Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skal skrive saga på nynorsk, trenger litt hjelp


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått i oppgave å skrive en saga om familien min på nynorsk, rett og slett. Det blir vel ikke en skikkelig saga, men mer et bilde av slekten min i sagastil. Jeg har et par ting jeg lurer på:

 

Hvordan skal begynnelsen være? Det skal altså være en slags presentasjon av mine nærmeste familiemedlemmer, så skal jeg bare gå rett på sak og beskrive f.eks. morfar?

 

Hvor mye info trenger leseren egentlig om menneskene som det fortelles om? Skal jeg bare gå kort inn på hva en person har gjort, litt på utseendet, hvor den aktuelle personen ble født og eventuelt døde osv. før jeg hopper over til neste?

 

Hvordan skal jeg avslutte sagaen?

 

Vil den bli seende teit ut skrevet på nynorsk og ikke islendsk etc.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei. Jeg har fått i oppgave å skrive en saga om familien min på nynorsk, rett og slett. Det blir vel ikke en skikkelig saga, men mer et bilde av slekten min i sagastil. Jeg har et par ting jeg lurer på:

 

Hvordan skal begynnelsen være? Det skal altså være en slags presentasjon av mine nærmeste familiemedlemmer, så skal jeg bare gå rett på sak og beskrive f.eks. morfar?

 

Hvor mye info trenger leseren egentlig om menneskene som det fortelles om? Skal jeg bare gå kort inn på hva en person har gjort, litt på utseendet, hvor den aktuelle personen ble født og eventuelt døde osv. før jeg hopper over til neste?

 

Hvordan skal jeg avslutte sagaen?

 

Vil den bli seende teit ut skrevet på nynorsk og ikke islendsk etc.?

 

Altså. Når man får en sånn oppgave, kan det jo være kjekt å slå opp i læreboka og sjekke ut sjangertrekk? Hva som er typisk for sjangeren? Du skal i hvert fall ikke kunne få en sånn oppgave uten at det står i boka, tror jeg. Wikipedias artikkel om saken kan jo være nyttig å sjekke ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...