Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Økonomistyring eksamen, VG2


Anbefalte innlegg

Utifra forbredelsesarket ser det ut som det kan bli en grei eksamen. Hadde kanskje forventet en miljøoppgave som siste del, men tydligvis ikke.

 

Noen som har noen tanker eller info rundt siste del? Lenker eller eventuelt erfaringer.

 

- Sett deg inn i temaet næringsliv og samfunn, særlig knyttet til arbeidsbetingelser/rammevilkår i frisørbransjen.

 

Jeg er noe usikker på hvilke kompetansemål de ønsker å prøve her, må vel være fra kapittel 1 og 2?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er vell ikke den eneste som hadde regnet med å få en miljøoppgave istedenfor den der.

 

Jeg kan ikke si at jeg finner noen spesifike arbeidsbetingelser/rammevilkår i frisørbransjen noen steder jeg men... Elendig oppgave spør du meg...

Lenke til kommentar

Syns oppgaven med føring av regnskap ser litt spesiell ut, med tanke på at dette er et nyoppstartet firma som bare har eksistert i en måned når vi bare skal føre regnskap for desember. Hvis vi på grunnlag av dette skal analysere regnskapet kan rentabilitetstallene bli noe merklige. Ellers kan jeg forøvrig si at den siste oppgaven var litt spesiell, men tror selv at det gjelder lover og regler, etiske krav og miljøkrav.

Lenke til kommentar

Kan ikke helt si jeg forstår meg på den siste oppgaven jeg heller. Spørsmålet er jo om de kommer til å spørre basic om arbeidsbetingelser for å sjekke om du har fått med deg det grunnleggende, eller om det er veldig rettet mot frisørbransjen. Fant ihvertfall denne linken, som kanskje kan være til hjelp!

 

http://www.regelhjelp.no/Templates/Bransje...x?bransjeid=965

 

Lykke til i morgen!

Lenke til kommentar

Lurte på om noen her kunne forklart meg når "2500 betalbar skatt, ikke utlignet" dukker opp og hvor jeg skal føre det (kom med eksempler, takk ;) )?

 

Jeg lurer også på annen påløpt kostnad (skyldig rente) og avsatt utbytte.

 

resten ser helt ok ut.

 

men om noen kunne forklart meg 2960 annen påløpt kostnad (skyldig rente), 8920 avsatt utbytte og 2500 betalbar skatt, ikke utlignet skal bli ført henn, og når de dukker opp, så hadde jeg blitt veldig takknemmelig siden eksamen er i morgen og jeg har ikke peiling hvor og når de tingene dukker opp (vell, bare 8920 avsatt utbytte seff, men vet ikke hvordan det skal føres)

 

 

 

trenger hjelp :(

 

 

hvis noen gidder å vise det i en regnskapsfil eller bare vise meg en annen side hvor de viser det hadde vært greit, JEG ER DESPERAT ;_;

Endret av citizenerasedz
Lenke til kommentar
Lurte på om noen her kunne forklart meg når "2500 betalbar skatt, ikke utlignet" dukker opp og hvor jeg skal føre det (kom med eksempler, takk ;) )?

 

Jeg lurer også på annen påløpt kostnad (skyldig rente) og avsatt utbytte.

 

resten ser helt ok ut.

 

men om noen kunne forklart meg 2960 annen påløpt kostnad (skyldig rente), 8920 avsatt utbytte og 2500 betalbar skatt, ikke utlignet skal bli ført henn, og når de dukker opp, så hadde jeg blitt veldig takknemmelig siden eksamen er i morgen og jeg har ikke peiling hvor og når de tingene dukker opp (vell, bare 8920 avsatt utbytte seff, men vet ikke hvordan det skal føres)

 

 

 

trenger hjelp :(

 

Betalbar skatt er knyttet til skattekostnaden og skattebetaling. Den skal avsluttes mot balansen. Det er en gjeldskonto og avsluttes således mot kredit (siden du betaler skatten neste år). Får du for eksemepl beskjed om å føre skattekostnaden skal den på debet skattekostnad og kredit betalbar skatt. Siden det er en nystartet bedrift trenger du heller ikke å bekymre deg over for lite/mye beregnet skatt fra fjoråret og således burde føringene være greie.

