Gå til innhold

Spill-oppbygning og kompatibilitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er noe som har slått meg.

Jeg er av den typen som liker å spille 'eldre' spill fra tid til annen, men er så uheldig å ha en vista pc som jeg ikke kan installere XP på. Jeg skal ikke wine om at ting ikke er kompatible med vista, eller diskutere vista i seg selv i det heletatt i denne tråden, men heller hvordan spillene er laget og programert.

Jeg regner med at de aller fleste her har på ett eller annet tidspunk blitt mer eller mindre irritert over at et spille ikke er kompatibelt med pc'en dems. Enten det er nyere OS, eller oppgradert til 64 bit. Mange spill ser ut til å være designet til å nøyaktig passe det OS'et som er i bruk på den tiden spillet ble utviklet, og får små eller større problemer når det kommer nye OS.

Men det er ett spill som ikke har hatt det, som aldrig har hatt slike problemer. Jeg tenker på World of warcraft. WOW trengte ingen hotfix til vista, selv ikke på tidlige betaversjoner. ingen oppdatering nødvendig til 64 bit heller. WoW er faktisk så simpelt at jeg kan kopiere installasjons mappen fra en pc til en annen uten at det spiller noen som helst rolle for spillet. Jeg kan også kjøre dualboot på en maskin, og installere spillet på vista 64 bit, restarte pc'en til xp 32 bit og starte den den installasjonen direkte ut fra programfiler mappen til vista partisjonen. jeg kan kopiere installasjonen min til en minne penn og starte spillet fra hvilken som helst maskin, direkte fra usb.

Hvorfor kan wow dette, og så få andre spill? (fra hva jeg har hørt har alle Blizzard spill denne egenskapen)

Hva gjør Blizzard anderledes enn andre utviklere?

Og hvorfor utvikler ikke alle spillene sine på denne måten?

Det er nok flere enn meg som har kjent frustrasjonen av å måtte installere et OS bare for å spille favoritt spillet fra 4-8 år siden, og jeg føler at frustrasjonen øker når jeg ser spill utviklere klarer å lage spill som er uten kompatibilitets problemer.

Er utviklerne late, eller er det mer som ligger bak?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aNZFa3
Skrevet

WoW kan dette, fordi den er ikke avhengig av registernøkler i registeret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...