Gå til innhold

Ny sykkel. Hva bør gjøres med den? MTP vedlikehold ol.


LtdEdFred

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har nettopp kjøpt ny sykkel og vil gjerne at den skal holde en stund. Om det er av betydning så er det en MTB. Min forrige sykkel ble behandlet litt dårlig og det synes. Derfor vil jeg være flinkere med denne.

 

Bør jeg gjøre noe med den nå som den er splitter ny for å forhindre skader/slitasje? Har dere andre tips som man burde tenke på i forbindelse med en ny sykkel?

 

Jeg kan nevne at den har dempegaffel foran, hydrauliske skivebremser og Shimano SLX gir hvis det er av betydning angående hva dere kunne komme på av tips.

Endret av Baltazar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har du et utgangspunkt.

 

Og så har du Google.

 

Hvis sykkelen er kjøpt i butikk så bør første service være inkludert i prisen. Når en sykkel er ny vil vaiere strekke seg og du kan oppleve at girene etter noen mil vil fungere dårligere. Dette må etterstrammes. I tillegg kan eikene løsne etter noen mil, men det er ikke like ofte det skjer.

 

Det finnes også vedlikeholdskurs rundt omkring der du kan lære hvordan de viktigste tingene gjøres. F. eks. bør hydrauliske bremser luftes en gang i året, og dette må man ha spesialverktøy til.

 

Så sett gjerne sykkelen inn på service før sesongen starter.

 

Jeg vasker sykkelen etter bruk med varmt vann og Zalo. Tørker av kjedet og oljer det inn med sykkelolje. Av og til renser jeg kjedet med kjederens fra Biltema. Alternativt kan diesel brukes til dette formålet.

Lenke til kommentar
Hvis sykkelen er kjøpt i butikk så bør første service være inkludert i prisen. Når en sykkel er ny vil vaiere strekke seg og du kan oppleve at girene etter noen mil vil fungere dårligere. Dette må etterstrammes. I tillegg kan eikene løsne etter noen mil, men det er ikke like ofte det skjer.

 

Jeg vasker sykkelen etter bruk med varmt vann og Zalo. Tørker av kjedet og oljer det inn med sykkelolje. Av og til renser jeg kjedet med kjederens fra Biltema. Alternativt kan diesel brukes til dette formålet.

Vasker du den etter hver gang du bruker den? Kjederens fra Biltema skal jeg huske. Takk for linken.

 

 

Dette er hva jeg kommer på for øyeblikket:

 

Når du ikke bruker den, la den stå inne.

Smør opp wire og sånt med med silikon.

Bruk smøremiddel for kjede med teflon.

Løs opp smuss og sånt på sykkelen med citrus spray.

Jeg har dessverre ingen mulighet til å la den stå inne. Hvertfall ikke før sesongen er over. Kanskje jeg kan få most den inn under trappa :S, men å få den oppp og ned den trange trappa hver dag blir et slit.

 

 

 

 

Takk for tipsene til deg også Kcncimp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...