Gå til innhold

Bilderedigerings-program til tante


Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter et bildebehandlings-program som er enkelt å bruke, samtidig som man har greit med funksjonalitet.

 

Gjerne et program man kan stille kontrast, ta utskjæringer, endre størrelse, noen fiffige effekter, og muligens sånn at man kan lage fotoalbum.

 

 

Jeg synes ikke Photoshop er enkelt nok å bruke. Noen som har noen tips til et passende enkelt program?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje Picasa er tingen (http://picasa.google.no/). Det er på norsk, og er veldig intuitivt. Og gratis så klart.

 

jeg anbefaler picasa til alle som spør. Rett og slett fordi det er så enkelt at jeg ikke får en hel masse spørsmål om hjelp.

 

Fungerer fint så lenge det ikke er avanserte ting man skal gjøre. Min far som er passert 70 bruker dette, hovedsaklig til crop og oppretting av bilder, + konvertering til sort hvitt. Med gmail konto er det også enkelt å laste opp bilder på nett.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler -ikke- picasa fordi det kan virke noe forvirrende med tanke på måten det henter inn og sorterer bilder.

 

Anbefaler heller faststone sitt visning og bildebehandlingsprogram. Det har støtte for nesten alle typer redigering, og har også mulighet for RAW.

 

Programmet er svært populært og er gratis.

 

Link: http://www.snapfiles.com/reviews/FastStone...toneviewer.html

Lenke til kommentar

Ingenting galt med Adobe Photoshop Elements...:-)

 

Men det kommer jo helt ann på hva "tante" kan fra før da.

 

Hvis "tante" er en supererfaren digitalfotograf med mange års fartstid ville jeg nok anbefalt Adobe Photoshop CS4. Eller kanskje Adobe Lightroom kunne vært noe. Det er bra det...

 

Hvis "tante" er nybegynner er det som sagt ingenting feil med PS Elements...

 

Det spiller altså ingen rolle om det er tante, onkel, bestefar, bestemor, sønn, datter, mamma, bror, søster eller andre slektninger/venner. Det betyr mye mer hvilken interesse/kompetanse den har som du skal anbefale noe til...

Endret av rogkas
Lenke til kommentar
Det spiller altså ingen rolle om det er tante, onkel, bestefar, bestemor, sønn, datter, mamma, bror, søster eller andre slektninger/venner. Det betyr mye mer hvilken interesse/kompetanse den har som du skal anbefale noe til...

Sant, tenkte at det var en selvfølge at det var ganske lavt nivå - men det er jo ingen selvfølge :)

 

Men nivået er altså veldig lavt, hun har kun brukt PC til nettsurfing og kabal tidligere. Men jeg har iallefall noen tips om programmer som er verdt et forsøk, så jeg skal teste ut de forskjellige og se hva jeg synes selv :)

 

Takker for tips, bare å komme med flere forslag om dere mener det er noe mer som bør tilføyes :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...