Gå til innhold

Endre cursor via js - hva er mulig?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Dette er mest en "just out of curiosity" mer enn en "det-er-utrolig-viktig-å-få-dette-til" post. Ta den derfor for hva den er verdt. Men lurer altså på om noen har vært borti endring av cursor, og hvordan eventuelle cross- browser issues ble løst. Poenget er altså å erstatte musepeker med en spesialtilpasset .gif- animasjon, og hover på diverse DOM- objekter skal ha mulighet til å endre/erstatte animasjonen.

 

Har testet å gjøre dette via css-property { cursor: url(); } og via diverse nedlastede javascript. Men alle de forsøkte metodene har så langt vært lite cross-browser kompatible. Det er spesielt relevant å få dette kompatibelt med Safari. Tenker derfor på en alternativ løsning, som ved lastet dokument oppretter en <div>, og plasserer denne ved current mus-posisjon. Ved hover på diverse objekter endres bakgrunnen. Vanlig cursor skjules dersom dette er mulig, slik at kun animasjon vises.

 

Men, er det ikke trolig at noen har gjort dette tidligere (eller sett et eksempel på dette), og eventuelt har en link? På forhånd takk. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke CSS "cursor: url('crap.cur'), pointer;" fungerer crossbrowser så er jeg redd du er nødt til å gjøre en superhack (dog, ifølge w3schools.com skulle dette fungert på alt etter IE4, FF1, N6). Men du må huske på å ha en liste med alternativer, med fallback på siste item (pointer). Det er mulig Safari nekter å sette cursor hvis den ikke har fallback for å forhindre ev. skjuling av cursor.

 

Det jeg prøver å si er at Safari kan ha problemer med "cursor: url('crap.cur');" men at den aksepterer "cursor: url('crap.cur'), pointer;".

 

Dessverre er det (såvidt meg bekjent) umulig å 'skjule' cursor, så det å hekte en div på cursor vil se ganske teit ut med vanlig cursorgfx som overlapper den animerte gif'en.

Endret av bonedawg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...