Gå til innhold

Installere Linux på en minnepenn?


Anbefalte innlegg

Er det mulig å installere en distro på en minnepenn slik at mest mulig hardware er støttet rett ut av boksen. Trenger også støtte for java og flash. Tilpassing av hva som skal installeres er også en fordel.

 

Bruksområde:

Plugge rett inn i og starte opp fra datamaskiner jeg låner, feks for å sjekke nettbanken når jeg er usikker på om det er virus og graps på maskinen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det mulig å installere en distro på en minnepenn slik at mest mulig hardware er støttet rett ut av boksen. Trenger også støtte for java og flash. Tilpassing av hva som skal installeres er også en fordel.

 

Bruksområde:

Plugge rett inn i og starte opp fra datamaskiner jeg låner, feks for å sjekke nettbanken når jeg er usikker på om det er virus og graps på maskinen.

 

http://www.pendrivelinux.com/

 

En egen distro basert på Mandriva pluss oppskrift på hvordan å få en bootbar minnepenn for de fleste distroer.

Lenke til kommentar
last ned hvilken som helst distro (hvis du ønsker Java/Flash ut av esken blir det vel Linux Mint som er det beste alternativet), og kjør dd if=/sti/til/iso of=/dev/sdX. Hos meg er det sdb1 som er riktig. En kjapp dmesg viser deg hvor minnepennen din ble montert.

Er det mulig å feks ta en minimal server install av ubuntu, og deretter legge til pakkene jeg trenger. Så bruke DD?

Lenke til kommentar
last ned hvilken som helst distro (hvis du ønsker Java/Flash ut av esken blir det vel Linux Mint som er det beste alternativet), og kjør dd if=/sti/til/iso of=/dev/sdX. Hos meg er det sdb1 som er riktig. En kjapp dmesg viser deg hvor minnepennen din ble montert.

Er det mulig å feks ta en minimal server install av ubuntu, og deretter legge til pakkene jeg trenger. Så bruke DD?

 

Mnja, det er det sikkert, men da må du kanskje kompilere hele greia selv. Aner ikke, har aldri gjort det.

Lenke til kommentar
Bruker unetbootin for å lage en live av minnepenna (ubuntu). Deretter kan du installere sun-java6-jre (sun-java6-plugin) da funker nettbank for sparebank1 iallefall. Kansje slitsomt fordi java6 er på ca 110 MB med tilhørende pakker?

Har du mulighet til å fjerne pakker du ikke trenger/har behov for? Tenker da feks Evolution, Open Office med flere.

Lenke til kommentar

Om du lager en Ubuntu 8.10 live-cd og booter fra den, så bruker du det medfølgende programmet USB Startup Disk Creator til å legge Ubuntu 8.10 på minnepennen. Da kan du fjerne å legge til pakker som du vil. Og alle innstillingene lagres. Har ikke fått det til å fungere på noen annen måte med Ubuntu.

Endret av -TuX-
Lenke til kommentar

Ja, det skal funke :)

 

Sånn jeg gjorde det i hvertfall.

 

Legg Arch Linux installasjons-imaget over på en usb (gjerne den du skal installere på).

 

Når du kommer inn i installeren, lag en ny partisjon på usb-penna. (Du må nok reboote etter dette for at partisjonen skal synes. Litt merkelig, men da skal det funke).

 

Etter dette er det bare å installere Arch på helt vanlig måte. Velg partisjonen(e) du laget på USB-penna slik du ville ha gjort det med en vanlig harddisk, og når du får mulighet til å konfigurere /etc/mkinitcpio.conf, går du helt nederst til HOOKS="..." og legger til usb (siden du skal boote fra en usb-penn trengs ekstra drivere).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...