Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc'n "fryser" under spilling.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en pc som er selvbygd, eller, en kamerat bygde den for meg.

Den er vel ca 6 mnd gammel nå.

 

Men under spilling, så klikker alt etter en stund, bildet blir heilt stille, og de kommer en "skurre" lyd fra høgtalerene. Skjedde senest for 5 min siden, da eg skulle prøve det nye skjermkortet på Crysis (Kunne kjøre på fullt btw :D ), men etter ca 15 min, så klikka de, som valig.

 

Hva er det som skjer? Blir CPU'n varm?

 

Mitt oppsett.

 

-Antec Three Hundred kabinett

 

-Intel Core™ 2 Duo E7300 2,66GHz,

(Socket 775, 3MB, 1066MHz)

 

-XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX

(PCI-Express 2.0, 576MHz, 2xDVI, HDMI, Core 216, 55nm)

 

-MSI P35 NEO2-FIR, P35, Socket-775, DDR2

(ICH9R, Firewire, ATX, GbLAN, 2xPCI-Ex16)

 

-Crucial DDR2 PC5300 4GB KIT CL5

 

-HD#1 160GB

HD#2 1 TB

 

-Seasonic S12-II Strømforsyning 430W (For liten?)

 

Takker på forhånd for alle svar.

 

Mvh

Johnny

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt liten PSU, har sett reviews der systemet peaket >480W på Crysis selv om snittforbruk lå lavere. Dog var det med hakket skarpere hardware. Core i7 og GTX 285.

 

Seasonic har gode strømforsyninger, men du skal ikke se bort ifra at oppsettet ditt over små tidsintervaller kan dra mer enn din PSU kan levere. I tillegg så har PSU i beste fall >=80% effektivitet.

 

Hvis du kan teste med et skjermkort som trekker mindre effekt og maskinen er stabil da så er nok mest sannsynlig PSU for liten. GTX 260 Drar 170-200W på last.

Lenke til kommentar
Litt liten PSU, har sett reviews der systemet peaket >480W på Crysis selv om snittforbruk lå lavere. Dog var det med hakket skarpere hardware. Core i7 og GTX 285.

 

Seasonic har gode strømforsyninger, men du skal ikke se bort ifra at oppsettet ditt over små tidsintervaller kan dra mer enn din PSU kan levere. I tillegg så har PSU i beste fall >=80% effektivitet.

 

Hvis du kan teste med et skjermkort som trekker mindre effekt og maskinen er stabil da så er nok mest sannsynlig PSU for liten. GTX 260 Drar 170-200W på last.

 

Ok, men eg hatte et 8600GT kort før, med samme oppsett, og de samme skjedde da.

Lenke til kommentar

Lyd i høyttaleren og frys er gjerne knyttet til CPU-"problemer".

 

Sjekk klokkeinnstillinger, kjøling, driftspenning. Om alt stemmer ville jeg vurdert om hovedkortet har feil. Etter å ha sjekket at prosessorkjølingem er montert riktig så går det an å underklokke maskinen litt og se om det er stabilt da. Dersom det fortsatt ikke er stabiltt er det godt mulig det er problemer med hovedkortet. Sjekk gjerne chipsetkjøling på hovedkortet ditt og om minnet ditt blir varmt. Sjekk memory timings og spenning. Funker som regel best på auto settings på minnet for den vanlige bruker.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Lyd i høyttaleren og frys er gjerne knyttet til CPU-"problemer".

 

Sjekk klokkeinnstillinger, kjøling, driftspenning. Om aldt det stemmer ville jeg vurdert om hovedkortet har feil. Etter å ha sjekke at prosessorkjølingem er montert riktig så går det an å underklokke maskinen litt og se om det er stabilt da. Dersom det fortsatt ikke er stabiltt er det godt mulig det er problemer med hovedkortet. Sjekk gjerne chipsetkjøling på hovedkortet ditt og om minnet ditt blir varmt. Sjekk memory timings og spenning. Funker som regel best på auto settings på minnet for den vanlige bruker.

 

Hvordan får eg sjekket alt dette? Er litt ny på slikt.

Lenke til kommentar

Neste blir vel å sjekke at prosessorkjølingen er forsvarlig montert. For hvis ikke så får den ikke tatt bort nok varme og PCen går i lås.

