Gå til innhold

BK: Mine første makro- og blomsterbilder!


Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg mitt Tamron 90mm f/2.8, det kom på 4 dager fra Hong Kong.

 

Kan ikke si at jeg er mer enn fornøyd, sett bortifra at det lager noe forferdelig lyd når det fokuserer. Kanskje det at jeg er vandt til USM? :hmm:

 

Isåfall, så er dette faktisk førstegangen jeg har prøvd å ta foto av blomster, noe jeg skulle ha begynt med for lenge siden, men jeg turte ikke prøve før jeg fikk råd til et makro objektiv.

 

Uansett.

Her er bildene, i spoiler:

 

 

3611192404_60783e07e0_o.jpg

f/2.8

1/200

ISO 100

 

3611192394_b271514f99_o.jpg

f/2.8

1/500

ISO 100

 

3611285636_f68a263888_o.jpg

f/2.8

1/400

ISO 100

 

 

 

Tar imot konstruktiv kritikk på både godt og vondt. Alle synspunkter er viktige. :)

Alt dette for at jeg neste gang skal ta enda bedre blomsterbilder. :yes:

 

Skyt i vei!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De var flotte alle tre! :) Ser ut som om du har økt kontrasten eller fargemetning for mye. Eller så er hvitbalansen feil. For hvis du ser på hvor det er sterke farger er detaljene borte. Det er kanskje det vanskeligste med blomsterfotografi.

 

Du får større muligheter for komposisjon med manuell fokus. Bruker aldri autofokus når jeg tar makro eller lignende.

Lenke til kommentar

Manuell fokus er brukt.

Fargemetning og kontrast er økt litt, men det var nesten slik objektivet tegnet blomstene.

 

Tror det ble litt blasst pga. at det ikke var helt vindstille, som førte til at det ikke ble knivskarpt. Merket at objektivet var spessielt følsomt på dette!

Og det skal selvfølgelig prøves å gjøre noe med neste gang.

 

Mulig jeg bør kjøre på med litt mindre blender neste gang.

 

Takk for responsen! :thumbup:

Lenke til kommentar

Det andre bildet ditt er fantastisk! Et av de få blomsterbildene jeg har sett som jeg faktisk gadd å studere nærmere:)

 

Edit: Fokus kunne sikkert vært noe bedre, men den kraftige gulfargen på blomsten sammen med den behagelige bakgrunnen var meget iøyenfallende.

Endret av titbit
Lenke til kommentar

Takk for kommentaren, at du syns det var bra varmer! :)

 

Ser på andre bilder jeg har tatt senere i dag, og fokus ligger vel aldri helt perfekt der. Men jeg får snart ny mattskive som jeg håper kommer godt med til sommer og macrofotografering.

 

Et lite spørsmål, for å få hele blomsten i fokus, hjelper det mye å gjøre blenderen mindre?

Lenke til kommentar
Vil kanskje hjelpe litt, men jeg tror ikke jeg ville gjort så mye med det. Jeg syns det er penest når ikke alt er i fokus, men det er jo en fordel at noe er i fokus;P Om du skjønner...

 

På makrofotografering vil du uansett ikke få den store dybdeskarpheten og å blende ned for mye kan skape litt uheldige effekter. men F11 kan du i allefall bruke.

 

F2.8 30cm avstand =0,08cm dybdeskarphet

F11 30cm avstand =0,33cm

 

Så det er jo en del å hente på å blende ned. Men blir aldrig mye

 

kalkulator

Lenke til kommentar

Bilde nummer en med helt svart bakgrunn var ikke mye å rope hurra for. Bilde nummer to kunne vært bedre hvis ikke det hadde vært den gule stripa som går rett over blomsten. Bilde nummer tre var i mine øyne feilfritt, kunne kanskje vært litt lysere bakgrunn, men det er en filleting i dette tilfellet synest jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...