Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsikring til ATV?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei :)

Jeg har en Bakus yh260 250cc. Den betaler jeg 900,- i året da jeg kun har ansvarsforsikring, som man er pliktet å ha.

Skulle jeg hatt mot tyveri,hærværk osv. hadde jeg havna på 4700,- i året.

Da dette er en kina atv og jeg ga 8000,- for den er ikke det aktuellt for meg.

 

Men du sier du ikke har bil lappen, og da kan du kun kjøre 50cc med mopedlappen (mulig traktorlappen). Disse er selfølgelig billigere å forsikre, omregistrere osv,

Min er registrert som tung motorsykkel og blir dyrere, og kan kun kjøres med bil lappen, ikke motorsykkellappen da dette er tung motorsykkel med 4 hjul.

Håper dette hjalp deg litt ;)

 

-edit- det er en 2006 mod.

Endret av thoomas82
Lenke til kommentar

Jepp, jeg har bare mopedlappen (M146), så jeg kan desverre bare kjøre 50 ccm...Men grunnen til at jeg tenker på å skaffe meg en ATV er for å kunne komme seg fra A til B og for å kunne ta seg en slappe-av tur når jeg føler for det;) Litt luft under vingene når sommerens hete setter inn...

 

Jeg har hatt scooter, men solgte den før jul...Denne gangen tenkte jeg at jeg ville prøve noe nytt. Jeg er ei jente, men driter i om ATV er mer gutteaktig...Girls just wanna have fun!;P

 

Men en forhandler jeg snakket med sa at grensen for vekt på kjøretøyet ble utvidet etter fylte 18 år (under 18; maks. 150 kg)...Noen som vet om det stemmer?

Lenke til kommentar

De fleste veier jo under det da:) atv er digg det. spess på vintern;)

 

minuset er at du lukter mer bensin av å kjørt atv en scotoer da motorn er under deg.

 

 

kjørte atvfra jeg var 16 til 18 og så moped og så scooter i år:P

 

atv er digg det men noe tyngre å kjøre, hardere sete og bruker mer bensin. går også dårligere i bakker orginal.

 

ikke kjøp atv med tommelgass. bør ha vrigass som skootere og mopeder har.

 

Blir sliten i tommelen av å gasse;)

 

 

 

edit: dette er tommelgass:

honda-trx-700xxx-atv-thumb-throttle.jpg

Endret av SnikendeChris
Lenke til kommentar

Mopedregistrert ATV <150 kg kan kjøres av 16-åringer med mopedførerkort. Mopedregistrert ATV >150 kg må man være over 18 år for å kjøre. :)

 

Jeg regner med det er mopedregistrert ATV du er ute etter å høre på forsikring på? Svarer uansett på spørsmålet ditt, sånn i tilfelle du lurer generelt. Kjører 2008 mod Polaris Sportsman 500 EFI Touring, forsikret med full kasko på meg som 23-åring og koster meg 6900 kr i året. Kan da kjøres av personer også under 23 år og uten noen årlig km-begrensning.

 

Litt i forhold til myter du blir servert angående ATV:

 

1. Man blir sliten av å kjøre med tommelgass: Feil.

Leide en Can-Am Outlander 500 Max XT ei helg og kjørte tilsammen 80 mil. Sliten første dagen, aldri lagt merke til det igjen. Er det lovlig å bygge om egentlig?

 

2. ATV er tyngre å kjøre: Riktig.

Man skal dytte rundt på to brede forhjul. Foruten noen nyere Polaris (meg bekjent, kan være fler) som leveres med servostyring så er ATV tyngre å styre. Den gir også mye mer feedback i styret, man får "dobbel" respons fra underlaget.

 

3. ATV har hardere sete: :roll:

Dette varierer stort. Mer er det ikke å si om det. Jeg kjører greit 40 mil på min Polaris og stussen er ikke nevneverdig mør når jeg går av igjen. Jeg har en kompis som kjører GSXF 750 som derimot klager stort.

 

4. ATV bruker mer bensin: Riktig.

Mer luftmotstand, høyere vekt, 1-3 drivhjul ekstra. Min 500 er målt til 0,6-0,7 på mila på variert kjøring. Ikke lite.

 

 

Så kan jeg komme med noen påstander:

Du syns bedre i trafikken på en ATV, altså er den marginalt sikrere. En ATV kan fint brukes i vinterhalvåret, da står mopeden stille. ATVen har god lastekapasitet. ATVen har god fremkommelighet.

 

Slenger på en link til en ganske informativ artikkel ift mopedregistrert ATV: Mopedregistrerte firehjulinger

 

Lykke til med valget ditt! :)

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...