 

Avsatt utbytte kontoen regner jeg med hører sammen med 2'er kontoen avsatt utbytte, og skal vel føres på samme måte som årsoverskudd.

 

Bilag knyttet til 2960 blir trolig et enkelt intern bilag og burde ikke by på så store problemer.

Lenke til kommentar
Lurte på om noen her kunne forklart meg når "2500 betalbar skatt, ikke utlignet" dukker opp og hvor jeg skal føre det (kom med eksempler, takk ;) )?

 

Jeg lurer også på annen påløpt kostnad (skyldig rente) og avsatt utbytte.

 

resten ser helt ok ut.

 

men om noen kunne forklart meg 2960 annen påløpt kostnad (skyldig rente), 8920 avsatt utbytte og 2500 betalbar skatt, ikke utlignet skal bli ført henn, og når de dukker opp, så hadde jeg blitt veldig takknemmelig siden eksamen er i morgen og jeg har ikke peiling hvor og når de tingene dukker opp (vell, bare 8920 avsatt utbytte seff, men vet ikke hvordan det skal føres)

 

 

 

trenger hjelp :(

 

Betalbar skatt er knyttet til skattekostnaden og skattebetaling. Den skal avsluttes mot balansen. Det er en gjeldskonto og avsluttes således mot kredit (siden du betaler skatten neste år). Får du for eksemepl beskjed om å føre skattekostnaden skal den på debet skattekostnad og kredit betalbar skatt. Siden det er en nystartet bedrift trenger du heller ikke å bekymre deg over for lite/mye beregnet skatt fra fjoråret og således burde føringene være greie.

 

Avsatt utbytte kontoen regner jeg med hører sammen med 2'er kontoen avsatt utbytte, og skal vel føres på samme måte som årsoverskudd.

 

Bilag knyttet til 2960 blir trolig et enkelt intern bilag og burde ikke by på så store problemer.

 

 

Tusen takk<3333333 du reddet livet mitt nå (føles iallefall som det!)!!!

Lenke til kommentar

Forøvrig vil føring knyttet til skyldig renter, påvirke rentekostnadskontoen. En økning vil gi en kredit føring på skyldige renter og debet på rentekostnader. Og omvendt dersom skyldige renter minker.

Endret av Alyo
Lenke til kommentar

Er det noen som kan hjelpe meg med muntlig oppgave i økonomistyring ????

 

OPPGAVE 3

 

TEMA

 

PÅL&PIA FRISØR AS startet frisørsalong i saprsborg 1 des 2008. Salongen er sentralt beliggende i byens gågate. Pål og Pia nilsen arbeider selv som frisører. I tillegg har bedriften en ansatt frisør på heltid og en på deltid i 50 %.

 

 

KALKULASJON:

 

Til vask og klipp går det i gjennomsnitt med sjampo, balsam, gele o.l. for kr 20 ekskl. mva. Den gjennomsnittlige timelønnen er 130 kr. I tillegg kommer sosiale kostnader på 40 %. Bedriften regner i gjennomsnitt med å selge 600 klipp og vask per mnd. Bruk ellers regnskapstallene fra mai for å finne de andre kostnadene. Bedriften ønsker 40 % fortjeneste.

 

- Utarbeid en kalkyle for vask og klipp, og begrunn valget av metode.

 

I den siste tiden har det dukket opp to frisørsalonger som tilbyr klipp for 300 inkl. mva.

 

- Beregn hvor lavt salongen kan gå i pris pr klipp for å møte denne konkurransen, og vurder hvilke følger dette vil kunne få for lønnsomheten til bedriften.

 

 

Regnskapet til PÅL&PIA FRISØR AS viser dette resultatet for Mai 2009:

 

Salgsinntekt, diverse varer 32 000 kr

Salgsinntekt, klipp, vask, farging og lignende 270 000 kr

Sum salgsinntekter 302 000 kr

Varekostnad 30 000 kr

Lønnskostnad 125 000 kr

Avskrivning 2 000 kr

Annen driftskostnad 28 000 kr

Sum driftskostnader 185 000 kr

Driftsresultater 117 000 kr

 

 

 

HÅPER PÅ KJAPT SVAR.. TRENGER VIRKELIG HJEEEEELP!!

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...