Gå til innhold

Kjapp selvbygd < 15000


Anbefalte innlegg

Jeg ser på komponenter til min første selvbygde...

Står nå med denne handlevognen: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95199

 

Jeg vil legge vekt på at den skal oppleves kjapp. Men trenger ikke noen 3D-ytelse.

 

Bruksområdene er:

- Surfing, email, tekstbehandling...

- Medieavspilling (musikk og video (1080p))

- Simulering (MATlab og Multisim). Matematiske prosesser, lite grafikk...

- Bildebehandling (Photoshop og lightroom). Må oppleves kjapt!

- Prosjektering (InDesign (3GB store filer...), CAD...)

- Kanskje HD-videoredigering...

 

Jeg ønsker å få innspill på valg av komponenter og tanker og forslag til andre løsninger.

Ser for meg en liten overklokk av denne om det er hensiktsmessig.

Ønsker også at den skal være forholdsvis stillegående.

 

Raptorene skal kobles i RAID 0. Har vurdert SCSI, men følte ikke det var verdt prisen.

Ser for meg å ha "pågående prosjekt" (og selvsagt OS og programvare) på Raptorene og ha Terabyte disken som lagringsplass for media og gamle filer.

 

Angående skjerm tenker jeg denne nå (høy oppløsning vs pris), men satser på en mer heavy-duty etter hvert... Er litt usikker; driver dette skjermkortet 2560x1920?

 

I bunn og grunn er det jeg ønsker med denne PC'en å ta litt penger fra 3D-grafikken å spytte inn i ytelse. Har jeg lyktes med det?

 

 

Håper noen gir meg litt kritikk, både positiv og negativ, da dette er min første selvbygde PC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar!

 

Har ikke sjekket de noegrundig for støy, så det er interessant.

Jeg så én som har hengt opp 300GB velociraptor i strikk og var meget fornøyd med støynivået (men det er jo selvsagt individuelt).

Har du prøvd noe lignende? Har også sett at kabinettet (sonata III) har støydemping for HDD.

 

For å være sikker; er det velociraptor eller raptor du har? (Har hørt at de gamle raptorene skal bråke fælt...)

Lenke til kommentar

Skal du ha en maskin som oppleves rask er det en ting som gjelder, SSD.

 

Det beste vil være enten 2 stk. OCZ Vertex i RAID0 eller en Intel X25.

 

Bytt GPU til nvidia, de er bedre på de oppgavene du skal gjøre (fysikkmotorene er bedre.)

 

Blir BenQ E2200HD hovedskjerm?

 

Anbefaler deg å ta en titt på stickyen øverst i denne forumdelen.

Lenke til kommentar

Takk for tips!

 

Har sett litt på SSD, prisen er omtrent 4 ganger så høy pr GB. Men jeg har ingen erfaring med hvor mye kjappere det vil føles. En aktuell løsning er å kjøpe X25, 80GB (ca samme pris som 2x 150GB velociraptor).

Tror jeg kan greie meg med 80GB til system og pågående prosjekt. Men hvor mye kjappere vil den være enn velociraptor i RAID0? Er det natt og dag?

En annen fordel med å kjøpe SSD er jo at jeg kan utvide til RAID0 når jeg får penger til overs.

 

Skal sjekke nvidia sine grafikkort... Hvor viktig tror du det er at kortet er passivt med tanke på støy?

 

Skal bruke BenQ'en som hovedskjerm ja. Har for øyeblikket ingen andre. Men drømmen er å kjøpe 30" (2560x1920 px). Men realistisk sett tror jeg det blir litt langt fremme til å ta med i beregningene nå.

 

Så litt etter den stickyen, men ikke hvet jeg hva det er eller hvor jeg finner den...;) Fersk...

Lenke til kommentar

SSD er mye raskere en Raptor, dessuten er pris pr GB urellevant da formålet ikke er lagring.

 

Stick = Tråd "klistret" på doppen til forumet.

