Gå til innhold

Access-oppgave, vennligst hjelp meg litt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg holder på med en oppgave i access nå og trenger litt hjelp til valg av tabeller. Alle kommentarer er velkommne! :)

Oppgaven er som følger:

Database

Internett-leverandøren TELENUR AS har bestemt seg for å tilby breiband (ADSL eller xDSL) til kundane sine, både eksisterande og andre moglege kundar. Arbeidet med dette er allereie i gang. Til no har leverandøren eit tilbod om tilkopling via modem og ISDN. Talet på kundar er på totalt 100 000. LEverandøren reknar med at 30% av desse kundane dei fyrste seks månadane konverterar til Breiband.

For å lette arbeidet med registrering av kundar ønskjer leverandøren at registreringa skal skje via Internett og ei Web-side. Web-oppsettet skal ein integrere med ein database slik at det er kundane som gjennomfører registreringane via ein skjema (Web-basert) og med automatisk oppdatering i databasen.

Du skal IKKJE løyse oppsettet for serverkommunikasjon av desse registreringane.

Databasen som skal liggje bak "html-forma", må utformast og du skal utforme eit forslag til løysing i ACCESS for korleis denne databasen kan organiserast. Du skal utføre desse oppgåvene:

[*]lag ein datamodell for kva register (tabellar) som det er nærliggjande å bruke for dette formålet, og vis kva samanhengar som finst mellom desse registra

[*]lag ein analyse (drøft, forklar, avgjer) kva felt som er nødvendig å bruke

[*]det skal utviklast ein eller fleire utskriftsrutinar frå databasen. Drøft, forklar og avgjer kva utskrifter som er aktuelle. Minst ein av dei aktuelle utskriftsrutinane skal utviklast.

[*]lag eit forslag til løysing av ein Database ved hjelp av ACCESS slik det er avgjort i punkta over. Legg inn testdata, lag menyar og andre moment som er nødvendige for å lage ei så brukarvennleg løysing som mogleg.

Har til nå valgt følgende tabeller:

abonnement

- Abonnement (hastighet og kontraktstid (Registrert hver hastighet 3 ganger, en gang med løpende kontrakt og en gang med1 år og en gang med 2 års bindingstid)).

- Abonnementspris

- Etableringspris

adresse

- Postnr

- Poststed

Hovedtabellen ("Registrering")

- KundeID

- Fornavn

- Etternavn

- Adresse

- Postnr

- Telefon

- Abonnement

- E-post

- Diverse

Hadde også tenkt på å få med en post som heter "brukernavn" og en som heter "passord" i hovedskjemaet men hvordan få til at man bare kan registrere bare et brukernavn (kan jo ikke ha identiske brukernavn!).

Bare si ifra hvis jeg driter meg ut på noe av det jeg har gjort, er bare glad for access-hjelp :)

Til moderatorer: Ikke slett threaden for feilposting. Vurderte å legge den i "programvare" men dette er jo ikke et spørsmål om et program men om en oppgave. Hvis dere likevel finner ut den er feilpostet kan dere læ være å slette threaden da? Skrevet mye nå :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dette kommer inn under Programvare, dvs at jeg flytter den dit. :)

Takker så mye for at du ikke slettet den.

Men du har ikke noe forslag du da? Trodde du var litt 1337 jeg :)

Skrevet
hva med å sette brukernavn som kundeID

så kan du bruke denne som primærnøkkel

Har tenkt på det men blir litt kort brukernavn siden KundeID er autonummer. Men kan jo drite i autonummer.. Hmm..

Skrevet

skal vi se..

p=primærnøkkel

abonnement

- Abonnement (tekst)(p)

-Bindingstid (tekst)

- Abonnementspris (tall)

- Etableringspris (tall)

adresse

(finn en excel fil med alle postnr i Norge, fines et sted og imorter den)

- Postnr (p)

- Poststed

Hovedtabellen ("Registrering")

- KundeID (autonummer)(p)

- Fornavn (tekst)

- Etternavn (tekst)

- Adresse (notat)

- Postnr (meny til adresse, bruk veiviser)

- Telefon (tall)

- Abonnement (meny til abbenoment)

- E-post (tekst)

- Diverse (notat)

brukernavn:

-brukernavn (hent inn kundenummer)(p)

-passord (tekst)

kan alltids ordne med min access database som jeg brukte her en dag, fikk 5+ pga brukervennlighet :-)

Skrevet
kan alltids ordne med min access database som jeg brukte her en dag, fikk 5+ pga brukervennlighet :-)

Har du ca. samme oppgaven? Hadde vært fint hvis du ville delt den med meg slik at jeg fikk litt inspirasjon ;)

Skrevet

abonnement  

- Abonnement (tekst)(p)

-Bindingstid (tekst)

- Abonnementspris (tall)

- Etableringspris (tall)

Her er det 2 muligheter: Jeg misforstår eller du tar litt feil (eller du misforstår :)). Hvis jeg skal ha abonnement og bindingstid hver for seg må jeg jo registrere hvert abonnement tre ganger (løpende, 1 års biondingstid og 2 års bindingstid) og det går ikke helt bra siden abonnement er primærnøkkel og da kan man bare registrere samme tingen en gang.

