Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ujevn tomgang på Avensis


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har en Toyota Avensis 2001 modell (1.gangs reg oktober 2000), kjørt ca 150.000 km nå.

 

I det siste har den begynt å "lugge" litt når jeg kjører, og den går samtidig (til tider) veldig ujevnt når den står på tomgang.

 

For en stund siden begynte det gule motor-lyset å lyse i instumentpanelet, og jeg var innom Toyota for å lese ut feilkode. Denne koden tydet på feil på luftmengdemåler eller oksygensensor. Samtidig var den inne på EU-kontroll, og den feilet på lambda-verdier (utslipp??).

 

Jeg fikk tak i en brukt Luftmengdemåler, og skiftet denne. Motorlyset forsvant etter reset, og alt så tilsynelatende fint ut en god periode (ca 1 uke).

Motorlyset lyser fortsatt IKKE (ser bra ut), men bilen er begynt å gå ujevnt igjen på tomgang.

Nå nylig tok jeg etterkontroll av Lambda-verdier og det så ok ut, og jeg fikk den godkjent.

Altså= Lambda-verdier ok, og motorlyset lyser ikke.

 

Har hørt at lambda-sensor/oxygensensor er en "slitedel" på disse bilene, men siden motorlyset ikke lyser, tviler jeg på om det kan være det som er problemet nå? (Noen som har andre meninger?)

 

Ellers har jeg nettopp skiftet luftfilter, tennplugger og bensinfilter for å se om noe av dette hjalp.

Den går forsåvidt litt bedre, men fortsatt har den noen "byer" der turtallet står og hopper.

(Stopper av og til på tomgang også).

 

Noen som har noen formening om hva som kan være problemet? Send meg gjerne inn alle tips

 

Kan det evt. være kondens eller noe i bensintanken, eller f.eks. feil på bensinpumpa?

 

På forhånd takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hadde noe lignende på min bil(anet merke) men du burde fikse det fordi girkassa kan ryke hvis dette fortsetter.

var akkurat i tide på min:)

tror det var en tomgangskure eller noe lignede som hadde gått ut(er ikke sikker).

 

Noen som vet hva det er snakk om her? Har aldri hørt om d før..

Lenke til kommentar

vofferud: Når en ikke har peiling så lar man være, du villeder folk med å servere slikt tull.

 

Stigi81: Det som kan være problemet hos deg er EGR ventilen (eksosgassresikruleringen) som er

kokset fast, denne skal sende eksos tilbake til innsuget for å redusere forbrenningstemepraturen

under visse omstendigheter. Når denne blir stående åpen hele tiden så får motoen eksos når den

ikke skal ha det og den kan gå ugjevnt og "kvele" seg selv.

Jeg ville også sjekket tomgangsregulatoren og spjeldvinkelsensoren siden disse også kan

bli påvirket av en defekt EGR ventil.

Lenke til kommentar
vofferud: Når en ikke har peiling så lar man være, du villeder folk med å servere slikt tull.

 

Stigi81: Det som kan være problemet hos deg er EGR ventilen (eksosgassresikruleringen) som er

kokset fast, denne skal sende eksos tilbake til innsuget for å redusere forbrenningstemepraturen

under visse omstendigheter. Når denne blir stående åpen hele tiden så får motoen eksos når den

ikke skal ha det og den kan gå ugjevnt og "kvele" seg selv.

Jeg ville også sjekket tomgangsregulatoren og spjeldvinkelsensoren siden disse også kan

bli påvirket av en defekt EGR ventil.

 

det var hvertfall problemet mitt da så ikke ta den tonen!

husker ikke eksakt hva som var problemet, men jeg TROR det var en tomgangsskrue!

Lenke til kommentar
vofferud: Når en ikke har peiling så lar man være, du villeder folk med å servere slikt tull.

 

Stigi81: Det som kan være problemet hos deg er EGR ventilen (eksosgassresikruleringen) som er

kokset fast, denne skal sende eksos tilbake til innsuget for å redusere forbrenningstemepraturen

under visse omstendigheter. Når denne blir stående åpen hele tiden så får motoen eksos når den

ikke skal ha det og den kan gå ugjevnt og "kvele" seg selv.

Jeg ville også sjekket tomgangsregulatoren og spjeldvinkelsensoren siden disse også kan

bli påvirket av en defekt EGR ventil.

 

Ok! Tusen takk for svar!

 

Jeg skal prøve å sjekke dette. Er dette noe en middels avansert hobbymekaniker kan prøve seg på, eller bør man levere bilen inn? Og er det kostbare saker?

 

EDIT: Kom plutselig på at jeg tror jeg har skiftet EGR ventil på en av mine tidligere biler, men da fikk jeg opp varsel i form av "gult motorlys". Burde jeg ikke fått opp dette dersom det er ventilen, eller trenger man ikke nødvendigvis å få opp et slikt varsel ved Defekt EGR Ventil? Burde man ikke også kunne lese ut kode om hvilken av disse ventilene som er defekt (eller er det noen andre ventiler jeg nå snakker om? Er det bare en EGR Ventil?)

Endret av Stigi81
Lenke til kommentar
Høres også ut til at det kan være en vakum slange som lekker/ødelakt. Kan være greit å sjekke at alle de ser i orden ut.

 

Ok.

 

Er det i såfall en vakum slange i forbindelse med EGR ventilen du tenker på?

 

Og jeg må vel rette meg selv fra tidligere innlegg: Det er kun 1 stk EGR ventil, ikke sant? Jeg har nok blandet med noen andre ventiler tidligere..

