Gå til innhold

Fiskekort – når trengs slikt?


Anbefalte innlegg

Planlegger en kort tur på Hardangervidda om et par uker. Tanken er egentlig bare å parkere så vi har noen vann innen overkommelig gangavstand, og bli der i en dag eller to. Har noen oversikt over hva som må betales av eventuelle fiskekort, fiskeravgift etc.?

 

Jeg har lest reglene for fiskeravgift, der står det mye kryptisk om laks i vassdrag og annet jeg ikke skjønner meg på, men tror jeg skal kunne kaste ut en dupp uten å måtte betale noen slik avgift. Å gjøre det samme uten å ha kjøpt fiskekort er kanskje ikke like lurt? Setter pris på om noen kan gi meg hint om ressurser for å finne ut av dette, hva vi evt trenger å planlegge før vi drar osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fisketrygdeavgift betaler du om du skal fiske etter sjø-ørret eller laks. Det trenger du neppe på hardangervidda ;)

Men fiskekort trenger du om du er mellom 20 og 67 år og fisker på statsgrunn (statskog).

 

http://www.inatur.no/infopages/00/27/24/79...muligheter.html

 

Laster du ned kart fra inatur ser du hvilke områder som er statskog og hvilke områder som er eid av grunneiere. Skal du fiske utenom statskogs område må du forhøre deg med grunneiere, postkontor eller sportsforretning i det området du skal fiske.

 

Skitt fiske!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...