Gå til innhold

Ny PC (sjolbygging). Vil dette spille sammen?


Anbefalte innlegg

Hepp,

 

Diller med et ny pc da dell'en min begynner aa bli ubrukelig (hvis den ikke alltid har vaert det).

 

Jeg hadde planer om aa kjore pc-byggeren til komplett, men jeg var ikke fornoyd med noen av kabinettene. Var alltid et som manglet noe, eller hadde noe crap jeg ikke likte. Det kabinettet som falt i smak til slutt var silverstone fortress, men aa faa komplett til a putte alt det jeg vil ha inni dette kabinettet ble vanskelig. Saa, da blir det plan B, jeg bygger sjiten selv.

 

Saa, her er handlelisten. Jeg skal bruke den for det mest til gaming og video-redigering (i den rekkefolgen). Jeg er temmelig sikker paa at dette vil spille sammen, men jeg poster her for aa faa en sanity check og tips fra andre som har bygget pc selv.

 

Alt sammen er plukket ut faar aa faa ned stoyniva (>20-22db).

 

Handleliste: https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=98409

 

Noen sporsmaal:

 

1) Har jeg valgt riktig CPU vifte?

 

2) Trenger jeg en 750W? Eller holder det med 650W? Er vanskelig aa finne eksakt forbruk paa alle komponentene aa regne det ut. Men noen har kanskje gjort det?

 

3) Er det noe jeg har glemt? Trenger jeg noe ekstra for aa faa satt alt dette samme (uten om verktoy?) :-)

 

Takker!

 

Edit:

 

Fikset handleliste link

Endret av kondyj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen anelse jeg, ikke mulig å se handlelisten din etter som det er kun du som har adgang til handlevognen din. Kan du liste opp hva du har bestilt/kjøpt?

 

 

Ups..var da krysset av for lesbar for alle? Her er listen:

 

Produkt Antall Pris/stk. Rimeligste forhandler Linjesum

Asus P6T Deluxe 2194,- Amentio 2194,-

Corsair TX 750W 934,- Amentio 934,-

Corsair XMS3 TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB) 849,- Komplett.no 849,-

Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer 560,- Datakjeden 560,-

Intel Core i7 920 2190,- it24.no 2190,-

Noctua NH-U12P SE1366 589,- MPX 589,-

Seagate Barracuda 7200.11 1 TB 710,- Pixmania 710,-

Silverstone SST-FT01 1785,- Komplett.no 1785,-

Western Digital VelociRaptor 150 GB 1323,- Pixmania 1323,-

XFX GeForce GTX 285 2757,- Amentio 2757,-

 

Rimeligste totalsum 13891,-

Lenke til kommentar

Hei! Slenger inn noen kommentarer

Intel Core i7 920 og Asus P6T Deluxe = dyrt!! Men det er vel en naturlig følge av Core i7 og det å være early adopter av ny arkitektur. Regner med du har tatt stilling til pris/ytelse for i7 kontra Core 2 / Phenom II

 

Corsair TX 750W : Noen Corsair'er er stillere enn andre, vet HX er bygget av Seasonic og er kjent for å være stillegående. Vet ikke med TX, men google er vår venn.

 

 

Noctua NH-U12P = naijs

 

Seagate Barracuda 7200.11 1 TB = bråkete, tror jeg... Western Digital Green er STILLE :)

Silverstone SST-FT01 er pent. Selv er jeg en fan av Antec (minus viftene som følger med) på grunn av gunstig konstruksjon mtp støy. Vet ikke hvordan Silverstone klarer seg sånn sett?

 

Western Digital VelociRaptor 150 GB kan med fordel slenges i støydempende kabinett :-)

 

XFX GeForce GTX 285 = power! Sjekk reviews rundt om med tanke på støynivå! Noen kort kan ha bedre kjøleløsninger og/eller bedre viftestyring. 20-22dB er litt tullete tall, i tester av ulike skjermkort måles langt høyere dB-nivå enn det. Se uansett etter den relative forskjellen i dB mellom ulike kort, absoluttverdien er uinteressant pga. varierende oppsett ved støymålinga...

Lenke til kommentar

1) Har jeg valgt riktig CPU vifte?

- Ja. http://www.noctua.at/main.php?show=product...d=24&lng=en Passer på sokkelen, og Noctua NH-UP12 er en bra vifte.

 

2) Trenger jeg en 750W? Eller holder det med 650W? Er vanskelig aa finne eksakt forbruk paa alle komponentene aa regne det ut. Men noen har kanskje gjort det?

