Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

hvor har det blitt av adsl-modem?


Anbefalte innlegg

Da jeg kjøpte min D-Link DIR-655 trådløse router for snart 2 år siden hadde jeg mulighet til å kjøpe et d-link adsl2+-modem, men valgte å ikke gjøre det da jeg kunne sette min speedtouch i bridgemode nokså enkelt.

 

Nå da jeg sliter med Telenors fantastiske Zyxel, hadde jeg tenkt å kjøpe et slikt i stedet... Men hva finner jeg? Null og niks... Ingenting. Nada.

 

Prøvde prisguiden på adsl2+-modem, og fant 2 stk tilsammen, ingen på lager.

 

Har jeg sovet i timen? Eller har det bare blitt så vanlig med multimodem og trådløse adsl-routermodem at ingen gidder å produsere standalone modem lengre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok ikke så mange rene adsl2+ modemer der ute nei. Har en enkel løsning for deg; sett Zyxel-ruteren i bridge, så fungerer den akkurat som et rent modem. Det er nok mye av grunnen til mangelen på rene modem. Fikk en ruter av ventelo som var satt opp i bridge, så det er nok vanskelig å få tak i eller dyrt om ikke en gang ISPer skaffer dem.

Lenke til kommentar

Prøver bridgemoden på Zyxelen. Problemet er at jeg fikk den på tirsdag, og allerede i morges hadde den frosset / kræsjet for første gang. Har skjedd 2 ganger til i løpet av dagen. Slå den av og på funker ikke, den bare går inn i en endless loop av å slå seg selv av og på.

 

I tillegg var det trådløse nettverket elendig, fikk bare 2 signaler noen få meter fra routeren. Naboens enten over eller vedsiden gir meg 4-5. Prøvd å bytte kanaler men det er fryktelig ustabilt. Lurer på om det kan være grunnen til at den kræsjer. Som ikke det var nok så sugde QoS'en skikkelig i forhold til D-Linken, så nå bruker jeg sistnevnte og har knall signaler og hastighet. Så får jeg bare se hvor lang tid det tar før Zyxelen fryser igjen.

Lenke til kommentar
Prøver bridgemoden på Zyxelen. Problemet er at jeg fikk den på tirsdag, og allerede i morges hadde den frosset / kræsjet for første gang. Har skjedd 2 ganger til i løpet av dagen. Slå den av og på funker ikke, den bare går inn i en endless loop av å slå seg selv av og på.

 

I tillegg var det trådløse nettverket elendig, fikk bare 2 signaler noen få meter fra routeren. Naboens enten over eller vedsiden gir meg 4-5. Prøvd å bytte kanaler men det er fryktelig ustabilt. Lurer på om det kan være grunnen til at den kræsjer. Som ikke det var nok så sugde QoS'en skikkelig i forhold til D-Linken, så nå bruker jeg sistnevnte og har knall signaler og hastighet. Så får jeg bare se hvor lang tid det tar før Zyxelen fryser igjen.

 

Den må resettes på en spesiell måte. Av med strømmen, stikk inn enden av en binders i et lite hull bak. Hold resetten inne og slå på strømmen. Hold fortsatt resetten inne et lite minutt. Da går Zyxlen ut av loopen i allefall. Min har virket i flere dager nå.

Lenke til kommentar

Ja jeg tror jeg kom fram til noe lignende.

 

Som du sier, din har virket i flere dager... Men, Speedtouchen jeg hadde fra NGT hadde en oppetid på over 150 dager, før jeg måtte slå den av pga flytting :/ Da begynner det å nærme seg ordet "stabilt".

 

Men, nå har det ikke skjedd noe mer med Zyxelen, men så er den kun i bridge nå også.

Lenke til kommentar

Rene ADSL-modem sluttet telenor å bruke en gang i 2004 så vidt jeg husker. Etter dette ble det kun benyttet såkalte "rutermodem". Etter dette har det kommet trådløse rutermodem og sågar modem med iptelefon-adapter.

 

Jeg kan ikke se noen fordel med å ha et rent modem stående å trekke strøm når man uansett bør/må ha en ruter i tillegg. Jeg som de aller fleste fikk tildelt et enkelt rutermodem med enports switch (2005 tror jeg det var). Det gikk bare kort tid før jeg fikk behov for utviding av hjemmenettverket. Litt lesing i forum på nett fikk meg til å innse at mange "newbees" gikk i fellen med å kjøpe en trådløs ruter. Som både trådstarter vet og sikkert de fleste i forumet vet krever det litt innsikt i nettverk for å sette opp et slikt nettverk OG at det er litt mer vrident å vedlikeholde den dagen noe "låser seg". Jeg fant derfor ut at jeg heller fikk sette opp et privatinnkjøpt rutermodem (med wlan)og pensjonere skiten som telenor hadde sendt meg.

 

Alternativet er å følge med når ISP kjører kampanjer med "gratis maskinvare" i forbindelse med abonementsalg. Tipper på at selgerne hos ISP'n din mer enn gjerne vil spandere et nytt multimodem på deg for å beholde deg som kunde (regn med å måtte betale frakten).

Alternativet er å nappe strømmen av modemet, deretter ringer du telenor å forteller at modemet er defekt. Tipper de sender deg et nytt modem :p

Endret av The Metal God
Lenke til kommentar

Jeg har ikke bare lyst på modem, jeg har lyst på et ADSL-kort jeg kan sette inn i min PC-baserte firewall, bare for å eliminere alle sug-meg elendige småbokser som kun er laget for enkel webbrowsing og som får totalt pusteproblemer etter et par dager med torrents.

 

Selv har jeg brukt 5 forskjellige rutermodem fra 5 forskjellige leverandører og alle har sugd og vært ustabile som rutere. Alle sammen har derimot fungert bra i bridgemode hvor de slipper å begrenses av sin knøttelille nat-tabellstørrelse og underdimensjonerte CPU.

 

Det eneste jeg har funnet som kan gi meg tilnærmet 100% oppetid uten så mye som et eneste heng eller restart i måneden er å kjøre en PC basert ruter/firewall f.eks med pfSense eller Linux pppoeconf/iptables/dnsmasq som jeg kjører nå, samt å finne et modem som er stabilt i bridgemode, noe de fleste er forholdsvis greie på. Men ideelt skulle jeg gjerne sluppet å ha et ekstern modem av tvilsom kvalitet og i stedet hatt et adsl kort i firewallen.

Lenke til kommentar
Alternativet er å nappe strømmen av modemet, deretter ringer du telenor å forteller at modemet er defekt. Tipper de sender deg et nytt modem :p

 

Hvis nå modemet fryset 2-3 ganger om dagen ved bruk av trådløs nettverk så vil jeg si at det ER defekt. Spesielt siden det kun er 4 dager gammelt...

 

Men igjen, D-Link-routeren min er god som gull :) - Bare dumt den ikke har innebygd modem - den er rett og slett rå på stabilitet, hastighet og rekkevidde. Derfor vil jeg kun ha en liten dings som kan gjøre om de analoge signalene til digitale signaler og sende de direkte videre til routeren. Men det ser ikke ut til å være noe marked for lengre :/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...