Gå til innhold

Lockup når X'en loader i RH7.2!


Anbefalte innlegg

Har nettopp installert RedHat Linux 7.2. Valgte grafisk logon når jeg installa. Problemet er at alt låser seg så fort X'en loader. Tastatur og mus fungerer ikke. Prøver å kille den med Ctrl+Alt+Backspace. Fungerer ikke noe særlig.. men -noen- ganger klarer jeg å kille den. Så logger jeg inn som root i kommandolinja. Mistenker feil mouse config! Så jeg kjører /usr/sbin/mouseconfig. Prøvde å endre litt.. hjalp ikke. Hovedproblemet er egentlig at jeg -sjelden- klarer å drepe X'en når den prøver å loade.. for hvis den loader FRYSER maskina :wink: Har forresten en gammel two-button mus uten rolleknapp. Mistenker som sagt noe å være feil med musa!

 

Har forresten vært litt uheldig og fått installert Linux partisjonene under en Extended partition (som også inneholder D: (NTFS)) Dette kan ha noe å si.. men det klikker ikke før X'en loader. Og det jo først når den loader at man har mus :wink:

 

Noen tips?

 

-På forhånd takk!-

 

_________________

:Hansol 900P [19"]

Amd K6-2 'Chopper' 350 @ 375MHz

Vanlig kjøler m/40x40x10mm @ 5V

2 x 32mb SDRAM @ 75MHz CAS2

WD200BB 20GB 7,200rpm ATA/100

Spraylakkert keyboard (Matt svart!)

 

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-01-22 18:16 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner virkelig ikke dette. Linux'en funker fint helt til jeg skriver "startx" for å starte XWindows. Med en gang jeg gjør det slutter keyboard og mus å svare. Til og med numlock status LED'n på keyboardet slutter å lyse. Nytter ikke med CTRL+ALT+Backspace. Tydeligvis ikkeno liv i keyboard og mus. Men alt loader seg heelt ferdig. Bildet ser fint ut. Klokka på toolbaren tikker og går. Systemet har -ikke- hengt seg.

 

Keyboardet er et standard Hewlett Packard keyboard (engelsk) og musa en gammel 2-button rullemus. Begge er PS/2 (keyboardet har sånn gammel stor PS2, vet ikke hva det heter) Keyboardet funker uten noe tull i consol.

 

Har kjørt /usr/sbin/mouseconfig og /usr/sbin/kbdconfig X antall ganger. Nytter ikke med de forskjellige innstillingene der. Har også kjørt xf86config veldig mange ganger. Har valgt alt riktig. Skjermkortet er et gammelt ET6000 (2mb) PCI som Linux'en finner har en egen spesiell driver til (som jeg selvfølgelig velger). Monitor settingsene er garantert korrekt. Jeg velger forresten å "lagre" (eller hva den gjør) mus configen under /dev/psaux/, som jeg fant ut skulle være riktig når man har PS2 mus. Til slutt blir hele xf86config'en lagra -vellykket!

 

Uansett, keyboard og mus henger heeelt når jeg starter X'en. Har prøvd med annen PS2 mus. Bare for å sjekke. Det fungerte like dårlig. Maskina er en AMD K6-2 350 @ 375MHz (75MHz BUS, som gjør at PCI BUSen blir 37,5MHz, noe som jeg vet er høyt, men det fungerer plettfritt i Win2K) Det med at PCI BUSen er høy skal allikevel ikke ha noen innvirkning på Keyboard og Mus! Lydkortet mitt er et Sound Blaster 16 ISA. Den finner riktig driver til det. Og jeg tester lyden, den fungerer fett.

