Gå til innhold

Kjøring av Windows 7 på iMAC


Anbefalte innlegg

Har søkt, men ikke funnet noe om dette på forumet...

 

Jeg vurderer å kjøpe meg iMAC, og ønsker å ha mulighet til å kjøre Windows 7 på den.

 

Har noen erfaringer, gode eller dårlige, med kjøring av Windows 7 beta eller Windows 7 RC1 på iMAC?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å installere Windows på Macen for å KUN kjøre Windows vil du nok ha en del problemer, tror jeg. Men jeg ser ikke helt problemet med å sette opp Boot Camp, en standard OSX installasjon krever veldig lite plass, slik at du får masse plass på maskinen din etterpå å kjøre Windows på. Med Boot Camp kan du også velge hvilket OS du vil den skal boote opp til ved oppstart, slik at du ikke vil merke at du har OS X installert på maskinen din en gang. Jeg tror du vil spare deg selv for mye tid og problemer ved å installere Windows gjennom Boot Camp fra OS X, for så å si at du ikke vil boote til OS X ved oppstart.

 

Det er i hvertfall min mening.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke installert bare Windows, faktisk vil du kanskje oppdage at OS X er et ganske brukbart operativsystem. Det koster deg som sagt veldig lite diskplass uansett.

 

Men når det er sagt så går det helt fint å installere Windows uten BootCamp Assistant eller OS X installert ved siden av. Alt som trengs (BIOS-emulator) for å kjøre Windows og andre "PC-OS" ligger allerede i firmwaren til maskinen. Det eneste som må gjøres etter man har wipet ut alle partisjoner og installert Windows, er å "blesse" partisjonen. Det vil si å oppdatere noen parametere i firmware-minnet slik at firmwaren ser at partisjonen kan bootes fra. Det kan gjøres ved å sette i Leopard-CD-en og åpne en terminal. Derfra kan man kjøre bless-kommandoen som setter disse parametrene i firmwaren. Å installere Windows på denne måten gir en akkurat like stabil Windows-installasjon som om man bruker Boot Camp Assistant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...