Gå til innhold

Ta opp igjen fag, studere juss i USA.


Stunny

Anbefalte innlegg

Hei dere,

jeg går nå første året på vgs.

Jeg går Service og Samferdesel og er nesten ferdig med året.

Jeg lurer på om jeg kan ta opp fag neste år som privatist, uten at det går utover primær, ordinær kvoten?

 

Jeg lurer også på hvilken skole det er best å studere juss ved? Da både USA, England og Norge.

Kan dere fortelle meg litt hvordan dette foregår også? Søkeprossessen osv.

 

Dette er det utgående karakterene mine:

Planlegging: 6

Drift: 5

Kommunikasjon: 5 eller 6

Matematikk: 6

Naturfag: 5 eller 6

Entreprenørskap: 5

Entreprenørskap 2: 5

 

Jeg tenker da på å ta opp igjen drift, entreprenørskap 1 og 2. Evt. kommunikasjon og naturfag dersom det går skeis på årsprøvene disse dagene.

 

TAKK for all hjelp på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei dere,

jeg går nå første året på vgs.

Jeg går Service og Samferdesel og er nesten ferdig med året.

Jeg lurer på om jeg kan ta opp fag neste år som privatist, uten at det går utover primær, ordinær kvoten?

 

Jeg lurer også på hvilken skole det er best å studere juss ved? Da både USA, England og Norge.

Kan dere fortelle meg litt hvordan dette foregår også? Søkeprossessen osv.

 

Dette er det utgående karakterene mine:

Planlegging: 6

Drift: 5

Kommunikasjon: 5 eller 6

Matematikk: 6

Naturfag: 5 eller 6

Entreprenørskap: 5

Entreprenørskap 2: 5

 

Jeg tenker da på å ta opp igjen drift, entreprenørskap 1 og 2. Evt. kommunikasjon og naturfag dersom det går skeis på årsprøvene disse dagene.

 

TAKK for all hjelp på forhånd.

 

 

Så lenge du enda driver med utdanning kan du ta fag opp som privatist uten at du kommer i en annen kvote.

 

Anngående juss er det litt spesiellt, hvis du har tenkt og praktisere i norge, vil det være en fordel og studere i norge, USA og britiske lover og studier er ikke særlig aktuelle for det norske lovverket, selvsagt kan du fullføre utdanningen i utlandet for så og få den godkjennt i norge, men med mindre det er noe internasjonalt du er ute etter, må du belage deg på at du kan ende opp med et handicap i arbeidsmarkedet senere. Å studere i utlandet er heller ikke gratis heller.. Du kan feks få mange stipender og tilogmed tileggsstipend for de dyreste universitetene fra lånekassen, feks ved studier på Harvard eller Berkeley, men det er alikevell en formue som går med fra egen lomme. For USA må du også gjennom krevende prosesser med mye papirer, ACT /SATs og TOEFL tester, noen krever og letters of recomondation. Men det er nok absolutt verd det.

Lenke til kommentar
Takk for kjempesvar. Er godt klar over det med lover og regler. Tenker kanskje på å ta juss UiO og så kanskje ta et år ved harvard?

 

Ja all makt til deg i så fall ;)

Har selv lurt mye på juss, også i utlandet. Tviler godt på at jeg klarer snittet i høst, tenker jeg må ta et årsstudium og skaffe årspoeng før jeg kommer inn i Bergen...

Lykke til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...