Gå til innhold

Canon EOS 1000D glemt ute i regnet


Anbefalte innlegg

Her om dagen hadde vi et voldsomt regnvær her i Skien. Regnet kom plutselig og sola hadde strålt hele dagen. Kamera la jeg på et bord på terrassen.

 

Etter ca 10 minutter med heftig regn kom det så mye hagl som jeg aldri har sett. Da begynte jeg å tenke på kamera. Faen, var min første tanke da jeg innå at kamera hadde ligget ute hele tiden. Jeg løp for å hente kamera. Fant fram en hel rull med kjøkkenpapir og begynte å tørke eksternt. Så tok jeg av objektivet, minnekortet batterigrepet og batteriet og tørket det godt med papir.

 

Jeg klarte ikke la være å teste kamera etter 5 minutter, men objektivet var fullt av dugg innvendig og "Memorycard cannot be read" stod i displayet. Det var ikke noe moro. Men etter 2-3 timer tørking på kjøkkenbordet fungerte alt helt fint og duggen var borte. (Her Canon EF-S 18-55 IS, og jeg prøvde å tørke det ved å kjøre zommen inn og ut gjentatte ganger.)

 

Så om Canon EOS 1000D tåler 10 minutter med heftig regn, så tåler det mer alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

De aller fleste kameraer tåler en skikkelig regnskyll. Det dummeste man gjør er å faktisk la batteriet stå i og faktisk slå det på. Selv tar jeg ingen sjangser og lar først kameraet ligge ute i gangen en times tid for å så ta det med inn på et varmt, tørt sted hvor jeg lar det ligge til tørk en god stund, etter at det har vært utsatt for alt for mye regnvær.

Objektivet bør heller ikke taes av så alt for raskt, da dugg/kondensering på sensoren/bildebrikken er særdeles fy-fy.

 

Rett meg gjerne om jeg tar feil, noen andre ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Selv dersom man har fått dyppet kameraet i saltvann og vært kjappt ute med batteriet, kan man i teorien skylle det under springen for å la det ligge til tørk en måneds tid (bare for å være sikker).

Ikke at jeg skal være personen til å teste hvorvidt det faktisk funker. Ikke er jeg sikker på hvordan bildebrikken vil takle dette heller, da den er litt mer ømfintlig enn diverse andre elektroniske artikler.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Selv dersom man har fått dyppet kameraet i saltvann og vært kjappt ute med batteriet, kan man i teorien skylle det under springen for å la det ligge til tørk en måneds tid (bare for å være sikker).
Du risikerer likevel senskader som følge av korrosjon, men uansett er det bedre med en ekstra måned eller tre der kameraet virker, så man kan spare til nytt. Anse dog hver dag som en bonus - plutselig kan det ta kvelden...
Lenke til kommentar

Topp denne!

Jeg var ute og tok bilder en dag for ca et år siden, da hadde jeg et kamera og to objektiv.

Kameraet var et EOS 400D m/18-55mm og et 75-300mm objektiv. Jeg brukte først 75-300mm men måtte bytte til 18-55mm. jeg la 75-300mm i jakkelomma som jeg selvfølgelig glemte å lukke igjenn. Da jeg bøyde meg frammover for å ta et bilde falt objektivet ut av lommen og ned i vannet, dette var i salt vann. Jeg tok opp objektivet, tørket det eksternt og satte det på kameraet, og fikk beskjed om feil med objektivet. :(

Etter en dag med tørking ved ovnen så var det så godt som nytt og jeg har tatt flere hundre bilder med det... :love:

Konklusjon: har du et EOS 400D kamera og et 75-300mm objektiv og objektivet har fått seg en dukkert så er det bare å sette det på igjenn, det vil fungere. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...