Gå til innhold

Hvor mye ram er det vits i å ha på 32bits windows?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har lest litt rundt om kring og har fått det meg at grensen ligger på 4gb ram på 32bit windows. Og så har jeg hørt at man da bare får 3gb tilgjengelig pga. at noe går med til et eller annet. Men betyr dette da at det ikke er noe vits i å sette inn 4gb ram, fordi noe går bort likevel? Eller får man tilsvarende reduksjon av tilgjengelig minne dersom en setter in 3gb(dvs. bare får brukt 2.6gb eller noe)?

 

Jeg skal nemlig kjøpe ny pc med 32bit windows, og lurer da på hvor mye minne som jeg bør kjøpe for å få maks ytelse. Det mest naturlige er å kjøpe til maks grensen, dvs. 4gb. Eller tar jeg feil?

Endret av ahumoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et 32 bits operativ system klarer ikke å håndtere mer enn 4 gb minne, det er riktig. Har du f.eks. 4 gb internminne og et skjermkort med 512 mb minne, vil det bli for mye for et 32 bits system.

 

Uansett er det ikke så nøye om du kjøper en maskin med 3 eller 4 gb i dag, det er uansett nok til det meste og prisforskjellen er tilnærmet null.

 

Hvis du skal bygge PC selv er det jo bare å kjøpe en 2x2GB-pakke med minne og peise på.

Lenke til kommentar

32 bits operativsystemer kan adressere 4 GB, som inkluderer videominne og diverse resursser på hovedkortet. Generelt sett får man tilgang til et sted mellom 3.2 og 3.5 GB. Likevel er det ikke helt poengløst å ordne seg for eksempel 2 x 2 GB, siden du da bruker kun to minnemoduler (dette er lettere å holde styr på for minnekontrolleren), og fordi du med to identiske brikker kan dra nytte av doble minnekanaler, som øker den effektive hastigheten på begge brikkene.

 

Det finnest metoder for å gi tilgang til mer enn 4 GB minne på et 32bits OS, men dette er som standard skrudd av, fordi det krever spesifikk støtte fra alle driverene en har installert. På konsumentmaskiner kan det være en god del hardware som ikke har drivere med slik støtte, og dette kan føre til at en får et ustabilt system. Jeg vil mye heller anbefale å legge inn et 64-bit OS i stedet for å tukle med dette.

 

Problemet med "tapt" minne er kun et problem når man treffer den øvre begrensningen på 4 GB. Med 4 GB systemminne, 512 eller mer videominne, pluss diverse ting på HK, så ligger man jo faktisk på nærmere 5 GB minne, og derfor må systemet kutte ned hvor det svir minst, som vil si på systemminnet.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
32 bits operativsystemer kan adressere 4 GB, som inkluderer videominne og diverse resursser på hovedkortet. Generelt sett får man tilgang til et sted mellom 3.2 og 3.5 GB. Likevel er det ikke helt poengløst å ordne seg for eksempel 2 x 2 GB, siden du da bruker kun to minnemoduler (dette er lettere å holde styr på for minnekontrolleren), og fordi du med to identiske brikker kan dra nytte av doble minnekanaler, som øker den effektive hastigheten på begge brikkene.

 

Det finnest metoder for å gi tilgang til mer enn 4 GB minne på et 32bits OS, men dette er som standard skrudd av, fordi det krever spesifikk støtte fra alle driverene en har installert. På konsumentmaskiner kan det være en god del hardware som ikke har drivere med slik støtte, og dette kan føre til at en får et ustabilt system. Jeg vil mye heller anbefale å legge inn et 64-bit OS i stedet for å tukle med dette.

 

Problemet med "tapt" minne er kun et problem når man treffer den øvre begrensningen på 4 GB. Med 4 GB systemminne, 512 eller mer videominne, pluss diverse ting på HK, så ligger man jo faktisk på nærmere 5 GB minne, og derfor må systemet kutte ned hvor det svir minst, som vil si på systemminnet.

 

Tusen takk, nå fikk jeg endelig en god forklaring på det! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...