Gå til innhold

30 Hz (interlaced) og kvalitet på bevegelser


Anbefalte innlegg

Hei, Jeg har en TV som støtter "1080i" (men egentlig lavere oppløsning), og 720p. Denne er koblet til en PC. På førstnevnte format kan jeg bare velge oppdateringsfrekvens "30 Hz (Interlaced)" fra PCen. Bildekvaliteten på bilder som ikke beveger seg blir da litt bedre.

 

Det er vanskelig å sammenligne de to innstillingene når man ikke kan se dem side ved side.

 

Skal det i teorien gå ut over kvaliteten på bevegelser o.l. når man bare får 30 Hz? Jeg er bare interessert i tilfellet når kildematerialet har enda lavere frekvens, alt fra 23-29 fps. Jeg ser at bl.a. Playstation 3 velger 1080i fremfor 720p som standard, men er litt usikker på om det går hardt utover bevegelses-kvaliteten. Er det noen som har noen meninger om dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville valgt 720p. Da renderes hele bildet under hver bildeoppdatering isteden for halve, som er tilfellet i 1080i.

 

Det vil si at ser du på raske bevegelser så vil du få etterslep ved å bruke 1080i.

 

Interlaced (i) kom fordi det ikke fantes nok bånbredde til å bruke progressivt (p), men dette vil jeg si er et ikke-eksisterende problem mellom datamaskinen og tven.

 

Det finnes ufattelige mengder lesestoff om dette emnet på internet. Les f.eks mer her

Lenke til kommentar

Hvorfor velger du 1080i når du har en 720p TV? Du får da skaleringsartefakter, og problemer med deinterlacing. Har TVen bra deinterlacer skal det riktignok ikke være forskjell fra progresiv, men det er ingen grunn til å kjøre høyere oppløsning enn det TVen har native. All skalering resulterer i redusert skarphet.

 

Jeg ville kjørt 720p (1:1 pixelmapping) på 50 Hz.

Lenke til kommentar
Hvorfor velger du 1080i når du har en 720p TV? ...

 

Jeg ville kjørt 720p (1:1 pixelmapping) på 50 Hz.

TVen har oppløsning 1366x768, og den støtter ikke denne via HDMI :( (den støtter oppløsningen i 30 Hz interlaced, men da får man bare et lite bilde på midten av skjermen). Jeg vurderer å gå til innkjøp av en VGA kabel, men jeg vet ikke om jeg får 1:1 pixel mapping da heller...

 

1280x720@60 Hz inntill videre i hvert fall :) Bevegelsene ser litt bedre ut !

 

Edit: Blir det vanligvis dårligere bilde (farger, skarphet) over "VGA" tilkoblet TVer enn digitalt? Jeg ser at det er masse snakk om dette på nettet, så det er vel vanskelig å gi noe godt svar.... Jeg tenker på å bruke min feite 3m DVI-kabel og en adapter som denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=106840

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Hvilken skjerm er det du har? Det finnes noen triks for å få 1:1 pixelmapping, men det er avhengig av merke. Det burde også stå beskrevet i bruksanvisningen.

 

1280x720 er den skikkelige 720p oppløsningen. Ta en kikk i skjermkortets kontrollpanel (Nvidia, Catalyst), der har du som regel vlere valg mht. oppløsning. 1366x768 er en vanlig HDTV oppløsning, så den burde være støttet der.

 

VGA er den analoge delen av DVI, så det blir som ved de fleste analoge kabler: Bildet blir så og si identisk med det digitale om ikke kabelstrekkret er for stort og kabelen ligger nær støyende elementer.

Det har liten hensikt å bruke DVI kabel med VGA adapter. I DVI kabelen sends det memlig både digitalt og analogt signal, så signalet blir fortsatt analogt hele veien. Du får nesten vurdere det ut i fra kvaliteten på kabelen. Husk at en DVI kabel har flere ledere, så den er tykkere uten å nødvendigvis være bedre.

Lenke til kommentar

Takk for svar fra alle! (oppdatert)

 

Jeg har en Toshiba Regza TV. I bruksanvisningen sto det ikke en gang at man kunne få 1366x768 via VGA, og da selvfølgelig ikke over DVI.

 

Jeg fikk "nesten" riktig oppløsning via HDMI ved å sette på 1366x768 og noe som heter "Kino-Zoom", som gjør at den kutter av mye av bildet over, under og på sidene :rofl: Det var likevel noen bølger i mønsteret når jeg testet med denne siden; http://www.lagom.nl/lcd-test/inversion.php#invpattern Og så var det i 30 Hz da, som denne tråden opprinnelig handlet om.

 

Jeg skal komme med en oppdatering hvis jeg skaffer meg en analog kabel, da dette kanskje er av interesse for andre med lignende TVer.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...