 

Men hvordan tester jeg denne, og kan den rengjøres, eller må den bare skiftes?

Lenke til kommentar

En liten oppdatering:

 

Har nå vært ute og kikka litt på bilen. Sett etter lekkasje i vakum-slanger, uten hell. Alle ser tilsynelatende fine ut.

Har også sett om jeg kunne finn EGR-ventilen, men ble ikke helt klok på hvor den var..

 

Men jeg har litt tilleggsinfo som kanskje gjør at noen har flere innspill.

 

Bilen har nå høyere tomgangsturtall enn den normalt hadde tidligere. Nå er den skjelden under 800 o/min, og liker seg best rundt 1000 O/min. I tillegg seg jeg at nåla beveger seg litt opp og ned avogtil, noe som den ikke gjorde tidligere. Tidligere lå den stort sett fast på 6-700 o/min og lå fint og stabilt.

 

Når jeg kjører bilen (mens jeg er i fart), og trykker inn clutch'en hopper turtallet veldig. Denne gjør den nesten hele tiden. Da går turtallet opp og ned mellom 1000 o/min og ca 1500 o/min. Den går opp og ned hele tiden...

 

Og nå i det siste har jeg merket en "puff" lyd når jeg tråkker på gasspedalen, samtidig som turtallet ikke reagerer umiddelbart. Man får liksom puff-lyden først (puff lyd=høres ut som den blåser ut noe luft), og først etter puff-lyden reagerer den på gasspedalen, og man får høyere turtall.. I tillegg har jeg en slags puff/skrapelyd når jeg stanser bilen (minner meg litt om en lyd jeg hadde på en bil med sports-luftfilter).

 

Noen som har flere tips på denne??

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

På bildet ser du 2 ventiler som står på innsuget, den som er rusten er selve EGR ventilen som sender eksos tilbake til innsuget. Den andre er EGR modulatoren som styrer EGR ventilen ved hjelp av vakum. EGR ventilen kan du ta løs og legge i white spirit for å løse opp avleiringene.

 

EGR systemet hos deg kan se litt anneledes ut, men prinsippet er det samme.

 

nymotor2.jpg

Lenke til kommentar
Høres også ut til at det kan være en vakum slange som lekker/ødelakt. Kan være greit å sjekke at alle de ser i orden ut.

 

Selv om slangene ser ok ut, er det noen god måte å sjekke dette på? Har hørt rykter om startgass eller noe?? Noen som kan gi tips på hvordan jeg kan lete etter hull?

 

Og jeg har også hørt rykter om at det kan være hull i en lufte-ledning fra bensintanken opp til bensinlokket.. Er det noen god måte å sjekke dette på??

Lenke til kommentar

Høres ut som dårlig luftmassemåler eller tomgangsregulator ;) Siden lamdaverdien er fin setter jeg en finger på tomgangsregulator eller EGR-ventil. Lugging tyder som oftest på luftmassemåler eller lamdasonde, men kan like godt være EGR-ventil. vis EGR-ventilen er låst i lukket form vil man ikke merke noe til dette, men vis den er låst i åpen vil motoren såvidt gå. Så tipper den bare er litt treg. Kan hjelpe å rengjøre i rødsprit eller noe sånn har jeg hørt ;)

Lenke til kommentar
Høres ut som dårlig luftmassemåler eller tomgangsregulator ;) Siden lamdaverdien er fin setter jeg en finger på tomgangsregulator eller EGR-ventil. Lugging tyder som oftest på luftmassemåler eller lamdasonde, men kan like godt være EGR-ventil. vis EGR-ventilen er låst i lukket form vil man ikke merke noe til dette, men vis den er låst i åpen vil motoren såvidt gå. Så tipper den bare er litt treg. Kan hjelpe å rengjøre i rødsprit eller noe sånn har jeg hørt ;)

 

hrm hrm hrm var vel jkanskje dette jeg sa helt i starten med tomgangsgreier:)

var ikke så dumt alikavel da??

Lenke til kommentar

Er det 100% sikkert at det sitter en EGR ventil i motoren min?

 

Jeg har en 1,6 L utgave. Jeg letet og letet uten å finne noe som kunne ligne på en EGR ventil. Har deretter sett litt i en HAYNES bok om Avensis, og der står det bare om EGR ventil på 2.0L utgaven.. kan dette stemme!?

 

Kan problemet evt. være tett katalysator? En fyr snakket om at det kunne være det, uten at han kjente biltypen spesielt godt.. Og er det mulig å gjøre noe med tett katalysator, eller må den (som jeg frykter) byttes?

Lenke til kommentar
1.6? da er det vel VVTI utgaven du har? hvist det er den så må jeg melde pass. Pre-VVTI 1.6 litern (4A-FE) og 2.0 litern (3S-FE) er de motorene som jeg kan noe om.

 

Jepp, det er 1,6 VVTI utgaven jeg har..

 

Noen andre som vet om det kan være tett katalysator, og om jeg evt. kan gjøre noe med dette, eller om den må skiftes?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hmm.. da har jeg sjekket tomgangsregulatoren også. Prøvde å koble denne fra, men motoren "hikker" stadig på samme måte.. Har også sjekket de fleste vakumslanger veldig grundig. Ingen tegn til lekkasjer.

 

Noen som har noen andre tips? (eller som vet noe mer om det jeg har spurt om vedr. EGR-ventil og katalysator på disse bilene??)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...