Gå til innhold

excel - finne verdi på siste celle med verdi ulik 0?


Anbefalte innlegg

Jeg holder på med litt formler for å gjøre mitt excel-ark litt mer oversiktelig. Nå har jeg derimot et lite problem. Jeg står i ei vilkårlig celle i kolonne G, og vil søke oppover i rada for å finne siste celle som hadde en verdi ulik 0. Er dette mulig? Jeg prøver å unngå å bruke makroer, da disse ikke støttes av Excel:mac 2008.

 

 

Eksempel: celle G9-G34 inneholder tallet 0. mens G2 inneholder "0,5" og G8 inneholder tallet "-1". Hvordan kan jeg da i kolonne H34 finne verdien på den siste cella i G som hadde noen verdi? Det vil isåfall bli celle G8 med verdien "-1" i dette tilfellet.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beklager, tenkte ikke over at det var relevant. Bruker norsk excel 2007/engelsk excel 2008 :)

 

 

Orker du forsøke forklare hvorfor den der vil fungere? Jeg så nemlig på denne funksjonen tidligere, men skjønte ikke helt hvordan søkeverdien skulle settes. Hvorfor vil en søkeverdi på "2" finne det jeg er ute etter? Samt hvorfor må du bruke "1/" i søkematrisen?

Lenke til kommentar

Hvis den virker, bruk den. Jeg kan ikke gi deg noe fullgodt presist svar på hvordan den virker, som jeg ikke kan forklare deg hvordan allergitablettene mine virker, de gjør det uansett.

 

En begynnelse for gubling er at 1/(noe større enn 1) aldri blir større enn 2 og da brukes nærmeste treff. 4 eller 318 gjør sannsynligvis samme jobben, uten at jeg har testet

 

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...