Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntlig eksamen i histore: demokratiutvikling


Anbefalte innlegg

Heihei!

Kom opp i historie i går, muntlig, og trakk temaet demokratiutvikling, med følgende problemstilling:

 

"Demokratiet har en lang historie. Velg ut og drøft sentrale begivenheter som har hatt betydning for utviklingen av demokratisk styreform. Legg vekt på demokratiet slik det ble utformet i Hellas eller Roma. Legg videre vekt på hvordan demokratiet utviklet seg i Norge etter 1814, betydningen av motkulturene, arbeiderbevegelse og kvinnebevegelse."

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal tolke dette, og hvordan jeg skal gå frem? Har også litt problemer med å finne bra nettsider, så om noen har noen eksempler hadde et vært supert. Videre lurer jeg også på hva dere mener er lurest, ta utg.punkt i Hellas eller Roma?

 

På forhånd takk":D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 år senere...

Kom opp i dette selv.

 

Min oppgave ser litt annerledes ut, hvor jeg skal ta utgangspunkt i ulike kompetansemål som handler blant annet om:

 

-Sammenlikning av to eller flere antikke samfunn og diskutere antikkens betydning for moderne politikk, arkitektur eller kunst.

-Drøfte hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700- og 1800-tallet.

-Gjøre rede for demokratiutviklingen i Norge fra 1800-tallet og fram til 1945 og analysere drivkreftene bak denne utviklingen.

 

 

Jeg tenker å gjøre rede for demokratiet i antikkens Hellas og demokratiutviklingen i Norge fra 1800- tallet og fram til 1945 og trekke konklusjoner om demokratiutvikling utifra det jeg finner.

Samtidig vil jeg si noe om hvordan opplysningstidens ideer spilte inn i demokratiutviklingen.

 

Dette er planen etter 2 timer med arbeid. Mulig det blir endret etterhvert.

 

Linker:

http://www.snl.no/demokrati

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/dok/regpubl/stmeld/2010-2011/meld-st-17-20102011/5.html?id=638191

 

Heihei!

Kom opp i historie i går, muntlig, og trakk temaet demokratiutvikling, med følgende problemstilling:

 

"Demokratiet har en lang historie. Velg ut og drøft sentrale begivenheter som har hatt betydning for utviklingen av demokratisk styreform. Legg vekt på demokratiet slik det ble utformet i Hellas eller Roma. Legg videre vekt på hvordan demokratiet utviklet seg i Norge etter 1814, betydningen av motkulturene, arbeiderbevegelse og kvinnebevegelse."

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal tolke dette, og hvordan jeg skal gå frem? Har også litt problemer med å finne bra nettsider, så om noen har noen eksempler hadde et vært supert. Videre lurer jeg også på hva dere mener er lurest, ta utg.punkt i Hellas eller Roma?

 

På forhånd takk":D

 

Jeg ville tatt utgangspunkt i Hellas. Athen er vel kjent som grobunnen for demokratiet og det er vel her tanker om å la folket være med på å bestemme startet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...