Gå til innhold

Riktig utstyr til florida-tur (450D)


Anbefalte innlegg

Skulle gjerne hatt noen tilbakemeldinger på hva jeg bør se etter av ekstrautstyr til mitt Canon 450D i forbindelse med en ferietur til Orlando, Florida neste sommer.

 

Jeg har pr idag kun 450D + original kit (18 - 55 IS)

 

Jeg ser for meg følgende aktuelle scenarioer:

1) Fotografering i fornøyelsesparker o.l. (både av familiemedlemmer, attraksjoner, selve parken etc)

2) Fotografering av landskap (skal bl.a. til Key West)

3) Fotografering av familiemedlemmer som poserer motvillig (faller litt sammen med punkt 1)

 

Har forståelse for at dette ikke går i ett og samme objektiv, så kom gjerne med forslag på hva som er fornuft å dra med seg. Husk da på at:

1) Jeg skal bære dette her med meg (i 40 grader sol mens jeg står som sild i tønne i fornøyelsespark)

2) Jeg har ikke tenkt å dra fram et stativ

3) Jeg ser for meg en prisklasse opp til 5-6000k pr objektiv. (ingenting fastlåst)

 

Jeg er ganske fersk i gamet, så mitt problem er at jeg både mangler erfaring og kunnskap (to sider av samme sak kanskje). Jeg føler kanskje at et vidvinkel-objektiv ville passet godt inn (mtp landskap / f.parker), samt et polariseringsfilter (vil gjerne vise folk hjemme for blå himmelen faktisk var!).

 

Håper noen erfarne sjeler kan komme med innspill på hva jeg skal pakke i vesken slik at jeg kan forevige denne turen på beste måte!

Endret av eCo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle gjerne hatt noen tilbakemeldinger på hva jeg bør se etter av ekstrautstyr til mitt Canon 450D i forbindelse med en ferietur til Orlando, Florida neste sommer.

 

Jeg har pr idag kun 450D + original kit (18 - 55 IS)

 

Jeg ser for meg følgende aktuelle scenarioer:

1) Fotografering i fornøyelsesparker o.l. (både av familiemedlemmer, attraksjoner, selve parken etc)

2) Fotografering av landskap (skal bl.a. til Key West)

3) Fotografering av familiemedlemmer som poserer motvillig (faller litt sammen med punkt 1)

 

Har forståelse for at dette ikke går i ett og samme objektiv, så kom gjerne med forslag på hva som er fornuft å dra med seg. Husk da på at:

1) Jeg skal bære dette her med meg (i 40 grader sol mens jeg står som sild i tønne i fornøyelsespark)

2) Jeg har ikke tenkt å dra fram et stativ

3) Jeg ser for meg en prisklasse opp til 5-6000k pr objektiv. (ingenting fastlåst)

 

Jeg er ganske fersk i gamet, så mitt problem er at jeg både mangler erfaring og kunnskap (to sider av samme sak kanskje). Jeg føler kanskje at et vidvinkel-objektiv ville passet godt inn (mtp landskap / f.parker), samt et polariseringsfilter (vil gjerne vise folk hjemme for blå himmelen faktisk var!).

 

Håper noen erfarne sjeler kan komme med innspill på hva jeg skal pakke i vesken slik at jeg kan forevige denne turen på beste måte!

Kan INGENTING om foto, men vær forberedt på å ta noen kule bilder av lyn også, de har de BESTE stormene å fotografere der borte.

Lenke til kommentar

Har selv 450D, og selv om jeg nå har en annen normalzoom en deg fløy jeg lenge rundt med canon sin 18-55 før jeg oppgraderte. Med en vidvinkel og et telezoom-objektiv dekker du et stort spekter mht. brennvidde, spørsmålet hva pris anngår er vel først og fremst hvor lyssterkt utstyret trenger å være. Kommer du til å ta bilder i mye mørke omgivelser/noe mørke omgivelser som krever at du "fryser" bevegelse godt? Siden du sier at du har lite kunnskap og erfaring syns jeg du skal prøve å sette deg inn i sammenhengen mellom ISO, blenderåpning og lukkertid. Hvor stø er du på dette? (Akam har bl.a. noen greie guider hvis du syns du trenger å ta en titt)

 

Selv har jeg Sigma 10-20mm vidvinkel samt Canon 55-250mm IS. Ingen av de er spesielt lyssterke, men så er de også priset deretter. Personlig trenger jeg ikke noe dyrere utstyr for å oppnå resultater jeg er fornøyd med (enda), og hvis du er i samme bås syns jeg disse tre objektivene gir deg en god pakke som dekker mange bruksområder. Begge objektivene er vanligvis å finne på foto.no sitt bruktmarked til gode priser, bare så det er sagt. Si ifra hvis du sikter noe høyere pris/ytelsesmessig, så skal vi nok finne noen andre alternativer som passer formålet og behovet ditt bedre! :) Kos deg i Florida forresten!

