSD-er i raid samt GTX 295-skjermkort. Dette funker helt uuutmerket, men blir kanskje i dyreste laget for deg? Jeg betalte ca 18 000.

Du trenger ikke et så dyrt hovedkort hvis du ikke skal overklokke, og det holder i massevis med èn SSD. Du sparer en del penger for å gå for OCZ Vertex-disk istedet for Intel'en, selv om de kanskje yter litt dårligere. Angående skjermkort er det akkurat dette om avgjør hvor fort maskinen din blir utdatert på spillfronten, og hvis du skal kjøre tunge arbeidsprogrammer burde du også prioritere skjermkort.

Jeg hadde et slikt oppsett i starten og det kom på rundt 12 000.

Riktignok uten skjerm, mus og tastatur.

Spør hvis noe var uklart eller du lurer på noe.

Skrevet (endret)

18,000 er nok litt mye, men slenger heller på en lapp eller to ekstra hvis det gir meg noe som er en del bedre. Har ellers veldig lite peil på resten av greiene du lista egentlig, men ønsker jo forsåvidt så bra som mulig skjermkort.

Har ikke tenkt til å overklokke, isåfall bare via software. Tenkte bare å ha èn SSD-disk til operativsystemet og programmer sånn at det går fort - så kan skalerede ned til 64GB på SSD hvis det gjør budsjettet litt mer levbart.

Tastatur og mus kan vi droppe forløbig, siden jeg har noe gammelt liggende, så kan jeg heller oppgradere det hvis jeg føler for det. Skjerm er viktig. Har sett litt på 22" og ser prisen ligger rundt 1,500 eller noe der om kring. Jo bedre farger og raskere respons, jo bedre.

Har du eller noen andre mulighet til å sette opp ett fullt oppsett for meg? Har virkelig ikke peil på hva jeg trenger av kjølere, vifter, duppeditter og annet.

Takker!

Edit: Leste litt rundt her og så at det snart kommer nye skjermkort (?) og at jeg da heller bør gå for et billigere kort nå som funker fint, også heller oppgradere om et halvår når de nye kortene har kommet. Any thoughts?

Endret av simenfs
Skrevet (endret)

Her er mitt oppsett, som jeg bestiller snart(amentio mangler et par varer for øyeblikket)

Skal i hovedsak bruke denne pc til gaming.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=99229 Dette er et meget kraftig oppsett, som er framtidsrettet og hovedkortet er spesielt gitt ut for overklokkere :thumbup: (Intel i7 920 med en god kjøler kan lett klokkes opp til 3,7++) via software.

Nye grafikkort kommer om ikke så alt for lenge(støtter Directx 11) Men disse vil sikkert koste skjorta, så derfor har jeg valgt EVGA GTX 275 1792 MB til 2600,- som kommer til og dra alt på "nesten" max i god stund framover. Skal du ha noe bedere må du opp i 4000,-++ eller 2x 4870 til 3000,- forskjellen her er ikke stor.

Med en skjerm til 1500,- kommer du på litt i underkant av 14000,-

Endret av elbruno
Skrevet (endret)

Ai ai, takker! Så veldig fint ut det oppsettet, eneste jeg savner er som sagt skjermen og en SSD disk, men har noen gamle 320/500GB harddisker i den gamle maskinen, så kanskje de kan brukes.

Hvor stor forskjell er det på en SSD-disk og 7200RPM-disk? Operativsystemet, spill og programmer er det eneste som vil ligge på SSD'en - musikk, filer og alt annet vil vel ligge på en annen harddisk.

Og har vel også en DVD-brenner liggende som jeg kanskje kan bruke. Alle monner drar som det heter.

Edit: Det kabinettet skjønner jeg er bra, men er det noe som er like bra men med litt mindre "stash"? Har lite til overs for lysdioder egentlig :p

Endret av simenfs
Skrevet (endret)

Hvor stor forskjell er det på en SSD-disk og 7200RPM-disk? Operativsystemet, spill og programmer er det eneste som vil ligge på SSD'en - musikk, filer og alt annet vil vel ligge på en annen harddisk.

