Gå til innhold

College i USA


Anbefalte innlegg

Hei! For litt siden så jeg filmen American Pie; Beta House. Der er det jeg fikk ideén om college fra. Jeg har til nå ingen planer om hva jeg vil eller skal, vet bare at jeg er glad i å drive med ekstremsport.

 

Hvordan er det med det å starte på college? Har valgt omvalg, så starter VG1 Studiespesialisering til høsten igjen og blir 17 rett etter skolestart. Det jeg syns kunne vært noe for meg er først og fremst VG2 i USA som studieår i utlandet, så college muligens etter VGS. Jeg som sagt er interessert i en ekstremsport (flere, men brenner bare for twintip) og lurer på om det er collegemuligheter som gir meg grunnlag til en god jobb/skole eller gjør meg bedre i det jeg liker å gjøre? Akkurat som NTG her i Norge f.eks. Idrettscollege eller noe i nærheten av en alpintbakke, der de satser på sport og sånt.

 

Hele tiden har jeg syns det så veldig kult ut på college og det gikk opp for meg først her om dagen at dette er noe jeg virkelig har lyst til/høres veldig spennende ut. Møte nye folk, bli bedre i sporten min, bedre grunnlag for jobb og skole. Så er det det med "The best years of your life"-greiene.

 

Hva er kostnader og ordninger med college for en norske i USA? Blir noe kostnader dekket av stipend e.l.? Har ikke stort behov for å gå på Harvard eller Yale liksom, men følelsen av å gå på et greit college, som ja.. Passer for meg.

 

Vurderer også å flytte nedover etterhvert, men det er snakk om tid. Og åssen er ordningen på college? Bor man der? Eller må man ha familie, leilighet eller bo hos noen der?

 

Det høres kanskje rart ut at jeg vil på college av disse grunnene, men jeg føler det er viktig for meg å oppleve college, utland og litt av hvert, for jeg føler liksom ikke at jeg har noe framtid her i Norge med mindre jeg blir noe stort.

 

Med college i USA så er det vel også en kjempefordel i forhold til norske skoler og jobber?

 

Setter kjempestor pris på skikkelige og konstruktive svar!

Endret av robbern9292
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde utvekslingsår i fjor med EF, og var sinnsykt heldig. Jeg ble plassert i Las Vegas (de som søker tidlig slipper altså og bo i ødemarka ;) )og jeg kan helt ærlig si at jeg aldri har angret ett sekund. Det hardeste jeg noen gang har gjort var å forlate mitt andre liv og mine nye venner der over. Det kan anbefales på det varmeste.

 

 

http://www.norway.org/education/studereius...informasjon.htm

 

står mye nyttig her.

 

edit : de har tilogmed anmeldt mange skoler utfyllede, fra norske studenters perspektiv, om hva som trengs osv.

 

Det er mange valg og muligheter, og det er nok sinnsykt mye lettere å dra på high school year sammenliknet med college. Bla. må du ha mye tester som ACT, SAT, TOEFL på mange universiteter, de som ikke krever det er ofte litt dyre. På den annen side er det mange skandinavisk ettede privatuniversiteter, feks ved washington, pacific lutheran university. de gir avslag til norske studenter, og du kan begynne rett på andre år (sophmore) så du slipper å gå 4 år ved bachelor.

 

det er ikke akkurat gratis å dra til usa, lånekassen gir noe stipend osv, men det er uansett en formue. Du må også kunne bevise at du kan betale med feks bevis fra banken eller lånekassen.

 

Man kan bo i vertsfamilie om man reiser gjennom feks ef (de gjør college år også) eller du kan bo på dorms, det finner du selv ut av ved å utforske hjemmesider til aktuelle colleger, feks har mange en egen side for international students. Billigst er det nok å bo i vertsfamilie, eller evt på dorm.

 

da jeg dro til usa visste jeg heller ikke hvorfor eksakt jeg ville, bare at jeg ville oppleve det. Nå i ettertid savner jeg det spesielle amerikanske som man liksom ikke helt kan sette ord på, samfunnet er definitivt anderledes, og studentkulturen bør absolutt oppleves.

 

 

Leo

Endret av leonthine
Lenke til kommentar
Les tråden for utvekslingsstudenter her på forumet. Der får du mye hjelp ! Jeg reiser f.eks som utvekslingsstudent nå til høsten, reiser med explorius. Skal da bo i Las Vegas ! Men syns for all del du burde se litt på den tråden !

 

Gled deg ;) vet du hvor?

 

--

 

Las vegas er i "ødemarka" by definition fordi det er i en ørken. Men LV stiller en del mye bedre en Norge på det meste ;)

Endret av leonthine
Lenke til kommentar
Ja, jeg skal bo 3 km fra skolen, og skolen er Centennial High School. Gleder meg kjempe. Reiser 4. August 1

 

Ahaa. Mange utvekslingsstudenter der.. Jeg gikk på Las Vegas high :)

Det er jo 33 high schools i den sentrale Las Vegas dalen(muligens 34, det øker jo noe fryktelig :p) så det er jo en del ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...