Link: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1112389

 

Skjerm er viktig, veldig viktig. Spesielt når du skal redigere. Anbefaler deg å gå opp til en skjerm med annet en TN-panel (Se stick for forklaring), denne er god.

Lenke til kommentar

Takk igjen!

 

Fikk sjekket litt tester og OCZ Vertex 60GB later til å være tingen for meg.

 

Har også funnet et ASUS GT9400 512 MB uten vifte. Har dårlig peiling på skjermkort...men det er billigere enn HD4670-kortet som var alternativet tidligere.

 

Jeg er lettpåvirkelig så hvem vet, kanskje får du lurt meg til å kjøpe skjerm med oppløsning under 1920x1080 px. Men jeg er i utgangspunktet skeptisk...;) PC'en skal brukes på å behandle InDesign filer på omtrent 6 kvadratmeter, så all oppløsning er god oppløsning...;) Har sett på Samsung T240, er den et alternativ?

 

Angående sticken leste jeg den tidligere i dag. Mange gode tips, fant blant annet kabinettet der. Litt kjedlig at det var listet under "budsjett", men kabinett/PSU komboen så veldig grei ut for mitt bruk.

Endret av stefag
Lenke til kommentar
Takk for svar!

 

Har ikke sjekket de noegrundig for støy, så det er interessant.

Jeg så én som har hengt opp 300GB velociraptor i strikk og var meget fornøyd med støynivået (men det er jo selvsagt individuelt).

Har du prøvd noe lignende? Har også sett at kabinettet (sonata III) har støydemping for HDD.

 

For å være sikker; er det velociraptor eller raptor du har? (Har hørt at de gamle raptorene skal bråke fælt...)

 

Velociraptor 10000 rpm, men om det er den nyeste skal jeg ikke banne på.

Jeg har ikke prøvd noe strikk-oppheng.

Men en ting er sikkert, støyen fra min disk er plagsom.

Lenke til kommentar

Det var mye god hjelp å få her! Takk!

 

g_knap: Takk for informasjon, nå blir det nok SSD i stedet;)

 

ravii: Takk igjen! Ser at det har mange fordeler å ikke kjøpe TN. Syntes det var veldig vanskelig å finne ut hvilke paneler som er TN og ikke. Flere produsenter som ikke oppgir det på nettsidene ser det ut til... Men den som leter skal finne sies det! Er det sånn at alle som har utvidet gamut ikke er TN panel?

 

I og med at jeg ikke har hørt annet går jeg ut fra at de andre komponentene ser greie ut...

Lenke til kommentar

Ikke alle ISP-panel har Wide gamut, prisguiden er et greit sted å starte.

 

Nå skal det nevnes at min kunnskap på dette området er noe begrenset, jeg kan hovedtrekkene men ikke noe mer en det.

 

http://www.flatpanels.dk/ er en meget god side.

 

 

Noctua U12P er en mye bedre CPU-kjøler. i7 920 bør helst klokkes til over 3.3GHz, først da den når sitt fulle potensiale.

Lenke til kommentar

Sliter litt med valget... Men sånn som det ser ut nå står det mellom LG Flatron L2000CP-SF og Dell Ultrasharp 2209WA. Jeg liker oppløsningen og pikseltettheten bedre på LG, men liker designet og USB-kontaktene bedre på Dell... Rent bildemessig vet jeg ikke hvordan de er i forhold til hverandre...

 

Jeg så i en annen diskusjon at Asus P6T Deluxe var bedre å overklokke enn Asus P6T SE... Kan noen gi meg litt informasjon om det?

 

Takk for tilbakemelding Drix1!

Lenke til kommentar

Har sett en del på P6T Deluxe og P6T SE nå...som nevnt har jeg ikke drevet med dette før... Greier ikke å finne noe som skulle gjøre Deluxe til noen veldig mye bedre klokker. Eneste jeg fant var at Deluxe er litt mer effektiv (16+2 mot 8+2 Phase Power Design).

 

Jeg ser for meg en overklokk til omtrent 3,3 GHz på i7 920. Vil det bli et problem med P6T SE?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...