Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

fellesareal mellom 2 leiligheter


zulo

Anbefalte innlegg

I et borettslag deler 2 leiligheter et fellesareal/gang som også har et lite rom.

Hvis den ene leiligheten blir kjøpt og denne får dette rommet med på kjøpet burde ikke da fellesutgifter osv revurderes? Siden den ene leiligheten mister et visst areal av fellesarealet og den andre får mer?

 

Uansett, er det noe sted man kan gå for å få bekrefta hva man eier i et borettslag? På samme måte som noen går til kommunen for å få oppmålt og bekrefta eiendomsgrenser? Det må vel være registrert et sted offisielt hvem som eier hva?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I et borettslag deler 2 leiligheter et fellesareal/gang som også har et lite rom.

Hvis den ene leiligheten blir kjøpt og denne får dette rommet med på kjøpet burde ikke da fellesutgifter osv revurderes? Siden den ene leiligheten mister et visst areal av fellesarealet og den andre får mer?

 

Det er uklart hva du mener her. Mener du sammenslåing av to andeler, eller mener du utbygging?

 

Uansett, er det noe sted man kan gå for å få bekrefta hva man eier i et borettslag? På samme måte som noen går til kommunen for å få oppmålt og bekrefta eiendomsgrenser? Det må vel være registrert et sted offisielt hvem som eier hva?

 

Tidligere var leieobjektet mellom andelseier og borettslaget definert i en leiekontrakt, slik at denne kunne utfylle hva som inngikk i leieobjektet. I dag har borettsregisteret i Ullensvang overtatt registreringen av andelene, og så vidt jeg vet krever de kun SSB-nummer for identifikasjon av leiligheten.

 

 

Nei, seksjonering gjelder kun ved eierseksjoner - dette er borettslag.

Lenke til kommentar
I et borettslag deler 2 leiligheter et fellesareal/gang som også har et lite rom.

Hvis den ene leiligheten blir kjøpt og denne får dette rommet med på kjøpet burde ikke da fellesutgifter osv revurderes? Siden den ene leiligheten mister et visst areal av fellesarealet og den andre får mer?

 

Prosentvis fordelig av utgiftene for fellesarealene bør være lik, også etter at eventuel kjøper har overtatt tidligere del av fellesarealer.

Du disponerer jo fortsatt halvparten av (resterende) fellesarealet, selv om x antall kvadrat er borte fra fellesskapet.

 

En annen ting er selvfølgelig husleien. Den bør nok ikke være lik etter en slik "skjevdeling"

Lenke til kommentar
I et borettslag deler 2 leiligheter et fellesareal/gang som også har et lite rom.

Hvis den ene leiligheten blir kjøpt og denne får dette rommet med på kjøpet burde ikke da fellesutgifter osv revurderes? Siden den ene leiligheten mister et visst areal av fellesarealet og den andre får mer?

 

Prosentvis fordelig av utgiftene for fellesarealene bør være lik, også etter at eventuel kjøper har overtatt tidligere del av fellesarealer.

Du disponerer jo fortsatt halvparten av (resterende) fellesarealet, selv om x antall kvadrat er borte fra fellesskapet.

 

En annen ting er selvfølgelig husleien. Den bør nok ikke være lik etter en slik "skjevdeling"

 

Tilleggsinfo: Bygget har 2 etasjer og var tidligere næringsbygg men det ble søkt om og oppretta 4 seksjoner til leiligheter i 2.etasje.

 

Enig, prosentvis fordeling bør være lik, men hvis naboen min har fått kjøpt rommet så mener jeg at da må det ha blitt gjort om til en egen seksjon eller en del av hennes seksjon som hun står som eier på. I tillegg skal fellesarealet bli mindre og da skal det bli mindre å betale i utgifter for fellesarealet.

 

Snakket med en i kommunen som jobber med bygg/søknader osv..bygningsingeniør. (jeg jobber på nabokontoret men ikke med bygg, derfor jeg kunne spørre han enkelt)

Han fant frem søknaden fra borettslaget om seksjonering der det er plantegninger og det er ikke reseksjonert noe der, slik at dette rommet i gangen er en del av fellesarealet (merket med gult på tegningen). Han sa også at det er umulig at hun kan ha få kjøpt det rommet "lovlig", da må det ha vært en reseksjonering og det har det ikke vært. I tillegg ble han litt forbauset over at hun som "hadde fått rommet med på kjøpet" ville ha det til gjesterom noe som er fullstendig uaktuelt da det ikke er rømningsvei eller vindu eller noe som helst der. Rommet kunne visst uansett bare brukes som bod eller lignende til lagring av ting mente han.(når det ikke er reseksjonert og laget for annet bruk enn fellesareal).

 

Så da mener jeg at jeg kan se på det rommet som fortsatt del av fellesarealet så lenge borettslaget ikke har søkt om reseksjonering osv, slikt skal vel meldes inn i matrikkelen og greier.

Endret av zulo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...