Men hvis jeg setter inn et AbonnementsID (autonummer) som er primærnøkkel funker det vel? *prøve*

Skrevet
brukernavn:

-brukernavn (hent inn kundenummer)(p)

-passord (tekst)

Denne er jeg ikke helt med på. Forklare litt nermere? Bruke kundenummer som brukernavn?

(beklager masse spam, bumping og mas i denne threaden).

Skrevet

abonnement  

- Abonnement (tekst)(p)

-Bindingstid (tekst)

- Abonnementspris (tall)

- Etableringspris (tall)

Her er det 2 muligheter: Jeg misforstår eller du tar litt feil (eller du misforstår :)). Hvis jeg skal ha abonnement og bindingstid hver for seg må jeg jo registrere hvert abonnement tre ganger (løpende, 1 års biondingstid og 2 års bindingstid) og det går ikke helt bra siden abonnement er primærnøkkel og da kan man bare registrere samme tingen en gang.

Men hvis jeg setter inn et AbonnementsID (autonummer) som er primærnøkkel funker det vel? *prøve*

abonnementsatributten kan like greit være et autonummer, når det gjelder bindingstid, er det sikkert forskjellige kategorier av disse, jeg ville lagt bindingstid i en egen tabell, eventuelt bare en oppslagsboks, går stor sett for det samme.

husk at du vil ha minst mulig redundans i en slik database. siden det neppe skal kjøres så mange spørringer, trenger man ikke optimalisere databasen for dette (mao, del opp så mye som mulig med hensyn på flerbruk av data).

jeg ser heller ikke noe poeng i å ha brukernavn og passord i en egen tabell, så lenge det skal være slik at en kunde bare kan ha ett brukernavn/passord, og brukernavn/passord kan bare knyttes opp mot en person.

Skrevet

slik ville jeg satt opp:

(p) = primærnøkkel

(f) = fremmednøkkel

Abonnement

- Abonnementtype (p)

- Abonnementspris (tall)

- Etableringspris (tall)

- Bindingstype.Bindingstid (f)

Bindingstype

- Bindingstid (p) (tall)

- ekstrapris per mnd (tall)

- Beskrivelse (tekst)

definert det slik at feks 3 års bindingstid gir 0kr merkostnader, 2år, gir feks 50kr merkostnader, 1 år 75kr, løpende binding feks 100kr ekstra per mnd. I beskrivelse forklarer du nermere hvilke rettigheter osv som følger med hver av alternativene.

ps...dette er en liten sleggeløsning, man kan her ikke gi de forskjellige bindingstidene forskjellige etableringspriser osv, men dette er småting som ikke har noe å si for oppgaven, vil påstå dette blir en mer elegant løsning, istedenfor å lage flere versjoner av samme abonnement.

Postadresse

- Postnr (p) (tall)

- Poststed (tekst)

Kunde

- Brukernavn (p) (tekst)

- Fornavn (tekst)

- Etternavn (tekst)

- Adresse (tekst)

- Postadresse.Postnr (tekst) (f)

- Telefon (tall)

- E-post (tekst)

- Passord (tekst)

- Notat (tekst)

Kundeabonnement

- Kunde.Brukernavn (p)

- Abonnement.Abonnementtype (p)

- RegistreringsdatoDato

- Gyldig (boolean, et flagg for at systemet skal kunne sette abonnementet ugyldig.)

her er det mulig å legge masse data som inngår i selve abonnementet kunden har. dette kan være registrering av tellerskritt, logging av data og iptrafikken, fakturaopplysninger og annet du kan komme på...

kan også ta med diverse smådill da...det er beldig greit å koble opp med en mange-til-mange relasjon på kunde-abbonement. på denne måten kan man feks huske hvilke abonnement kunden har hatt tidligere, og har muligheten til å ha flere abonnement per kunde, noe som er veldig sannsynlig.[/b]

Skrevet
ps...access er gøy...(selv om sql er litt mer gøy)

Jeg har hatt access store deler av året men har ikke gjort noe innsats før for ca 2 uker siden. Men da jeg gikk inn for å lære litt og plutselig skjønnte en del var det faktisk ikke så verst. Sql har jeg ikke prøvd men har en "Beginning MySql"-bok fra Wrox (tror det er det forlaget heter). Får se når jeg åpner den. Tror ikke det blir med det aller første.

Men det var tøft når jeg forstod ting (mao. da jeg begynnte å gjøre som jeg skulle i programvare-timene :)).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...