Gå til innhold

Krav for å ta del i fellesgjeld.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Hvis banken ikke vil gi meg lån på mer enn en million. Hvordan blir det da feks hvis jeg vil kjøpe en leilighet til 500 000kr med en fellesgjeld på en million (totalpris 1.5 millioner). Er det da bare tut og kjør eller vil banken og/eller borettslaget nekte meg å kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når banken gir deg finansieringstilbud på kr 1.000.000,- innebærer dette at evt fellesgjeld trekkes fra denne summen. I ditt tilfelle betyr det at du går over finansieringstilbudet med kr 500.000,-. Hvis megler sjekker finansieringen når du legger inn bud, vil banken si at de ikke kan bekrefte denne finansieringen. Dersom du ikke har lagt inn forbehold om finansiering, vil du få problemer. Leiligheten må da selges på dekningssalg, der du mest sannsynlig vil tape penger.

Endret av learntofly
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for svar (beklager sen respons fra meg).

 

Hva er fordelene og ulempene med størst %andel fellesgjeld kontra størst %andel egenkapital. Feks en Leilighet som har en verdi på 1.5 mill. Hva er best, 500k i huslån og resten i felles, eller 1mill i huslån og resten i felles?

Lenke til kommentar

Husker jeg riktig fikk to økonomer en gang nobelprisen i økonomien for å finne optimal finansieringsform for et selskap (optimalt med tanke på størst verdi).

 

Hvis renten er den samme og betingelsene på lånet er likt så burde det ikke ha noen rolle.

 

Fordel med fellesgjeld var før finanskrisen at rente ofte var gunstigere enn ditt private banklån. Nå er det ikke uvanlig at borettslagets lån (fordi det kommer inn under næringsllån) har en høyere rente enn ditt private lån.

 

Har vansker med å se de helt store fordelene med fellesgjeld.

Lenke til kommentar

Hadde det vært meg så hadde jeg prøvd å hatt mest mulig i egen gjeld og ikke fellesgjeld.

 

Det er en god begrunnelse for det og det er at du da betaler mer til deg selv enn til borettslaget over tid. Tenkt deg at du skal bo der i 10 år før du skal flytte. Ønsker du at du har puttet mest mulig inn av dine egne penger inn i borettslagets gjeld eller ønsker du at du har puttet mer inn i din egen gjeld slik at du har betydlig større egenkapital når du skal flytte? For meg så er det en lett sak å si at jeg ønsker å ha egen gjeld som jeg kan nedbetale slik at min egenkapital økes isteden for å betale ned gjeld for et borettslag som jeg ikke skal bo i resten av livet mitt i og la andre få et ferdig nedbetalt huslån i borettslag ;)

 

Men det er min mening.

Lenke til kommentar
For meg så er det en lett sak å si at jeg ønsker å ha egen gjeld som jeg kan nedbetale slik at min egenkapital økes isteden for å betale ned gjeld for et borettslag som jeg ikke skal bo i resten av livet mitt i og la andre få et ferdig nedbetalt huslån i borettslag ;)

Alle i et borettslag har en forhåndsbestemt andel, så når man betaler ned fellesgjeld betaler man på sin bestemte andel av fellesgjelden, ikke fellesgjelden generelt. Det er bare hvis borettslaget som helhet går konkurs at alt blir blandet sammen. Det er derfor fellesgjelden pr. leilighet bør være så lav at et tvangssalg alltid vil skje til en høyere pris enn gjelden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...