 

Er kjøleribben ordentlig nede på prosessoren og er det festet forsvalig?

 

Hvor mye termisk pasta er det påført?

Hvis det er for mye så blir det omtrent som isolasjon. På dobbelkjerne så skal det kun være en tynn strek med pasta over kjernene og så skal kjøleribben settes rett ned på prosessoren og festes.

 

På sidene til artic silver skal det visst være et bilde som viser hvordan pastaen skal påføres på intel-dobbeltkjerne.

Lenke til kommentar
Neste blir vel å sjekke at prosessorkjølingen er forsvarlig montert. For hvis ikke så får den ikke tatt bort nok varme og PCen går i lås.

 

Er kjøleribben ordentlig nede på prosessoren og er det festet forsvalig?

 

Hvor mye termisk pasta er det påført?

Hvis det er for mye så blir det omtrent som isolasjon. På dobbelkjerne så skal det kun være en tynn strek med pasta over kjernene og så skal kjøleribben settes rett ned på prosessoren og festes.

 

På sidene til artic silver skal det visst være et bilde som viser hvordan pastaen skal påføres på intel-dobbeltkjerne.

 

Termisk pasta? Tror ikke det blei lagt på noe som helst pasta før kjøleribbene ble festet.

Men skal sjekke at kjølingen sitter ordnetlig ihvertfall.

 

 

Deretter går det an å teste minnet med memtest86 eller tilsvarende.

 

Shall do :)

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis ikke noe probem med temperaturen, alt fryser IKKE når prosessoren treffer 60 grader. veldig gode temperatruer på grafikkortet også. Det som kan være av interesse er å sjekke om både prosessor og grafikkort gå på samme rail (strømforyningen din har to 20 A railer på 12V vær, om du har kablet slik at bare den ene brukes kan det skape problemer), selv om det ikke virker som om det er der problemet ligger.

 

Bruker du det integrerte lydkorter? og har du kjent på kjøleribbene til chipsettet? kan hende det er dette som går varmt. (selv om det er lite sansynelig)

 

Ellers ville jeg ha kjørt en mentest86 runde eller to. da det kan være ramen (mener å huske at occt bruker linpak, som tros alt bruker 1 GiB minne bare det.

 

Edit:

Klisset er kjølepastaen. Den sørger for at det blir best mulig kontakt mellom prosessoren og kjøleren. Den er ikke livsviktig, men hjelper veldig mye på effektiviteten til kjøleren.

Endret av Brusfantomet
Lenke til kommentar

Personlig syns jeg det var litt lite kjølepasta som var smørt utover cpu'n.

Når jeg bytta min boxed kjøler var absolutt all pasta'n smørt utover, ser tydelig på kjøleren at den ikke er det her.

Tydeligvis sittet litt skakt, kjøleren skal presses HARDT nedpå for at den skal sitte ordentlig. Men det virket jo ikke som det var noe trøbbel med temp'en.

 

Hvis det ikke er kjøleren holder jeg en knapp på psu'n som de andre prater på her.

Lenke til kommentar
Det som kan være av interesse er å sjekke om både prosessor og grafikkort gå på samme rail (strømforyningen din har to 20 A railer på 12V vær, om du har kablet slik at bare den ene brukes kan det skape problemer), selv om det ikke virker som om det er der problemet ligger.

 

Kan du forklare litt nærmere rundt dette?

 

Bruker du det integrerte lydkorter? og har du kjent på kjøleribbene til chipsettet? kan hende det er dette som går varmt. (selv om det er lite sansynelig)

 

Har intregrert lydkort ja. Har ikkje kjent på kjøleribbene til chipsettet, er det dei kopperfargede kjøleribbene som du ser på bildet av cpu'n min?

Lenke til kommentar

Ja der er de kopperfargede sakene på hovedkortet.

 

Alle strømforsyninger er delt opp i såkalte railer, de viktigste er 3.3 vlot railen, 5 volt railen og aller viktisk er 12 volt railen(e). Det er nemmelig slik at mange nyere strømforsyninger bruker flere små 12 volts railer, disse klarer bare å levere 20 ampere hver. Din strømforsyning har to slike railer, om du da har klart å sette alle enhetene som trekker strøm på samme railen som da bare klarer 20 ampere vil det føre til problemer. Du kan prøve å bruke andre kontakter på strømforsyningen(andre hull i sleve boksen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...