Gå til innhold

Hvordan er utsiktene for SSD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tittet litt på solid-state disker, men tenker at de er litt dyre, og har litt lav lagringskapasitet. Hvordan er utsiktene for pris fremover? Vil de synke raskt?

Jeg ser etter 2,5" intern S-ATA harddisk, helst 124GB. Noen som vet om noe knalltilbud?

Hilsen Sondre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SSD-priser er i ganske kraftig fall. Siden juli/august i fjor har prisen pr GB (for SSD med bra ytelse) blitt redusert til 1/4. Prisene ser ut til å stagnere noe nå, og vil nok ikke synke så mye før til høsten (20-30% prisreduksjon kanskje?). Når flere NAND-produsenter flytter produksjonen sin til neste produksjonsteknikk (lavere nm) vil prisene falle videre ganske fort vil jeg tro.

Når det gjelder ytelse vil nok IOPS holde seg i området som Intel x25-M, og båndbredde vil nokk øke til 250/200 som standard på nye enheter som kommer ut. Alså ikke noen dramatisk ytelsesøkning i umiddelbar fremtid for "mainstream" 2,5" SSDer. Til høsten er det mulig vi får se SSDer med høyere ytelse og SATA3 eller PCIe nå mainstream, sansynligvis med hastigheter rundt 300-600MB/s, men dette er mer vage formeninger og synsing enn anonserte enheter.

OCZ har lansert (high-end)"mainstream" PCIe SSD allerede (rundt 500-600MB/s båndbredde), men prisen på disse er noe høy. Trancend har svart med pressemelding om en PCIe SSD som skal komme til sommeren med ca 1000MB/s maks båndbredde, ukjent prisnivå.

Rådet blir alså: Enten gå for Vertex/ultradrive, Summit/samsung/corsair p256, eller Intel x25-M nå, eller vent til senhøsten/vinteren og kjøp en raskere og billigere SSD da.

Kjøper du en av førstnevnte SSDer nå vil de miste ca halve verdien sin til jul, men du vil fortsatt ha ytelse av en annen klasse enn harddisker. Hvis du har en PC til 15.000, eller bruker mer enn 5-6 timer på maskinen om dagen kan det rettferdigjøre investere investeringen i SSD nå, eller hvis du har mye penger å bruke selvfølgelig:P

Hvis ikke burde du nokk vente til senhøsten/vinteren, da det ligger i kortene at det vil komme en del godbiter utover.

Skrevet

Takker for godt svar^^

Er snakk om en rimelig SSD til min MacBook, og siden jeg begynner ved universitetet til høsten, ser jeg ingen grunn til å bruke for mye penger:P

Skrevet

Avhengig av hvor mye du skal ha på den, så burde vell en 60GB Supertalent Ultradrive (1800kr?) gjøre susen. Skikkelig god ytelse både random og sekvensielt, og uten problemer med "hiccups" som OCZ Core hadde. Du får alså ytelse bedre enn Raptorer i RAID i den bærbare maskinen din ;)

Skrevet

Skulle gjerne hatt over enn 100GB da. MacBooken er min eneste maskin, og det er merkelig hvor mye jeg egentlig føler behov for å lagre på den:P

Vet du hvor stor forbedring ytelsesmessig en mac vil kunne få med SSD? Jeg har 4GB RAM hvis det har noe å si. Og hvordan påvirker SSD batteritiden på en bærbar? Det er kanskje skjermen som er den store skurken når det kommer til strøm?

Skrevet

Når det gjelder strøm, så snakker vi maksimalt om 1W spart med SSD vs HDD, og med tanke på hele strømforbruket er dette bare noen få prosent. Men du vil få gjort en del mer i løpet av batteritiden siden SSD yter mye bedre enn HDD.

Du får jo Ultradrive i 128GB også, IT24 har 3 på lager til 3100kr nå.

Hvis du synes dette er lite kapasitet, så kan du jo kjøpe deg en ekstern 2,5" harddisk og bruke den til å lagre media på, mens du har programmer og ting du arbeider med på SSDen.

Skrevet

Takker for hjelpen. IT24 var utsolgt nå.

Jeg har en ekstern harddisk, og jeg får se om ikke den vil bli brukt i større grad når jeg flytter på hybel til høsten. Så får jeg vurdere deretter hvor stort behovet for SSD blir^^

Vennlig hilsen Sondre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...