Gå til innhold

fjerne ubrukte include files fra cpp/h filer


Anbefalte innlegg

noen som har noe erfaringer her?

over tid så samler cpp filene opp en del inclues som ikke lenger trengs (gammel kode fjernes, funksjonalitet flyttes osv).

 

Finnes det noe open source tool for dette?

 

betalt?

 

alternativt ser jeg for meg at et script som bruteforcer løsninga (fjerner en include, kompilerer.. funker det, så commit forandringa og prøv på neste osv)

 

i teorien skal ikke for mange includes ha noe å si for kompileringstid, men i praksis har det vist seg at det har en del å si. dessuten er det bra om modulene ikke unødvendig er avhengig av hverandre. (forandring i en header fører til rekompilering av mer kode)

 

platform: windows/visual studio og linux (fedora) gcc4 med make.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

noen som har noe erfaringer her?

over tid så samler cpp filene opp en del inclues som ikke lenger trengs (gammel kode fjernes, funksjonalitet flyttes osv).

 

Det finnes statisk kodeanalyseverktøy, og en "call graph" vil gi deg relevant informasjon. Har du forsøkt en google etter

 

lint c++

 

?

 

Dessuten når man dokumenterer kode via doxygen, så kan du generere include avhengigheter i en flott graf. Men jeg ville vært ganske skeptisk til et verktøy som endret direkte i source... og ikke kjenner jeg til et slikt verktøy heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...