 

Mvh,

Caliber

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Først ville jeg vel muligens sett på en ekstra blits, det blir fort mørkt der. Deretter kan kanskje en telezoom som f.eks Canon 55-250mm IS være bra å ha, også til senere bruk.

Ekstrem vidvinkel har jeg klart meg uten, så jeg kan derfor ikke anbefale deg noen!

 

Jeg brukte en 35-135mm på filmkamera når jeg dro på slike turer.

Det tilsvarer vel ca 22-85mm på ditt kamera, og de gangene jeg savnet noe, så var det langt utenfor hva jeg hadde.

Endret av arela
Lenke til kommentar
Kommer du til å ta bilder i mye mørke omgivelser/noe mørke omgivelser som krever at du "fryser" bevegelse godt?

 

Ja, skulle gjerne hatt muligheten til dette. Vet at Mr. Disney & Co kjører noen vanvittige parader hver kveld i landet sitt, med fyrverkeri og godt belyste vogner som ruller forbi. Kunne godt tenkt meg å fått til noe bra her.

 

Siden du sier at du har lite kunnskap og erfaring syns jeg du skal prøve å sette deg inn i sammenhengen mellom ISO, blenderåpning og lukkertid. Hvor stø er du på dette?

 

Jeg har lest meg noe opp på emnet, og kan basicen...Eg har nok en del å lære, men vet forskjellene og hva det gjør.

 

Kos deg i Florida forresten!

 

Mange takk!! :)

 

Først ville jeg vel muligens sett på en ekstra blits, det blir fort mørkt der. Deretter kan kanskje en telezoom som f.eks Canon 55-250mm IS være bra å ha, også til senere bruk.

Ekstrem vidvinkel har jeg klart meg uten, så jeg kan derfor ikke anbefale deg noen!

 

En ekstern blits er kanskje greit å ha, men jeg tviler på at jeg kommer til å drasse den med meg når jeg er utenfor villaen (jada, booket villa :dribble: )...

 

Ellers så er det en vidvinkel og en zoom som høres aktuelle ut ja. Spørsmålet er bare hvilken som er passende...

Og hva med polariseringsfilter? Nødvendig?

Lenke til kommentar

Hvis du har tenkt å fotografere fyrverkeriet i Disneyland (Magic Kingdom) vil jeg absolutt anbefale en monopod. Jeg fikk noen brukbare bilder håndholdt (24 mm, 1/40s, f/4 - men måtte kjøre iso opp til 1600, dermed er bildene brukbare til privat bruk...)

 

En monopod hadde hjulpet godt!

 

Det er veldig mye gøyt fugleliv i Florida, og allgatorer er "overalt". Teleobjektiv kan derfor være kjekt å tenke på. Canons 55-250mm er vel regnet som absolutt kurant (ut fra det jeg har lest her...)

 

Hvis dere skal i Sea World og se på spekkhoggershow - "Splash zone" og SLR (uten undervannshus) er absolutt IKKE kompatibelt! Jeg ville også seriøst vurdert å svømme med delfinene i discovery cove. Koster litt, men dere får gratis inngang til Sea World i 14 dager inkludert i billetten. Bestill tidlig!

Lenke til kommentar

Til alt-mulig-fotografering i fornøyelsesparker og ellers:

- Canon EF-S 17-55mm f2.8 USM IS

 

Til fotografering av i dyreparker og annet som er på avstand:

- Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

 

Til landskapsfotografering:

- Canon EF-S 10-22mm f3.5-4.5 USM

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Kjøpte selv Sigma's 10-20mm som første andre objektiv til mitt canon 450d. Det første jeg bet meg fast i er at det har et veldig begrenset bruksområde. Ikke at jeg angrer siden jeg ser frem til å bruke det på fine scenariorer som solnedganger og nordlyset som kommer til vinteren. Tror kanskje jeg først ville ha brukt penger på et telezoom om jeg hadde begynt på nytt nå, og sett videre om jeg hadde bruk for de få ekstra gradene 10-20mm gir deg i forhold til ditt standardobjektiv.