 

Jeg begynner å gå tom for ideer! Aner ikke hva jeg skal gjøre. Linux partisjonene er slik at ROOT'en er Primary (EXT3) mens BOOT (EXT3) er logical og SWAP'en er også logical.. Kan noen hjelpe? Det hadde jeg -virkelig- satt pris på!! :smile:

Lenke til kommentar

for det første må jeg jo få lov til å gratulere deg med NM i rå maskin.. HVORDAN i effen fikk du råd til det beistet der ?

guess noen er mer fortunate enn andre..

well, anyway my dear sailor-man

kan ta med slackware 8.0 til deg på skolen.

da legger du inn enlightenment-X-brukerinterface, så levde du lykkelig resten av ..øø livet ditt

 

Nemi, the lean mean, ehmm.. pc-machine.. (?)

amd xp 1600+ (bugger lyd og grafikk med HK)

abit kg7

256 mb twinmos ddr-sdram @ cas-2

ati radeon sdr / matrox g450 sdr / voodoo 5 (?)

wd caviar 40gb, 7,2k rpm

ibm 6,4gb, 5,4k rpm

hercules (guillemot) gamesurround fortissimo II

plextor 16x cdrw (ide)

pionerr slot-in 32x cd-rom (ide)

chieftec black dragon bigtower

 

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Ludde på 2002-01-26 19:46 ]

Lenke til kommentar

Har slitt med akkurat samme problemer.Prøv å editere /etc/X11/XF86Config eller XF86Config-4,

Under section inputdevice står det sikkert option device "/dev/mouse" eller noe sånt. Endre dette til "/dev/psaux".

 

Tastaturet kan være i konflikt med lydkortet, var i alle fall det hos meg.(isa)Ta det bort.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-01-27 06:34, Loffe skrev:

Har slitt med akkurat samme problemer.Prøv å editere /etc/X11/XF86Config eller XF86Config-4, Under section inputdevice står det sikkert option device "/dev/mouse" eller noe sånt. Endre dette til "/dev/psaux".


Tastaturet kan være i konflikt med lydkortet, var i alle fall det hos meg.(isa)Ta det bort.


 

Takk for tipset! "Dessverre" har jeg allerede prøvd å lagre mouse config's i /dev/psaux/ (som er det riktige stedet å lagre), leste dette på en webside.. Det fungerte ikke noe bedre :sad: Jeg følte at jeg hade gjort alt. Var litt lei problemene.

 

Derfor har jeg uheldigvis -nettopp- formatert alle Linux partisjonene.. Så Red Hat 7.2 er loong gone. Det var egentlig veldig teit nå fant jeg ut. Formaterte for mindre enn 30 min. siden!! Skulle prøvd det med lydkortet :cry: Okei, SÅ ille er det ikke da.. hehhe..

 

Prøver å legge inn SlackWare 8.0 i skrivende stund. Alt gikk som smurt helt til den skulle finne SOURCE (hvor den skulle lese dataene fra når den installerer). Den finner av en eller annen grunn ikke CD-ROM'en. Det er forresten en HP 10/4/32x IDE brenner. Den fungerte eksemplarisk under RH7.2 installasjonen. Takk for tipset, tar gjerne i mot mer ! :smile:

Lenke til kommentar

Fikk ikke til å legge inn Slackware 8.0 fordi den ikke presterer å finne CD-ROM'en.. Tok ut lydkortet og begynte å legge inn Red Hat 7.2 igjen. Configa alt man må, og starta X'en. Det FUNGERTE :smile: Men nå har jeg ikke lyd da. Det er neste problem, hehe. Prøver å sette i en annen ISA slot jeg..

Lenke til kommentar

Som jeg har forstått har du ISA lydkort som jo ikke er PnP.

Du burde kjøre følgende kommando:

#$pnpdump > /etc/isapnp.conf

da skal Linux probe om det er støtett og lage konfigurasjonfil.Etter det går du gjennom fila og utkommenterer de IRQ, DMA, I/O adresser du skal bruke.Før det sjekker du i /proc om de adressene er ledige.Husk at på slutten utkommenterer siste linje (ACT Y) så at kortet blir aktivert.Når du tilslutt er fornøyd med fila kjør kommando isapnp eller ta en reboot.

 

Have fun!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...