Gå til innhold

[Løst]Hvilken hunde rase passer meg best?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal gå til kjøp av hund, men er usikker på hvilken rase jeg skal ha.

 

Det jeg vil at hunden skal være er:

Lydig

Omgås bra med nye mennesker

Leken

Kunne lære triks

Lojal

Familiehund

En som ikke må ha altfor mye mosjon

Ikke altfor stor

 

Trenger litt hjelp med valg av rase, for jeg er veldig usikker.

 

Bare kom med forslag!

 

Takker for hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig mange hunder vil passe den beskrivelsen der :p

Tenk litt over f. eks hva slags pelskvalitet ønsker du, rasebakgrunn (type retriever, gjeterhund, mynde osv), korthåret/langhåret, liker du kraftige hunder som bulldog eller mynder osv.

 

Jeg syns det er helt ok å ta utseende i betraktning når man skal kjøpe seg hund, og så velge mellom EGENSKAPER inni der igjen. Men ikke velge kun på utseende :)

 

Edit: feitefreddy: Hva er bakgrunnen for å foreslå Schæfer? Hvis f. eks trådstarter er førstegangskjøper er det en rase som er ganske risky å skaffe seg, med tanke på mye dårlig mentalitet og helse på rasen nå om dagen. Tror ikke jeg hadde turt det selv, enda jeg tror jeg vet noen av de tingene man burde undersøke (men ikke nok til at jeg hadde turt å prøve meg på Schæfer!).

Endret av Juliess
Lenke til kommentar
Det jeg vil at hunden skal være er:

Lydig

Omgås bra med nye mennesker

Leken

Kunne lære triks

Lojal

Familiehund

En som ikke må ha altfor mye mosjon

Ikke altfor stor

 

Fransk bulldog!

 

Edit: feitefreddy: Hva er bakgrunnen for å foreslå Schæfer? Hvis f. eks trådstarter er førstegangskjøper er det en rase som er ganske risky å skaffe seg, med tanke på mye dårlig mentalitet og helse på rasen nå om dagen. Tror ikke jeg hadde turt det selv, enda jeg tror jeg vet noen av de tingene man burde undersøke (men ikke nok til at jeg hadde turt å prøve meg på Schæfer!).

 

Jeg er helt enig, Schæfer passer jo overhodet ikke til trådstarter!

For det første passer det slett ikke for førstegangskjøper, altså det er ikke bare bare å ha schæfer!

Dessuten krever de sinnssykt mye mosjon, noe trådstarter ikke ønsker, de er nok bedre til en enslig mann enn til en familie, og i tillegg er det akkurat det du sier om at det kan være dårlige fysiske egenskaper.

Dersom man i det hele tatt skal vurdere å skaffe seg schæfer bør man såfall skaffe seg såkalt "arbeidshund", ikke utstillingshund, da disse utstillingshundene har så dårlige hofter at de knapt nok klarer å gå.

Endret av Juliess
Dobbelpost
Lenke til kommentar

Det er så utrolig mange raser utenom de vanligste som er nevnt her som kunne passe veldig godt. F.eks. Weaten terrier, som ikke har det typiske terriergemyttet, og som ikke røyter noe særlig, er ikke veldig stor og morsom å trene med. Så har vi Bedlingtonterrieren, fin størrelse, nydelig pels som er den bløteste du kan tenke deg, røyter ikke og lukter ikke "hund", herlig rolig temperament og treningsvillig.

Aberet er at de må klippes, men det er ikke så vanskelig da de bare har lammeklipp. Og man må jo ikke ha den typiske klippen på hodet på bedlingtonen.

Og så er det jo whippet, en tillitsfull og rolig hund som elsker kos og krype inntil deg i sofakroken. Det er jo riktignok en hund som er bygget for fart og trenger en god løpetur i ny og ned, helst løs. Kanskje ikke helt lett med all båndtvang som de fleste kommuner har innført.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Skal gå til kjøp av hund, men er usikker på hvilken rase jeg skal ha.

 

Det jeg vil at hunden skal være er:

Lydig

Omgås bra med nye mennesker

Leken

Kunne lære triks

Lojal

Familiehund

En som ikke må ha altfor mye mosjon

Ikke altfor stor

 

Trenger litt hjelp med valg av rase, for jeg er veldig usikker.

 

Bare kom med forslag!

 

Takker for hjelp!

Har du forsøkt denne testen?

 

Rasevelger

Lenke til kommentar

En retriver kunne vært en idé. Broren min har en Golden Retriver, og den er en ekstremt lojal, leken og familievennlig hund! Kan anbefales. Har også gode erfaringer med Grand Danois. Ikke superfine hunder, men de er veldig store, veldig familievennelige og litt som valper hele livet. Et pluss kan være at de er veldig beskyttende, men ikke overbeskyttende, dvs. de biter ikke fremmede altså. Har erfaring med Grand Danois fra jeg var liten. Kalles også Great Dane på engelsk.

 

Eller kanskje en Berner Sennen hadde vært en idé? Det er en skikkelig bamsehund! Minner en god del på retriver når det gjelder gemytt.

 

Jeg tror ikke noen av disse hundene krever så ekstremt mye mosjon.

 

Hvis du tenker spesiellt på en hund som ikke trenger mye mosjon, så kan du kjøpe en Chihuahua (hvis du har nok penger :S). De er rolige til småhunder å være, er veldig lekne, og er veldig lojale de og. Spørsmålet er bare pengene...

Lenke til kommentar

Fyren har jo sagt at han ikke vil ha så veldig stor hund. Så da må man jo se på mindre hunder.

 

Aktuelle raser burde jo da være:

Fransk Bulldog

Mops

Boston Terrier

Dachs

 

osv..

 

Jeg ville nok satt et markant skille mellom små rolige hunder, og små "gneldrebikkjer", velger du hund av type Papillon for eksempel, er du garantert en hund som bare gneller og gneller. Det finnes hunder i liten kropp som er rolige og ikke gneldrer hele døgnet, og da bør man heller gå for en av de.

Lenke til kommentar
ville gått for Boxer, syns dem passer bra til beskrivelsen din.

 

Familien min har hatt boxer i alle år, har våres 3. boxer nå og det har ALDRI hvert noe som helst problem

 

Boxer'n trenger da ganske mye mosjon, og er nok ikke av de enkleste. Regner også med at Boxer blir for stort for TS.

Endret av Kloever_2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...