 

Forresten er mitt tips at du sjekker litt hvordan det er å kjøpe slikt i USA, det kan hende at du kan spare penger på å bare kjøpe det der istedenfor å kjøpe det her i Norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Til alt-mulig-fotografering i fornøyelsesparker og ellers:

- Canon EF-S 17-55mm f2.8 USM IS

 

Til fotografering av i dyreparker og annet som er på avstand:

- Canon EF-S 55-250mm f4-5.6 IS

 

Til landskapsfotografering:

- Canon EF-S 10-22mm f3.5-4.5 USM

 

Takker for en veldig grei inndeling. Svarer veldig spesifikt på spørsmålet :)

 

Akuratt nå ser jeg for meg 17-55mm som du nevner først, da denne kan i grunn erstatte original-objektivet, samt brukes til det meste (iallefall på det nivået jeg befinner meg på).

 

Ulempen er at det er ganske stivt i pris. Ser det ligger f.o.m 8800 i Norge, og rundt ca 6700 (gitt $=7NOK) i statene...virker som om det kan være en del å hente på å kjøpe det der...Regner ikke med garanti skulle være noe problem i Norge, men er vell verre med å få reklamasjonsrett?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke er veldig kresen har Tamron en grei "walk-around" linse (superzoom) på 18-200mm. Den vil på ingen måte være fullgod med å ha 3 andre mer spesialiserte linser men kan være et greit førstevalg for å finne ut hvilke typer bilder du faktisk tar med disse mulighetene i tillegg til at du bare trenger å ta med deg en linse.

Lenke til kommentar

I parkene er en vidvinkel god å ha. Plasser deg helt forrerst nær paraden, og benytt 10-22 (eller en Tokina). Jeg var også i Sea World med kun 12-24 (glemte fotobaggen :roll:) og det fungerte faktisk helt flott. Faktisk vil jeg si at normalzoom er det minst nyttige i fornøyelsesparker, om du har en vidvinkelzoom som går til 22-24mm, slik at du ikke er "fanget" i vidvinkelområdet, fordi du enten er veldig tett på, eller veldig langt unna der det skjer. Brennvidder omkring 22-24mm fungerer bra for de "mer eller mindre frivillge" familiebildene.

 

Det er også greit med litt tele - det er ikke uten grunn at jeg omtaler 70-300'en min som "Disneylandzoomen", for det er nesten utelukkende der jeg bruker den (har vært i Disnyeland hvert år de siste årene).

 

Til å fange de fine kveldsaktivitetene ville jeg satset på en lyssterk normal i området 28-35mm.

 

Og selv om CPL ikke er dumt, så blir himmelen blå uten også - fotolyset er helt fantastisk:

153028855_Ug6y3-M.jpg

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Tamron 17-50mm f/2.8 er mye billigere enn Canon 17-55mm f/2.8. Det er derimot lite som skiller dem når det kommer til bildekvalitet.

 

Ja, det var en grov prisforskjell der! Hadde ikke nølt med å valgt Tamron dersom det hadde hatt IS, men når det mangler den funksjonen så blir jeg veldig i tvil.

 

I parkene er en vidvinkel god å ha. Plasser deg helt forrerst nær paraden, og benytt 10-22 (eller en Tokina). Jeg var også i Sea World med kun 12-24 (glemte fotobaggen :roll:) og det fungerte faktisk helt flott. Faktisk vil jeg si at normalzoom er det minst nyttige i fornøyelsesparker, om du har en vidvinkelzoom som går til 22-24mm, slik at du ikke er "fanget" i vidvinkelområdet, fordi du enten er veldig tett på, eller veldig langt unna der det skjer. Brennvidder omkring 22-24mm fungerer bra for de "mer eller mindre frivillge" familiebildene.

