Gå til innhold

Konvertering/sikkerhetskopi av VHS-kasetter, starthjelp?


Anbefalte innlegg

Hello folks!

 

Ok, som tittelen seier, så har eg no begynt å tenke litt på å få lagt over dei gamle VHS-kasettene i huset over på nyere medier. Dette for bekvemmelighet og for å sikre at dei ikkje går i stykker (kvaliteten går ned med åra).

 

Er altså heilt blank innanfor dette emnet, så det eg lurer på er litt starthjelp. Finnes det utstyr som kan spille det rett over på datamaskin (som eg då evt. kan brenne over på DVD-er sidan?), eller må dette gjøres på ein annan måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste og som kanskje gir best kvalitet, er å kjøpe en DVD-opptaker med harddisk. Hvis du har VHS-spilleren din fortsatt er det bare å rense lydhodet, kople den til DVD-opptakeren og spille over VHS til harddisk i best mulig kvalitet. DVD-opptakerne med harddisk har også redigeringsmulighet som kanskje dekker behovet fullt ut. Deretter brenner du det ut til DVD.

 

Har du ytterligere redigeringsbehov, er det bare å rippe DVD-en over til PC og redigere videre med dertil egnet programvare f.eks. Sony Vegas finnes i flere utgaver - både Vegas Movie Studio og Vegas Movie Studio Platinum er forholdsvis rimelige.

Endret av BonzoDog
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...