Gå til innhold

BK: Nygård i Bergen (by night)


Anbefalte innlegg

Eg prøvar meg på nytt i bildekritikken. Biletet er frå Bergen, ved Nygård, og er teke i forbindelse med testing av innkøpt stativ. Eg er nybyrjar i fotofaget så det er berre å slakte i veg (så lenge det er konstruktiv slakt :)). Eg er sjølvsagt ute etter å vite kva som kan gjerast betre.

 

Bileta er justert litt i GIMP.

 

Legg ved to versjonar; svart-kvitt og fargar. Fortel gjerne kva som funkar best.

 

Exif:

 

 

Camera: Nikon D40

Shutter time: 6s

Aperature: F10

ISO speed: 200

Focal length: 18.0 mm

35 mm focal length: 27.0 mm

Lens: 18-55 mm F3.5-5.6

Flash: No flash

Whitebalance: Manual

 

 

 

post-131707-1243862855_thumb.jpg

 

post-131707-1243862870_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

Bildet er til dels for mørkt og inneholder ikke noen spesielt interessante elementer.

Skarpheten ser det ikke ut til at det er så alt for mye å si på, men horisonten virker litt skeiv. Som sagt. Det som trekker mest ned er mangelen på innhold i bildet. Av de to versjonene, falt fargeversjonen best i smak forresten. =)

Lenke til kommentar
Bildet er til dels for mørkt og inneholder ikke noen spesielt interessante elementer.

Skarpheten ser det ikke ut til at det er så alt for mye å si på, men horisonten virker litt skeiv. Som sagt. Det som trekker mest ned er mangelen på innhold i bildet. Av de to versjonene, falt fargeversjonen best i smak forresten. =)

 

Når eg les kritikken din, og ser på biletet igjen, så må eg faktisk seie meg einig. ;)

 

Er det forresten ein enkel måte å få vekk "stjernene" rundt lysa frå lyktestolpane?

Lenke til kommentar

Synes det mangler litt her også, men begge bildene var fine, liker fargen på himmelen, som går fra lys blå til mørkeblå, neste gang kan du forsøke å ta fotografi fra samme plass litt tidligere på kvelden, for å få det litt lysere, men fortsatt ha kontrasten mellom lys og mørk himmel. Mer av dette!

 

Når det gjelder hvilke av de to versjonene som var best, synes jeg de står på cirka samme nivå. Men fargeversjonen er best hvis du vil formidle nattefølelsen, og får frem flere detaljer.

 

Men siden de fleste detaljene er lys mot mørkt, er svart-hvitt-fotoet passende også.

 

Begge bildet hadde generelt blitt bedre hvis det hadde vært noe som hadde skjedd. F.eks en mann ved kaia, en rekke med biler på brua, en bilist som tar tissepause på brua, eller en liten båt som farer forbi.

Endret av BorN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...