- Vil tro at du kunne dratt det systemet med 650W og kanskje også 520W, gitt PSU av god kvalitet. Det er uansett ikke feil å velge en PSU med litt ekstra å gå på.

 

3) Er det noe jeg har glemt? Trenger jeg noe ekstra for aa faa satt alt dette samme (uten om verktoy?) :-)

- Verktøy, nei. Du kommer i mål med stjerneskrujern. Ellers regner jeg med du har skjerm/tastatur/mus. Noen vil kanskje foreslå at du kjøper fancy kjølepasta, men følger med ok pasta. Og, vær sikker på at du har KA-kabel :-) Den fra stikkontakt til psu. Kjipt å mangle noe så banalt. Som nevnt kan det være støymessig lurt med et HDD støydempende kabinett til Raptoren. F.eks. Zalman ZM-2HC2

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takker for bra tips og til Androish for riktig link.

 

"Intel Core i7 920 og Asus P6T Deluxe = dyrt"

 

Ja, jeg vet. Men mitt motto naar det gjelder gaming er at slaar jeg ikke kidsa naar det gjelder cola reflekser saa skal jeg knuse dem paa hardware :-)

 

"Corsair TX 750W"

 

Her har du et poeng. En ulempe med silverstone kabinettet er at det blir litt trangt om plassen og jeg trodde at TX var moduler, men det er det HX'en som er. Saa, jeg bytter den ut med HX. Men jeg blir litt gal naar det gjelder bilder av denne PSU'en. Hvor er egentlig vifta?

 

http://www.komplett.no/img/p/400/460922.jpg

http://images.tweaktown.com/imagebank/cors...50_psu_full.jpg

 

Jeg antar den kan installeres med vifta ned eller opp alt etter kabinettet? Slik jeg ser paa bildene saa maa skriften vaere opp ned pa en side naar den er riktig paa den andre.

 

"Noctua NH-U12P = naijs"

 

Ja, men marketing avdelingen maa vaere fargeblind.... dem er utrolig stygge.

 

"Seagate Barracuda 7200.11 1 TB = bråkete, tror jeg"

 

Ok, skal sjekke litt rund det. Den green greia ekke noe gal paa pris.

 

"Silverstone SST-FT01 er pent. Selv er jeg en fan av Antec (minus viftene som følger med) på grunn av gunstig konstruksjon mtp støy. Vet ikke hvordan Silverstone klarer seg sånn sett?"

 

Mye er gjort for aa dempe stoy paa dette kabinettet, og ja det er et lekkert kabinett. :-)

 

"XFX GeForce GTX 285 = power!"

 

Jepp, det er nok forskjell paa stoynivaa ved enkelte komponenter. Maa ofre noe her og ta igjen noe der.

 

"Vil tro at du kunne dratt det systemet med 650W og kanskje også 520W, gitt PSU av god kvalitet. Det er uansett ikke feil å velge en PSU med litt ekstra å gå på."

 

Jeg saa at corsair hadde en PSU utregner paa siden sin, og den sa at jeg kunne faa dette til aa gaa rundt med alt ned til 550W, men da kan jeg ikke leke meg med noe overklokking...noe jeg kanskje vil leke med. Saa jeg tror jeg gaar for HX750W.

 

"Og, vær sikker på at du har KA-kabel :-)"

 

Hehe..bra tips, er en slik triviell sak som blir facepalm naar du er ferdig med aa skru.

 

"om nevnt kan det være støymessig lurt med et HDD støydempende kabinett til Raptoren. F.eks. Zalman ZM-2HC2"

 

Ah, fancy..skal titte paa den.

 

Takker!

Lenke til kommentar

Lykke til :-)

 

PSU monteres med vifta ned ja, men hvis jeg ikke husker feil, er det fint mulig å montere psu-er opp/ned også. Jeg har selv en Corsair HX520 (modulær ja! kjekt). Hos meg røk kulelager i vifta. Etter litt leting på SilentPCreview.com fant jeg hvilke vifter som kan brukes i psuen (mtp hvilke spenninger psu leverer ved load/idle). Endte opp med noctua-vifte som ville bli svært stillegående ved disse spenningene. Det ble den, men som du sier er Noctua bra stygge. Blandingen av en fancy, sort Corsair-PSU og beige/krittbrun vifte gjør nok min PSU til en av verdens styggeste :-)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...