Som jeg har forstått det, har ikke SSD-disk noen betydning for spill eller kjøring av andre programmer. Det handler bare om at du kan flytte filer på PCen din raskere, altså det går raskere og for eksempel kopiere filer fra en mappe til en annen. Så jeg har ikke helt forstått poenget med og betale så mye for en slik disk :!: Men kan hende jeg tar litt feil her.

Hovedkortet er ganske nytt, så hvis disse hardiskene du har liggende er veldig gamle kan det hende du ikke for koplet dem til hovedkortet, men den Samsung Hardisken på 1 terrabyte som ligger i oppsettet er jo veldig billig da :p

Kabinett må nesten bare gå igjennom listene og finne et du liker, men hovedgrunnen til at jeg har valgt Antec Twelve Hundred er på grunn av at det er stort, (må ha plass til til hovedkort pluss den store CPU kjøleren) pluss at dette kabinettet gir meget god kjøling.

Lysdiodene trenger du ikke innstalere, kast dem hvis du vil, hehe. :p

Endret av elbruno
Skrevet

Hehe ok. Sjekket de harddiskene og de var gamle. Veldig gamle. Så står over det. Trodde at hvis man hadde operativsystem og programfilmappa på en SSD disk at det ville gå lynkjapt å loade/starte opp spill og programmer - noen som kan bekrefte/avkrefte teorien her?

Da går jeg sikkert bare for det kabinettet, kjedelig å finne et annet hvor det ikke er plass. Og hvis jeg kan kaste lysdiodene så er jo det enda bedre.

Håper på å få slengt inn en bestilling iløpet av neste uke. Gleder meg til å endelig få gjort det!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei. Da har jeg fått siste rest av kontanter inn på konto og skal bestille iløpet av morgendagen. Handlekurven blir slik:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=99633

Skjerm: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=438244 - på tilbud fra Komplett. Tastatur og mus har jeg ikke helt funnet ut av enda, men ser om jeg finner noe greit imorgen når jeg bestiller.

Ser dette greit ut, eller er det noe å sette fingern på? Bestiller imorgen, så håper på raskt svar hvis det er noe feil.

Takker!

• 2 uker senere...
Skrevet

Da er delene i hus, venter bare på grafikkortet nå, men kommer om noen dager. Men ang. denne Megahalems CPU-kjøleren, så følger det jo ikke med en 120mm vifte for montering.

Trenger jeg denne viften eller er det bare hvis jeg trenger enda litt kjøing? Evt kan jeg kjøpe en hvilken som helst 120mm vifte - i butikk? Vil jo ha delene kjappest!

Skrevet (endret)
Da er delene i hus, venter bare på grafikkortet nå, men kommer om noen dager. Men ang. denne Megahalems CPU-kjøleren, så følger det jo ikke med en 120mm vifte for montering.

Trenger jeg denne viften eller er det bare hvis jeg trenger enda litt kjøing? Evt kan jeg kjøpe en hvilken som helst 120mm vifte - i butikk? Vil jo ha delene kjappest!

Megahalems er ein passiv kjølar, så den funkar bra så lenge du har bra luftgjennomstrøyming i kabinettet ditt.

Endret av svelemoe
Skrevet

Hm ok. Men jeg kan også bare kjøpe en ekstra vifte hvis det ikke er god nok lufting? Har jo det Antec 12 kabinettet, som har typ 6-7 vifter, men kommer jo til å stå under en pult.

• 2 uker senere...
Skrevet

Litt usikker hvor jeg skulle spørre om det, så hijacker min egen tråd. Har satt sammen alt, innstallert Windows 7RC og alt fryd og gammen. Problemet mitt starter med alle driverne. Eneste jeg har klart å innstallere riktig er GTX275 som faktisk har en W7 driver ute.

Men Rampage 2 Extreme har ikke noen W7 drivere ute såvidt jeg vet, men forstår at jeg kan bruke Vista sine. Men når jeg går inn i Device Manager så er alt innstallert, men virker som det er W7 standard-drivere som gjelder. Hvordan får jeg innstallert de riktige (og viktige?) Asus driverne?

Takker hvis noen kan hjelpe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...