 

Ja, ser for meg at en vidvinkel vil være veldig praktisk å ha. Er det slik at forskjellen med å kunne gå ned fra 17mm (som er laveste brennvidde på 17-55 objektivet) til 10mm (som man får med Canons 10-22mm objektiv) er så markant at jeg seriøst burde vurdert en vidvinkel i lag med normal-objektivet?

 

Det er også greit med litt tele - det er ikke uten grunn at jeg omtaler 70-300'en min som "Disneylandzoomen", for det er nesten utelukkende der jeg bruker den (har vært i Disnyeland hvert år de siste årene).

 

Teleobjektivet trur jeg at jeg drøyer i første omgang. Det er sikkert praktisk til å ta bilder av dyreliv o.l., men tror foreløpig at det hadde blitt såpass lite brukt at det ikke vil svare seg. Gambler på at normalobjektivet 17-55 duger, og så får jeg heller spare opp til teleobjektiv til safari-turen ;)

 

Til å fange de fine kveldsaktivitetene ville jeg satset på en lyssterk normal i området 28-35mm.

 

Canon 17 -55mm gjør jobben her antar jeg?

Lenke til kommentar
I parkene er en vidvinkel god å ha.[...]

Ja, ser for meg at en vidvinkel vil være veldig praktisk å ha. Er det slik at forskjellen med å kunne gå ned fra 17mm (som er laveste brennvidde på 17-55 objektivet) til 10mm (som man får med Canons 10-22mm objektiv) er så markant at jeg seriøst burde vurdert en vidvinkel i lag med normal-objektivet?

Forskjellen i utsnitt mellom 10mm og 17mm er stor. Jeg har raskt bladd gjennom bildene mine fra Disney i 2007 og 2008, og ser at jeg brukte 12-16mm veldig mye (jeg har Nikon og 12-24). Det er ikke dermed sagt at du ha vidvinkel. I 2005 hadde jeg bare normalzoom med (18-70), og jeg klarte jo å ta bilder da også - bare andre bilder.

 

Det er også greit med litt tele - det er ikke uten grunn at jeg omtaler 70-300'en min som "Disneylandzoomen", for det er nesten utelukkende der jeg bruker den (har vært i Disnyeland hvert år de siste årene).

Teleobjektivet trur jeg at jeg drøyer i første omgang.

Ok. Ser jeg ligger mye like over 100mm når jeg fotograferer barna på "rides".

 

Til å fange de fine kveldsaktivitetene ville jeg satset på en lyssterk normal i området 28-35mm.

Canon 17 -55mm gjør jobben her antar jeg?

Jeg hadde et fastobjektiv i tankene, men 17-55 IS får sikkert jobben gjort. ;)

Lenke til kommentar

Jeg kommer fra Sea World i dag, og du er ikke på Shamushowet eller delfinshow uten minimum 55-200mm! Jeg ble sittende ganske langt bak, og de fleste av mine bilder ble tatt mellom 150-180mm. Sitter du lenger forran kan du glemme å ta fram kamera, da du blir KLISS våt. Ellers kan jeg si at i Disney World har 18-55mm så langt gjort jobben, har fortsatt igjen animal kingdom hvor jeg kanskje regner med at 55-200mm igjen blir dratt fram:) Ellers blir det tidlig mørkt, veldig mørkt, så et lyssterkt normalobjektiv ville kommet godt med, men er enda ikke i min bag.. Stativ har jeg så langt ikke dratt fram, men ble da heller ikke til fyrverkeriet i Magic Kingdom pga. ganske så slitne barn! Kan foresten skrive under på at det er nok lyn å fotografere om man vil det:)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, dette var en interessant tråd. Jeg skal faktisk til New York på Fredag og blir der 3 dager, så går turen til Miami - Key West - Orlando. Disse objektivene kommer jeg til å bruke mye:

Tokina 11-16mm f/2.8

Canon 24mm f/1.4 II

Canon 70-200mm f/4 IS

 

Føler at jeg mangler endel erfaring for å avgjøre hvilke brennvidder som egner seg best. Kommer nok til å ha med en 50mm for å dekke hullet mellom 24mm og 70mm. Skulle gjerne hatt en 35mm f/1.4 også, men drøyer innkjøp av denne til neste år.

Tror ikke jeg kommer til å ha bruk for noe objektiv med brennvidde over 200mm? Det eneste som gjør meg litt i tvil er alt fuglelivet, men jeg tror 200mm holder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...